• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4832 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ دي

روحاني، قاضي‌زاده‌هاشمي و آشنا از آخرين وضع همه‌گيري كرونا گفتند

نگراني دوباره از تجمعات عزاداري

تجمعات سوگواري، مناسبت‌هاي مذهبي، مراسم قومي و طايفه‌اي و دورهمي‌هاي خانوادگي يكي از جدي‌ترين دغدغه‌هاي تصميم‌گيران پس از آرام گرفتن موج دوم كروناست كه ميزان مرگ‌ومير بر اثر ابتلا به كوويد19 را تا قريب به ۵۰۰ نفر در روز رساند. حالا كه هم ميزان ابتلاي روزانه هم ميزان مرگ و مير كاهش يافته و جز چند استان بقيه در شرايط زرد يا نارنجي قرار دارند، با نزديك شدن به ايام عزاداري صديقه كبري(ع) نگراني‌هايي وجود دارد كه پس از آن و با سرماي زمستانه، در آستانه سال جديد با موج سوم كرونا روبه‌رو شويم. در همين راستا هم ديروز رييس‌جمهوري در پنجاه‌ويكمين جلسه ستاد ملي مديريت كرونا به اين نكته اشاره كرد، درمورد آن هشدار داد و گفت وقتي كرونا در منطقه‌اي اوج مي‌گيرد، رسيدن به روند كاهشي براي اقتصاد، فرهنگ و آموزش كشور و براي روابط اجتماعي جامعه بسيار سخت و گاهي بسيار پرهزينه است و وقتي در پيك كرونا گرفتار مي‌شويم تا سير نزولي پيدا كند  براي همه بسيار نفس‌گير است؛ كادر درمان از يك‌سو، آنها كه در جامعه براي نظارت، مراقبت و كمك هستند ازسوي ديگر، آنهايي كه به‌لحاظ اقتصادي خسارت مي‌بينند هم از يك‌سو. بنابراين به‌دليل عدم مراعات به‌خاطر مناسبت‌هاي خانوادگي، طايفه‌اي، ملي و مذهبي به محض اينكه يك خرده آرامش پيدا مي‌كنيم، توقعات اين است كه همه‌چيز عادي شود و وقتي عادي مي‌شود دومرتبه برمي‌گرديم و اين‌بار جبرانش بسيار سخت است. باتوجه به نزديك شدن ايام سوگواري فاطميه رييس‌جمهوري به شيوه عزاداري رهبري در ايام محرم و نوع رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي ازسوي ايشان اشاره كرد و گفت: «رهبر انقلاب اسلامي از آغاز، هم بر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تاكيد كردند، هم شرعا و قانونا به همه تكليف كردند كه بايد مراقبت كنند و هم شخص خودشان بيشتر از همه توجه كردند و مراعات كردند و ديديم در مجلس عزايي كه تشكيل مي‌دادند خودشان بود و آن كسي كه مداحي و سخنراني مي‌كرد، اين الگويي بود براي كشور و براي همه ما و اين الگو بسيار تأثيرگذار بود.» در همين راستا سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، نايب‌رييس اول مجلس كه اخيرا به عنوان نماينده‌اي از قوه مقننه به عضويت ستاد درآمده از بازبيني شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در اماكن مقدسه گفت كه عمدتا در ايام سوگواري با افزايش زوار و عزاداران مواجه هستند. او تاكيد كرد كه در كشور، ۴ مركز زيارتي مهم يعني حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم احمدبن‌موسي و حرم حضرت عبدالعظيم‌حسني داريم و اشاره كرد كه طي گفت‌وگو با متوليان آنها و فرمانده قرارگاه عملياتي ستاد كرونا قرار شده از مواد ضدعفوني‌كننده مناسب براي پخش در هوا استفاده و خدام هر ۲ يا ۳ ساعت سطوح را ضدعفوني كنند كه زوار بتوانند در ماه‌هاي پيش‌رو به زيارت بروند. با اين حال حسن روحاني در نشست روز شنبه تاكيد كرد كه در هفته‌هاي اخير وزير بهداشت، معاونان و سخنگوي اين وزارتخانه بارها هشدار داده‌اند كه اگر مردم رعايت نكنند، احتمال دارد در بهمن و اسفند با موج ديگري روبه‌رو شويم كه تبعات اقتصادي بيشتري دارد؛ چرا كه برخي كسب‌وكارها عمده درآمدشان در همين ماه‌هاي پاياني سال است و تنها درصورتي مي‌توانيم اين دو ماه پاياني سال را به خوبي سپري كنيم‌ كه كرونا عادي‌انگاري نشود تا مردم بتوانند در سال جديد به مسافرت بروند.

 تجربه مديريت كرونايي
علاوه بر نگراني از شكل‌گيري موج سوم، در سخنراني ديروز روحاني به مساله تاثير اقتصادي و اجتماعي كرونا و شيوه برخورد و مديريت كشورهاي مختلف نيز اشاره شد. رييس‌جمهوري به كشورهايي كه در اعلام شيوع اين ويروس كوتاهي كردند يا كشورهايي كه شرايط پليسي و قرنطينه‌هاي سخت‌گيرانه اعمال كردند، پرداخت و هر دو را نقد كرد. درحالي كه شايبه‌هاي متعددي در مورد اعلام ديرهنگام ورود ويروس كرونا به‌دليل برگزاري انتخابات مجلس در ايران نيز مطرح بود. همچنين برخلاف ادعاي روحاني اغلب كشورهايي كه مقرراتي سخت‌گيرانه براي مقابله با كرونا پيش گرفتند با كاهش چشمگير آمار ابتلا مواجه شدند كه نمونه آن نيوزيلند است كه مردم آن توانستند سال نوي ميلادي را بدون كرونا و رعايت فاصله فيزيكي جشن بگيرند. روحاني همچنين تلويحا به كشورهايي اشاره كرد كه فاصله‌گذاري يا استفاده از ماسك را به سخره مي‌گرفتند اين در حالي است كه ايران نيز طي آزمون و خطاهايي به دستورالعمل مشخصي براي رعايت موارد بهداشتي رسيد؛ كما اينكه ابتداي شيوع كرونا اساسا استفاده از ماسك چندان مورد تاكيد قرار نمي‌گرفت.
همزمان با اين اظهارات روحاني، مركز تحقيقات استراتژيك رياست‌جمهوري كه در حال حاضر رياست آن را حسام‌الدين آشنا برعهده دارد، گزارشي تدوين كرده كه در آن شرح داده شده چرا ضرورت فناوري‌هاي ديجيتال در مديريت بهينه بيماري از شناسايي و كنترل افراد ناقل گرفته تا كمك به درمان، كاهش ترددها و تماس فيزيكي افراد، دوركاري و تداوم فعاليت‌‌هاي اقتصادي، آموزشي، بانكداري الكترونيكي و خريد كالا و خدمات بيشتر شده است. همچنين در اين گزارش تجربه ايران در استفاده از ICT در مديريت كرونا در 3 حوزه «فناوري‌هاي مورد استفاده در زمينه پايش و كنترل كرونا»، «فناوري‌هاي حوزه كسب‌وكارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات»، «فناوري‌هاي مربوط به مرحله پيشگيري، تشخيص، بهداشت و درمان» مورد ارزيابي قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون