• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4832 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ دي

چين با پيشي گرفتن از هاليوود بزرگ‌ترين بازار سينمايي جهان شد

كاهش ۷۰درصدي فروش سينماي جهان در سال ۲۰۲۰

گروه  هنر و  ادبيات

گيشه سينماي امريكا با كاهش ۸۰درصدي فروش در سال ۲۰۲۰ به مجموع فروش سالانه ۲.۲ ميليون دلار رسيد و پشت سر گيشه سينماي چين با فروش ۲.۷ ميليارد دلار قرار گرفت. اين براي اولين‌بار است كه سينماي چين با پيشي گرفتن از هاليوود به عنوان بزرگ‌ترين بازار سينمايي جهان شناخته مي‌شود. اما مجموع درآمدهاي گيشه جهاني سينما به سبب بحران شيوع ويروس كرونا كه با تعطيلي سينماها و عدم اكران بسياري از آثار همراه بود، با كاهش بيش از ۷۰درصدي رو به رو شده است. تعداد بليت‌هاي فروخته شده در سينماي امريكا در فاصله زماني اول ژانويه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به ۲.۳ ميليارد قطعه بليت رسيد كه در مقايسه با ۱۱.۴ ميليارد بليت فروخته شده در سال ۲۰۱۹ كاهش چشمگيري داشته و كمترين ميزان فروش بليت سينماي امريكا در ۴۰ سال اخير است. 
در سطح جهاني نيز در سال ۲۰۲۰ در مجموع بين ۱۱.۵ ميليارد تا ۱۲ ميليارد قطعه بليت فروخته شده در حالي كه اين رقم در سال گذشته ميلادي، ۴۲.۵ ميليارد قطعه بليت بود. سينماي چين كه امسال براي اولين‌بار مجموع فروش سالانه گيشه امريكا سبقت گرفت نيز در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ قطعه بليت به سينمادوستان فروخته است.  به گزارش ايسنا به نقل از هاليوود ريپورتر، درام تاريخي «هشتصد» به كارگرداني «گوان هو» با فروش ۴۴۰ ميليون دلاري در رتبه نخست پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال ۲۰۲۰ سينما قرار گرفت و يك فيلم چيني ديگر با نام «مردم من، سرزمين من» ساخته مشترك هفت كارگردان، با فروش ۴۵۸ ميليون دلاري در رتبه بعدي قرار گرفت، اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته جدول سالانه پرفروش‌ترين‌هاي سال سينماي جهان غالبا در انحصار محصولات هاليوودي بود. 
«پسران بد تا ابد» ساخته مشترك «عادل ال اربي» و «بلال فلاح» با فروش ۴۱۳ ميليون دلاري، پرفروش‌ترين فيلم هاليوودي در سطح جهان بود كه در رتبه سوم پرفروش‌ترين‌هاي سال قرار گرفت و «تِنت» به كارگرداني «كريستوفر نولان» هم با فروشي بالغ بر ۳۶۲ ميليون، چهارمين فيلم پرفروش سال نام گرفت. ساخته «نولان» اولين فيلم هاليوودي بود كه در دوران كرونا به صورت عمومي اكران شد. بسياري از آثار مهم هاليوودي تاريخ اكران خود را به سال ۲۰۲۱ به تعويق انداختند و برخي محصولات نيز سامانه‌هاي نمايش آنلاين را براي اكران عمومي انتخاب كردند. در سال ۲۰۲۰ سينماي هيچ كشوري از پيامدهاي منفي شيوع كرونا در امان نماند و حتي سينماي چين هم كاهش فروش ۷۰درصدي را در گيشه تجربه كرد و در حالي به فروش ۲.۷ ميليارد دلاري دست يافت كه در سال ۲۰۱۹ فروش حدود 
۹ ميليارد را ثبت كرده بود. «پاول درگارابديان» مدير كمپاني «كام اسكور» كه در زمينه تجزيه تحليل اطلاعات بازاريابي دنياي سرگرمي، رسانه و نشر فعال است، سال ۲۰۲۱ را مهم‌ترين سال در تاريخ سينما توصيف كرد كه در واقع پل ارتباط بين سال مصيبت‌بار ۲۰۲۰ است كه بسياري از كسب و كارهاي غيرمجازي با چالش‌هاي بسيار بزرگي مواجه شدند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون