• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4831 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ دي

ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ترور سردار سليماني تعدي به ساحت عراقي‌ها بود

شهاب شهسواري

ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد، نخستين ديپلمات ارشد ايراني بود كه در پي اقدام تروريستي امريكا عليه فرماندهان نبرد عليه داعش، در محله حادثه حضور يافت و با مقام‌هاي عراقي در مورد عواقب و آثار اين اقدام گفت‌وگو و رايزني كرد. مسجدي مي‌گويد كه تا دو ماه بعد از اقدام امريكا، هر روز مقام‌هاي عراقي از اقوام و مذاهب و جناح‌هاي مختلف به محل سفارت ايران مراجعه كردند تا محكوميت اين اقدام و همدردي با ايران را ابراز كنند. مسجدي نقش بستن تصوير شهداي مقاومت بر خيابان‌ها و ميادين عراقي، از روزهاي قبل از سالگرد اين عمليات تروريستي را نشانه عمق احترام و علاقه مردم عراق به شهيد سليماني و شاهدي بر دروغ بودن ادعاي امريكا مبني بر خوشحالي يا همراهي مردم عراق با اقدام تروريستي‌اش مي‌داند. در آستانه سالروز شهادت شهيد سليماني، از سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، در مورد احساسات مردم عراق نسبت به اين واقعه و واكنش مقام‌هاي عراقي نسبت به عمليات امريكا پرسيديم. متن كامل مصاحبه روزنامه اعتماد را با ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در ادامه مطالعه كنيد.

 

در روز ترور سردار شهيد سليماني شما در بغداد بوديد، نخستين واكنش‌هاي رهبران عراقي به اين اقدام چه بود؟

نيمه‌هاي شب جمعه بود كه اتفاق رخ داد و من زماني كه مطلع شدم، همكاران‌مان را به محل اعزام كرديم و شاهد بقاياي صحنه عمليات تروريستي بودند. مدت كوتاهي بعد، در نخستين ساعات بامداد با آقاي دكتر عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق ديدار كردم. نخست‌وزير عراق قرار بود كه براي صرف صبحانه از شهيد سردار سليماني و براي گفت‌وگو از ايشان پذيرايي كنند. تاثر، ناراحتي و بهت در چهره ايشان كاملا واضح بود. به ‌شدت نسبت به جنايتي كه توسط امريكايي‌ها انجام شده ‌بود، ناراحت بود. بعد از صحبت‌هايي كه با هم كرديم برنامه‌اي براي تشييع پيكر شهدا در خاك عراق و سپس اعزام آنها به ايران انجام شد.

امريكايي‌ها چطور؟ آرايش امنيتي و اقدامات آنها در روزهاي نخست بعد از عمليات تروريستي چگونه بود؟

آنچه مسلم بود، در روزهاي اول امريكايي‌ها به نوعي مترصد اين بودند كه از سوي جمهوري اسلامي ايران، اقدامي ردالفعل عليه آنها صورت بگيرد. گزارش‌ها و اخباري كه در بغداد داشتيم، اين بود كه امريكايي‌ها پيامد جرم و جنايتي را كه مرتكب شده ‌بودند، پيش‌بيني مي‌كردند و انتظار مقابله به مثل داشتند. اما ناآگاهي از برنامه ما، آنها را دچار اضطراب كرده ‌بود.

ساعاتي بعد از عمليات ترور، مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده امريكا ويديويي در شبكه‌هاي اجتماعي با توضيح خوشحالي شهروندان عراقي در پي با خبر شدن از ترور سردار سليماني منتشر كرد. فكر مي‌كنيد هدف اين اقدام تروريستي توسط امريكايي‌ها جلب حمايت در ميان افكار عمومي عراق بود؟‌

هدف اصلي امريكايي‌ها حذف سردار سليماني بود. به دليل نقش موثر سردار شهيد سليماني در تقويت جبهه مقاومت در منطقه، در مبارزه با داعش و در پيگيري سياست‌ها و اقدامات ضد استكباري كه داشتند، امريكايي‌ها مدت‌ها بود كه در پي از ميان برداشتن شهيد سليماني بودند. واكنش مردم عراق را همه جهان ديدند، مردم عراق اعتقاد و احترام خودشان را به عملكرد و شخصيت سردار سليماني از همان روز نخست پس از شهادت ايشان به نمايش گذاشتند. تشييع جنازه‌هايي كه براي سردار سليماني و ابومهدي المهندس در عراق برگزار شد، درست به اندازه ايران باشكوه و گسترده بود. در كاظمين، در كربلا، در نجف، جمعيت بسيار عظيمي در مراسم تشييع مشاركت كردند، جمعيت به حدي زياد بود كه واقعا امكان تردد را كاملا سلب كرده‌ بود. ازدحام در كاظمين به حدي زياد بود كه جنازه‌ها را نتوانستند درون حرم ببرند. مردم عراق به ‌شدت نسبت به اين اقدام امريكايي‌ها ناراحت و خشمناك بودند، شعارهاي ضد امريكايي مي‌دادند. تشييع پيكر اين شهدا بسيار شكوهمند در عراق برگزار شد. مردم واقعا اشك مي‌ريختند براي شهدايي كه اينچنين به دست امريكايي‌ها جنايتكارانه ترور شدند.

ادعايي كه امريكايي‌ها مطرح كردند و هنوز هم ممكن است حرف‌هايي بزنند و موضوعي كه از وزير خارجه امريكا نقل كرديد، دروغ واضح است. اساسا چنين ادعايي از بنيان كذب است، در سراسر عراق شهيد سليماني را سمبل مبارزه با تروريسم، نماد مبارزه با داعش بر مي‌شمردند و عاملي موثر براي ايجاد امنيت در عراق تلقي مي‌كردند. شكست داعش، پاكسازي مناطقي كه توسط داعش تصرف شده ‌بود، بازگرداندن مردم به خانه‌ها و سرزمين‌هاي خودشان بعد از سرنگوني خلافت خودخوانده داعش، همه مردم عراق مي‌دانستند كه شهيد سليماني نقش بسزايي در همه اين اقدامات داشت و مرهون مجاهدت، همكاري و كمك آقاي سليماني بود. با چنين تصويري كه در عراق از شهيد سليماني وجود داشت، چطور ممكن بود كسي خوشحال بشود از شهادت ايشان؟

هم مسوولان، هم مقام‌ها و هم مردم عراق واقعا نسبت به اين حادثه متاثر شدند و از اين اقدام امريكايي‌ها خشمگين شدند. يك‌سال بعد از آن واقعه هم اگر نگاه كنيم، مي‌بينيم كه از هفته‌هاي قبل از سالروز اين ترور، مراسم بزرگداشت اين شهدا شروع شده ‌بود. در اين يك ‌سال، من در عراق از نزديك مي‌بينم، كمتر جايي مي‌بيني كه عكسي از سردار سليماني نصب نشده‌ باشد، منظورم درون خانه‌هاست، مردم خودشان عكس ايشان را به عنوان يك قهرمان محبوب در خانه‌هاي‌شان نصب كرده‌اند. هر صحبتي در اين مورد از سوي مقام‌هاي امريكايي مطرح شود، دروغ محض است، بر در و ديوار و ميادين و خانه‌هاي عراق هر جا برويد تمثال شهداي عزيز را مشاهده مي‌كنيد. اين نشان‌دهنده علاقه مردم و محبوبيت اين شهيد در ميان عراقي‌هاست.

قبل از اين اقدام تروريستي ما شاهد شكل‌گيري نوعي احساسات ضدايراني در عراق بوديم، حوادثي مانند به آتش كشيدن كنسولگري بصره، تجمع‌هايي كه در حاشيه منطقه سبز انجام مي‌شد و شعارهايي كه جمهوري اسلامي ايران را مقصر مشكلات عراق معرفي مي‌كرد، در ميان برخي جريان‌هاي معترض در عراق رايج شده‌ بود. فكر مي‌كنيد اين اقدام امريكايي‌ها تاثيري در تغيير آن موج داشت؟

تاثير بسيار زيادي داشت. اين اقدام امريكايي‌ها عملا صحنه سياسي و اجتماعي عراق را متحول كرد. عمليات تروريستي امريكايي‌ها به نوعي مهر تاييد بر حقانيت عملكرد و سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران بود. شهيد عزيز ما، آقاي سليماني و ابومهدي المهندس، همواره در كنار يكديگر بودند. عكس‌ها و فيلم‌هايي كه بعد از شهادت اين دو منتشر شده، مويد نزديكي و همراهي دو نفر بود. همين كه يك فرمانده ايراني در كنار فرمانده عراقي ترور مي‌شود، هر گونه ترديدي را از ذهن عراقي‌ها پاك كرد كه آن كه در كنار عراقي‌هاست، چه كسي است و آن كه براي هلاكت آنها برنامه مي‌ريزد، چه كسي است. خون اين شهدا عملا باعث آگاهي‌بخشي عمومي در اجتماع عراق شد كه نشان بدهد ايران يار و پشتيبان عراقي‌هاست. نه تنها در طول سال‌ها جنگ عليه داعش، ايرانيان براي مبارزه با تروريسم در عراق شهيد دادند، بلكه در راس آنها فرمانده ما هم در خاك عراق، در كنار همراه و همپاي عراقي‌اش به شهادت رسيد.

مگر غير از اين است كه شهيد سليماني براي كمك به مردم عراق به اين كشور آمده ‌بود؟ شهادت اين دو عزيز، پيوند ميان دو ملت را بسيار مستحكم‌تر و علاقه مردم عراق به جمهوري اسلامي ايران و نسبت به شهيد سليماني را دوچندان كرد.

شما به كمك‌هاي شهيد سليماني و جمهوري اسلامي ايران به عراق براي مبارزه با تروريسم اشاره مي‌كنيد، مي‌خواستم ببينم حذف فيزيكي فرمانده ايراني تا چه اندازه در ميان مقام‌ها و نخبگان سياسي عراق به قول شما باعث آگاهي‌بخشي شد؟ آيا فكر مي‌كنيد آنها اهميت كمك‌هاي همسايه شرقي را درك كرده‌اند و نگران از دست رفتن آن هستند يا نه؟

نخستين عكس‌العملي كه در عراق اتفاق افتاد، مصوبه پارلمان عراق بود. نمايندگان پارلمان عراق، نمايندگان راي مستقيم مردم عراق و مسوول انتخاب رييس‌جمهور و نخست‌وزير هستند. مجلس ملي عراق عصاره راي مردم عراق و راي آن به معناي سياست كلي كشور و جهت‌گيري نخبگان سياسي عراقي است. نخستين اقدام در واكنش به ترور شهيد سليماني مصوبه خروج امريكايي‌ها از عراق بود.

تمام مسوولان، تمام مقام‌ها در سطوح مختلف، از هر مذهب و قوميتي نسبت به شهيد سليماني علاقه داشتند، چراكه همگي ايشان را مي‌شناختند و از نقش موثر ايشان در پيروزي عراق عليه تروريسم خبر داشتند. همه مقام‌هاي عراقي از اتفاقي كه افتاد و شهادت آقاي سليماني متاثر و ناراحت بودند. اينكه بعضي از مسوولان عراقي نسبت به جمهوري اسلامي ايران، سياست‌هاي ما، عملكردهاي ما، نظرات مختلف داشته ‌باشند، اختلاف سليقه داشته‌ باشند، مخالفت و انتقاد داشتند، دارند يا خواهند داشت، يك امر طبيعي است. اما اين اختلاف سلايق و نظرها و چنين اختلافاتي اساسا مربوط به شهيد سليماني نيست. مثلا برخي مسوولان عراقي در مورد نوع همكاري‌هاي دو كشور، حالا در زمينه‌هاي مختلف، ديدگاه‌هاي مختلفي داشته‌ باشند. شايد اصلا بعضي مواضع سياسي ما را نپسندند. برخي مواضع را از ما انتظار داشته ‌باشند، يا اينكه موضع‌گيري‌هايي داشته ‌باشند كه مورد پسند ما نباشد. به هر حال مسائل دوجانبه سياسي و اقتصادي و حتي امنيتي و نظامي، ميان دو كشور وجود داشت، هنوز هم وجود دارد و در آينده هم وجود خواهد داشت. اما به‌طور اخص در مورد فعاليت‌هاي شهيد سليماني من هيچ مقام و مسوول عراقي را نديده‌ام كه نسبت به شهيد سليماني اداي علاقه و احترام نداشته ‌باشد و بعد از شهادت ايشان ناراحت و بهت‌زده نباشد كه چرا چنين جنايتي توسط امريكا اتفاق افتاده است. من در عراق هيچ مقامي را نديده‌ام كه از امريكايي‌ها در اين قضيه حمايت كرده ‌باشد، هيچ‌كس. در سطوح مختلف سياسي، در طوايف مختلف، در قبايل مختلف، در مذاهب مختلف، در ميان اكراد، در ميان شيعيان، در ميان اهل سنت، در ميان اقليت‌هاي ديني و مذهبي ديگر، همه و همه نسبت به اين اقدام مجرمانه و ترور جنايتكارانه‌اي كه توسط آقاي ترامپ انجام شد، واقعا موضع بسيار بسيار واضح و روشني در حمايت از جمهوري اسلامي داشتند.

براي عراقي‌ها مساله فقط ترور شهيد سليماني نيست، اقدام امريكا چندين تعدي همزمان به ساحت عراقي‌ها بود، مهمان آنها را در خانه‌شان ترور كرده‌اند، كسي را كه تا اين اندازه به آنها كمك كرده است را به شهادت رسانده‌اند، يك نظام خارجي در خانه عراقي‌ها اقدام تروريستي و جنايتكارانه انجام داده است و آن هم به اين شكل و شمايل. جنبه‌هاي غيرقابل قبول اين اقدام به قدري متنوع و وسيع است كه هر شخصي را با هر گرايشي در عراق ناراحت مي‌كند. در مورد تشييع جنازه هم كه عرض كردم، نه تنها مردم عراق، بلكه در هر شهري، آحاد مسوولان كشوري و لشكري و روساي اقوام و قبايل در مراسم تشييع و بزرگداشت شهدا مشاركت كردند. من يك مورد ديگر را هم در مورد واكنش مقام‌هاي مسوول عراقي عرض كنم، تا دو ماه بعد از شهادت شهيد سليماني ما شاهد مراجعه حضور بي‌وقفه و مستمر مسوولان عراقي بوديم كه يك به يك به سفارت جمهوري اسلامي ايران در عراق مي‌آمدند، اظهار همدردي مي‌كردند، اقدام امريكا را محكوم و نسبت به شهيد سليماني اداي احترام مي‌كردند.

اين نگراني براي عراقي‌ها ايجاد نشد كه ممكن است ايران به حدي ناراحت بشود كه پشتيباني و همكاري خود با عراق را قطع كند؟

نه، واقعا آنها مطلع بودند كه جمهوري اسلامي تقصير را متوجه عراقي‌ها نمي‌داند. مي‌دانستند كه مسووليت اقدام بر عهده امريكايي‌هاست، به اضافه اينكه عراقي‌ها خودشان هم قرباني داشتند در اين عمليات تروريستي، فرمانده ارشد خودشان هم به شهادت رسيد. همراه شهيد سليماني، شهيد ابومهدي هم بود و همراه اين دو فرمانده عزيز ما ۸ نفر ديگر از نيروهاي و همكاران آنها شهيد شدند. عراقي‌ها هم مسووليت اين اقدام را بر عهده امريكايي‌ها مي‌دانستند و مطلع بودند كه ناراحتي ما هم از امريكايي‌هاست. از سوي عراقي‌ها كه خودشان آسيب ديده‌ بودند، اين احساس وجود نداشت كه ايران ممكن است همكاري‌اش را كم كند و ديدگاه تقابلي نسبت به عراق داشته ‌باشد. در اين يك‌سال هم شاهد بوديم كه چنين اتفاقي نيفتاد و موضع‌گيري رسمي جمهوري اسلامي ايران هم اين بود كه ما مقصر و مجرم اين جنايت را امريكايي‌ها، آقاي ترامپ و دولت امريكا مي‌دانيم.

به هر حال در همان دوران شايعات و احساساتي در مورد دولت عراق و برخي مقام‌هاي بلندپايه عراقي چه مقام‌هاي وقت و چه مقام‌هاي كنوني مطرح شد و هنوز هم برخي مطالب مطرح مي‌شود.

جمهوري اسلامي ايران موضع خودش را به سرعت مشخص كرد، ما گفتيم كسي را كه مقصر مي‌شناسيم، امريكايي‌ها هستند. اين موضع كمك كرد كه به هر حال چنين احساساتي گسترده نشود، چون همان‌گونه كه عرض كردم، دولت و مردم عراق هم خودشان از اين اقدام آسيب‌ ديده و قرباني جنايت امريكايي‌ها بودند.

مدتي پيش در يكي از سخنراني‌هاي‌تان فرموده‌ بوديد كه عراقي‌ها رژيم اسراييل را بزرگ‌ترين دشمن خود مي‌دانند، اما امكان نقل به مضمون مي‌كنم كه امكان قطع همكاري و رابطه ميان عراق و امريكا وجود ندارد…

بگذاريد من اين نكته را مشخص كنم، حالا دقيقا به ياد ندارم شما به كدام صحبت‌ها اشاره مي‌كنيد، اما اگر چيزي من گفته‌ام به اين معناست كه شرايط رابطه عراق با امريكا با شرايط رابطه ما با امريكا كاملا متفاوت است. ما چهل سال است كه با امريكايي‌ها مشكل داريم، آنها را دشمن خود مي‌دانيم و عملا رابطه رسمي با هم نداريم. اما اين موضوع باعث نمي‌شود كه انتظار و توقع داشته ‌باشيم كه دولت عراق يا كشور عراق هم عينا مثل ما بخواهد وارد درگيري با امريكايي‌ها شود يا روابط سياسي‌اش را با امريكا قطع كند يا منازعه‌اي با امريكا داشته ‌باشد. چنين موضوعي بستگي به سياست‌ها، ديدگاه‌ها و نظرات خود مسوولان و مقام‌هاي عراقي و نمايندگان مردم اين كشور دارد. ما واقعا در اين زمينه دخالتي نمي‌كنيم.

سوالم اين بود كه ما در مرزهاي غربي عراق شاهد نزديك شدن رژيم اسراييل از طريق خاك سوريه به مرزهاي عراق هستيم. به ياد دارم كه سلسله‌وقايعي كه به ترور شهيد سليماني منجر شد، از عمليات هوايي امريكا عليه نيروهاي حشدالشعبي در گذرگاه مرزي قائم بين عراق و سوريه آغاز شد. به نظر مي‌رسد كه نوعي همكاري ميان امريكا و اسراييل براي سلب حاكميت يا تضعيف قدرت در اين گذرگاه ميان سوريه و عراق در جريان است. عراقي‌ها تا چه اندازه نسبت به نزديك شدن عمليات اسراييل به خاك خودشان نگراني دارند؟

امريكايي‌ها و اسراييلي‌ها به ‌شدت از اينكه يك ارتباط ترانزيتي ميان عراق و سوريه ايجاد شود و مسيري زميني ميان ايران، عراق، سوريه و لبنان شكل بگيرد، به ‌شدت نگران هستند. تلاش‌شان اين است كه چنين مسيري ايجاد نشود. خواست امريكايي‌ها در جهت خواست و منافع كشورهاي منطقه نيست. نگراني آنها امنيت عراق يا سوريه نيست، كار آنها ايجاد دشمني و تفرقه و اختلاف است، مي‌خواهند كشورهاي منطقه را از هم دور كنند. در نتيجه هر راهي را براي اتصال كشورهاي منطقه به يكديگر خلاف منافع خود مي‌دانند.

روي اين نقطه مرزي خاص، در مرز عراق و سوريه، از آنجا كه يك مسير ارتباط زميني ميان عراق و سوريه است كه تحت كنترل نيروهاي عراقي و دولت سوريه قرار دارد و مي‌تواند يك مسير ارتباطي ميان ايران، عراق، سوريه و لبنان باشد، طبيعتا حساسيت زيادي نشان مي‌دهند و نمي‌خواهند اجازه دهند كه چنين اتفاقي رخ دهد. اما نهايتا ملت‌هاي منطقه، مصالح و منافع خودشان را خودشان تشخيص مي‌دهند، گشايش اين مسير ميان كشورها، مساله دولت‌ها و ملت‌هاست و هيچ ربطي به امريكا و اسراييل ندارد. مردم اين چهار كشور اگر تشخيص مي‌دهند كه تجارت و آمد و شد از اين نقطه مرزي به سود منافع ملي كشورهاست، خودشان تشخيص مي‌دهند كه از اين گذرگاه مرزي چگونه استفاده كنند.

رژيم صهيونيستي مسلما با هرگونه ايجاد ارتباط، وحدت، همبستگي و روابط صميمي ميان كشورهاي منطقه غرب آسيا كه حاكم باشد، مخالف است. آنها نمي‌خواهند صلح و دوستي ميان كشورهاي منطقه به ويژه در همين چهار كشوري كه اشاره كردم، وجود داشته ‌باشد. اسراييلي‌ها دنبال منافع صهيونيستي خودشان هستند. ما بايد در منطقه تلاش كنيم كه براي روابط و منافع خودمان تلاش كنيم. چه در اين گذرگاه مرزي كه ميان عراق و سوريه است و ما هم به عنوان يك كشور دوست با هر دو كشور، مي‌توانيم از رونق و توسعه آن منفعت ببريم، چه همه مرزهاي ديگر ميان ما و همسايگان‌مان و كشورهاي منطقه، بايد مرزهاي دوستي و تعامل و همكاري باشد. ايران و كشورهاي منطقه، همگي به هم نياز دارند، بايد با همديگر همكاري و تلاش كنند و قطعا از اينكه سياست‌هاي صهيونيستي در اين منطقه شكل بگيرد، جلوگيري كنند.

در آستانه سالگرد ترور شهيد سليماني، شاهد حملاتي به منطقه سبز بغداد و اتهام‌زني‌ها و تهديدهايي از سوي دولت امريكا به ايران بوديم. فكر مي‌كنيد آيا امريكايي‌ها با اين اتهام‌زني‌ها بار ديگر دنبال بحران‌آفريني تازه و اقدام ضد ايراني جديدي در عراق هستند؟

هدف امريكا از مطرح كردن اين اتهام‌ها يك برنامه تبليغاتي است. آنها مي‌خواهند اين ادعا را جا بيندازند كه تنها مخالف آنها در منطقه ايراني‌ها هستند و اگر كسي اقدامي خصمانه عليه امريكايي‌ها انجام مي‌دهد، بي‌ترديد عامل آن جز جمهوري اسلامي ايران كسي نيست. من عرض مي‌كنم كه اين تبليغات دروغ است.

امريكايي‌ها دشمنان و مخالفان زيادي دارند و روز به روز هم به تعداد آنها اضافه مي‌كنند. چه در عراق و چه در جاهاي ديگر دنيا دشمنان زيادي دارند. اينكه ايران با گروهي از اين مخالفان سياست‌هاي امريكا هم عقيده است يا همكاري مي‌كند يا نمي‌كند، اساسا مساله ثانويه است. مساله اصلي امريكايي‌ها اين است كه در اقصي نقاط دنيا، ملت‌ها، جريان‌هاي آزادي‌بخش، جريان‌هاي مقاومت و حتي برخي دولت‌ها، مقام‌هاي رسمي، جريان‌هاي رسانه‌اي و رسانه‌هاي معتبر، شخصيت‌هاي مستقل با سياست‌ها و عملكردهاي امريكايي‌ها مخالفند و اين مخالفت‌ها در دوره آقاي ترامپ به ‌شدت فراگيرتر و گسترده‌تر شده است؛ در همه جاي جهان. اينكه امريكايي‌ها مي‌خواهند خودشان را در قالب قلدر جهان براي همه جهانيان نشان دهند و سياست‌هاي خودشان را ديكته كنند، براي بسياري از جريان‌ها، گروه‌ها، دولت‌ها و افراد مستقل و آزادانديش در دنيا غير قابل قبول است.

اينكه هر مخالفتي با سياست‌هاي امريكا در گوشه و كنار جهان را بخواهند به جمهوري اسلامي ايران وصل كنند، يك دروغ آشكار است كه ديگر اساسا كسي اين دروغ كهنه و نخ‌نما را باور نمي‌كند.

پس ادعاي امريكا در مورد دخالت ايران در اين حملات، به ويژه به منطقه سبز و سفارت امريكا را تكذيب مي‌كنيد؟

در مورد اتفاق‌هايي كه در عراق افتاده است، چيزي كه من ديده‌ام، اين است كه جريان‌هاي مردمي، گروه‌هاي مقاومت، حشدالشعبي و گروه‌هاي سياسي بعد از اقدام تروريستي عليه شهيد سليماني و شهيد ابومهدي به ‌شدت نسبت به امريكايي‌ها خشمگين بودند. واقعا اگر اين مصوبه پارلمان براي خروج نظاميان امريكايي‌ها از خاك عراق نبود كه باعث كنترل اين احساسات شد، معلوم نبود چه اتفاقاتي در اين كشور رخ مي‌داد. به عقيده من، اين مسائل بيشتر مسائل داخلي عراق است، چندان هم به جمهوري اسلامي ايران ربطي ندارد. مردم عراق به ‌شدت با سياست‌هاي امريكا مخالف هستند. ممكن است اتفاقات در عراق بيفتد يا نيفتد كه ما اساسا از آن بي‌خبر باشيم و ارتباطي هم با ما ندارد. چيزي كه ما مي‌خواهيم اين است كه در عراق امنيت و آرامش باشد، مشكلي براي عراق پيش نيايد. ما معتقديم كه اماكن ديپلماتيك بايد كامل در امنيت باشند. جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه موافق اقداماتي كه عليه سفارت امريكا در عراق يا جاهاي ديگر مي‌شود، نيست. اين موضوع را به صورت رسمي و آشكار چندين بار اعلام كرده‌ايم.

اما باز هم عرض مي‌كنم، اينكه در عراق امريكايي‌ها مخالفان و منتقداني دارند و دشمنان جدي براي خودشان درست كرده‌اند، اصلا قابل ترديد نيست، اين اساسا ارتباطي هم به جمهوري اسلامي ايران ندارد. همين مخالفت‌ها در ديگر كشورهاي جهان هم وجود دارد.

پس از اقدام به ترور شهيد سليماني، ايران با يك اقدام نظامي به آن عكس‌العمل نشان داد، با اين حال گروه‌هاي عراقي گفته‌اند كه انتقام شهادت شهيد ابومهدي المهندس را جداگانه مي‌گيرند. با توجه به گذشت يك ‌سال از اين اتفاق، با توجه به مشاهدات‌تان در عراق، امريكايي‌ها نسبت به اين تهديد چقدر نگران هستند؟ آيا هنوز هم انتظار اقداماتي از سوي ايران را دارند؟

امريكايي‌ها از هر دو طرف مضطرب و نگران هستند. هم از طرف گروه‌هاي مقاومت عراقي و هم از طرف جمهوري اسلامي. البته روشن كنم كه نظام جمهوري اسلامي بعد از اقدام عليه عين‌الاسد، رسما اعلام كرد كه قصد اقدام نظامي ديگري ندارد. مگر اينكه امريكايي‌ها دست به اقدام مجرمانه يا تحريك‌آميز ديگري بزنند كه قطعا با ردالفعل قاطع جمهوري اسلامي مواجه خواهند شد. اما از طرف جريان‌هاي مقاومتي و گروه‌هاي عراقي، خودشان تصميم مي‌گيرند كه چه بكنند و اگر تصميم بگيرند كه اقدامي انجام بدهند يا ندهند، من به شما عرض مي‌كنم كه ارتباطي به جمهوري اسلامي ندارد.

دستورات دولت ترامپ براي كاهش نيروهاي امريكايي در عراق را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ برخي كارشناسان معتقدند كه امريكايي‌ها همزمان با كاهش كمي نيروهاي‌شان، كيفيت سلا‌ح‌ها و فناوري‌هاي نظامي را افزايش مي‌دهند و در واقع در حال تغيير آرايش هستند، نه عقب‌نشيني. آيا امريكا واقعا عزم خروج كامل از عراق را دارد؟

آنچه مقام‌ها و مسوولان رسمي عراق به ما اعلام كرده‌اند، اين است در مذاكراتي كه با دولت امريكا داشتند، امريكايي‌ها اعلام كرده‌اند كه قصد دارند عراق را ترك كنند و پايگاه‌هاي‌شان را جمع مي‌كنند. امريكايي‌ها به بغداد اعلام كرده‌اند كه خودشان را ملزم به اجراي مصوبه پارلمان عراق مي‌دانند. اما اينكه در واقع چه اتفاقي بيفتد، بايد منتظر تحولات آينده و شاهد باشيم كه در عمل چه رخ خواهد داد. اما موضع رسمي دولت عراق اين است كه خود را ملزم به اجراي قانون مي‌داند و در مذاكره با امريكايي‌ها اين وعده را از آنها گرفته است كه پايگاه‌هاي خود را از خاك عراق جمع خواهند كرد.


   نظام جمهوري اسلامي بعد از اقدام عليه عين‌الاسد، رسما اعلام كرد كه قصد اقدام نظامي ديگري ندارد. مگر اينكه امريكايي‌ها دست به اقدام مجرمانه يا تحريك‌آميز ديگري بزنند كه قطعا با ردالفعل قاطع جمهوري اسلامي مواجه خواهند شد.
   تصاوير شهيد سليماني در خانه‌ها و كوي و برزن، نشان‌دهنده علاقه و احترام مردم عراق به شهيد سليماني   است.
   اختلاف‌نظر سياسي ميان تهران و بغداد هميشه وجود داشت و خواهد داشت، اما اين اختلاف‌ها در مورد  عملكرد شهيد  سليماني  نيست.
   اقدام تروريستي امريكا باعث اثبات حقانيت جمهوري اسلامي ايران در افكار عمومي عراق شد.
   بعد از ترور اگر پارلمان عراق مصوبه خروج نظاميان امريكايي را از اين كشور تصويب نمي‌كرد، چنان خشم  شديدي در ميان گروه‌ها و جريان‌هاي عراقي جريان داشت كه واقعا معلوم نبود  چه اتفاقي ممكن  است  بيفتد.
   مقام‌هاي عراقي به ما اطلاع داده‌اند كه امريكايي‌ها در مذاكرات با دولت عراق وعده داده‌اند كه به مصوبه پارلمان عمل  و پايگاه‌هاي‌شان را از خاك عراق جمع  كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون