• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

برخي چهره‌هاي سياسي و نظامي در مراسم يادبود يا مصاحبه‌هايي از شهيد سليماني گفتند

خاطرات سردار

از چند روز پيش از سالگرد شهادت سردار قاسم سليماني بازار مراسم يادبود داغ است. دل‌نوشته‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌اي و مراسم‌ها و همايش‌هايي براي ياد و نام فرمانده پيشين سپاه قدس در يك‌سالگي شهادت همچنان ادامه دارد. لا‌به‌لاي اين دل‌نوشته‌ها و همايش‌ها خاطراتي تازه از سردار شهيد سليماني براي اولين‌بار شنيده و ديده مي‌شود.
روايت علي علي‌عسگري، رييس سازمان صداوسيما از شب شهادت سردار سليماني كه صبح يكشنبه ۱۴ دي‌ ماه در همايش «علمي رسانه و مكتب سليماني» گفت، يكي از همين روايت‌هاست. علي‌عسكري با اشاره به خاطرات خود از شب شهادت سردار سليماني گفت: «قبل از سحر با من تماس گرفته شد و گفتند كه حاج آقا مجتبي است؛ تعجب كردم و وقتي گوشي را گرفتم ايشان خيلي آرام و ساده گفت كه حاج قاسم در فرودگاه بغداد شهيد شد؛ ما به سرعت به سازمان صداوسيما آمديم و قبل از اذان صبح همه معاونان سازمان را صدا زدم و اينجا جلسه‌اي تشكيل داديم و تصميم گرفتيم كه زينب‌وار شهادت او را برگزار كنيم و زينب‌وار مرثيه سردار سليماني را از آن لحظه تا الان برگزار كرديم.»
جعفر راستي، نماينده شبستر و از همرزمان شهيد سليماني نيز از ديگر چهره‌هايي است كه ديروز به بيان بخشي از خاطراتش با اين سردار سپاه پرداخت. فرمانده پيشين آموزشگاه درجه‌داري سيدالشهداء سپاه درباره خاطرات خود از اولين نشست مدافعان حرم با سردار سليماني بعد از ايراد سخنراني پايان داعش گفت: «در اولين جلسه‌اي كه در حرم حضرت رقيه(س) با حضور حاج قاسم برگزار شد، تعدادي از مدافعان حرم از سردار سليماني پرسيدند، بر چه اساسي قول پايان داعش در كمتر از 3 ماه آينده را داده است.
حاج ‌قاسم براساس عادت هميشگي حتي اگر يك ساعت هم رزمندگان صحبت مي‌كردند گوش مي‌داد ولي كوتاه جواب مي‌داد و در آن جلسه بعد از شنيدن پرسش‌هاي مدافعان حرم سرش را بالا آورد و گفت؛ ان‌شاءالله با توكل بر خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) عمر داعش تا كمتر از سه ماه ديگر پايان مي‌يابد.»
اين نماينده مجلس همچنين درباره ساعات پيش از شهادت سردار سليماني گفت: «ساعاتي پيش از حركت حاج قاسم از دمشق به سمت بغداد، او در محل استراحتش روي كاغذ پاره‌اي نوشته بود خدايا مرا پاكيزه بپذير.
حاج قاسم روي اين كاغذپاره نوشته است كه خداوندا چنان مشتاق تو هستم كه از تو مي‌خواهم همان‌طور كه به حضرت موسي (ع) تجلي كردي چنين حالتي را براي من هم پيش بياوري و دعايش خيلي زود مستجاب مي‌شود و بعد از سه ساعت به لقاءالله پيوست.» او در بخش ديگري از سخنراني روز گذشته‌اش سردار شهيد سليماني را در مسائل اجتماعي- سياسي داراي وسعت ديد بسيار بالا ارزيابي كرد و گفت: «حاج قاسم نه اصلاح‌طلب بود و نه اصولگرا؛ بلكه انقلابي بود. حاج قاسم طرفدار هر كسي از هر جرياني بود كه براي مردم كار كند و همين منش سبب شد كه وقتي شهيد شد از هر جناح و گرايش فكري با احترام از وي ياد كنند.»
رستم قاسمي، نماينده مجلس و مشاوره فرمانده كل سپاه نيز ديروز در پنل تخصصي مديريت به سبك حاج قاسم سليماني كه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز برگزار شد، سخنراني كرد و پيشنهاد داد «روز شهادت «حاج قاسم» به عنوان روز بين‌المللي «مبارزه با تروريسم» اعلام شود تا از اين طريق بتوانيم راه و هدف مكتب حاج قاسم را دنبال و آن را جهاني كنيم.»
او نيز در جريان اين سخنراني خاطره‌اي از نقش قاسم سليماني در رابطه ايران و سوريه روايت كرد: «يادم هست در سفري كه به قطر داشتم حاج قاسم به من گفت كه به مسوولان قطري اعلام كن كه جنگ در سوريه به نفع هيچ كسي نيست. من اين پيام را در ديدار با مسوولان قطري اعلام كردم و مسوولان قطري به من گفتند كه به سران ايران اعلام كنيد بشار اسد بيش از ۴۵ روز ديگر در قدرت نيست و بهتر است شما از آنها حمايت نكنيد. بعدها در ديدار با مسوولان منطقه به من اعلام شد كه بشار اسد در قدرت ماند. به خاطر آنكه ايران خواست و با مديريت حاج قاسم بود كه گروه‌هاي تكفيري در سوريه شكست خورند.»
در خلال خاطرات روايت شده از قاسم سليماني در فضاي جبهه و جنگ، برخي نيز از روابط سياسي او سخن گفتند. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران و پسر بزرگ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگو با جماران از روابط سردار سليماني و آيت‌الله هاشمي گفته است. او روايت كرده است: «من يادم هست كه مقام معظم رهبري و سپاه در مورد بعضي از تصميماتي كه بايد درخصوص فعاليت‌هاي سپاه و اقدامات برون‌ مرزي گرفته مي‌شد، مسووليت‌هايي به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم داده بودند و گزارشات فعاليت‌ها به سمع ايشان مي‌رسيد و رفت و آمدهاي زيادي بين حاج قاسم سليماني و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني برقرار بود و من در جاي جاي خاطرات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مي‌بينم كه ايشان درخصوص تيزهوشي حاج قاسم و تسلط ايشان نسبت به اوضاع نوشته‌اند.»
علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز ظهر ديروز، يكشنبه همزمان با گراميداشت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سليماني و در آيين رونمايي از كتاب «40 روز پس از حاج قاسم؛ روايت سرداري كه سرباز شد» به نويسندگي اسماعيل رمضاني نيز به مختصات شخصيتي او و تاثير آن در منطقه پرداخت. او گفت: «افرادي را مي‌شناختم كه از نظر ظاهر، افراد را تحليل مي‌كنند، ديدم چه اندازه قاسم سليماني براي‌شان داراي ارزش ذهني است. خوانش رفتار اجتماعي فرد بسيار اهميت دارد. شهيد سليماني در موضوع ارزش‌هاي كاري واقعا يك استراتژيست بود.»
سخنگوي دولت همچنين با اشاره به سفري با سردار سليماني و نظر آن شهيد درمورد شهيد حسن باقري روايت كرد: «شهيد سليماني هيچ تلاشي نكرد كه خودش را در جايي ببرد و دكتري بگيرد. هيچ تلاشي نكرد براي كارهايي كه ارزش او را بالا ببرد. ارزش‌هاي داخلي او دشمن را برانگيخته بود.
چقدر اسراييل و ترامپ خوشحال بودند. ترور شهيد سليماني ترور نمادين نبود و به تعبير خودشان ضربه به جنبش‌هاي اجتماعي كشورهاي منطقه بود. او مانند متخصص علوم سياسي منطقه به جنبش‌هاي اجتماعي منطقه آگاهي داشت. سردار سليماني در جنبش‌هاي اجتماعي منطقه پيچ خورده و از آن افراد بي‌نظيري ساخته بود. بُعد دوم شهيد سليماني شخصيت دروني شده خودش بود كه شجاعت داشت. به عقيده من كسي كه پس از شهادت خود سربازي را به جاي سرداري انتخاب مي‌كند، سردار سليماني بود. گاهي رفتار ايشان مانند آياتي بود كه مي‌خوانديم مانند اينكه راحتي براي خود داشته باشيم و عداوت را براي دشمنان بگذاريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون