• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

قهرمان گلف ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

گلف در چند سال گذشته مظلوم واقع شده است

در زمين‌هاي استاندارد خارجي معذب هستيم

علي ولي‌اللهي

هفته گذشته رقابت‌هاي گلف برترين‌هاي كشور به مدت سه روز در مسجدسليمان با حضور ۷۰ ورزشكار برگزار شد. در پايان سجاد كرم‌پور در بخش بزرگسالان و منوچهر نصيري در بخش پيشكسوتان به مقام قهرماني دست پيدا كردند. برگزاري اين رقابت در مهد گلف ايران بهانه‌اي شد تا در گفت‌وگو با قهرمان رقابت‌ها به بررسي وضعيت گلف در ايران بپردازيم. ورزشي كه خيلي زودتر از تمامي كشورهاي همسايه به صورت حرفه‌اي وارد ايران شد اما به اندازه ساير كشورها پيشرفت نكرد. در تاييد اين مساله همين بس كه نخستين زمين گلف خاورميانه در مسجدسليمان افتتاح شد اما امروز و در حالي كه كشورهاي حوزه خليج‌فارس و همچنين تركيه داراي زمين‌هاي گلف استاندارد هستند، كشور ما از داشتن يك زمين استاندارد محروم است. از اين منظر به قول كرم‌پور ورزش گلف در چند سال گذشته «مظلوم» واقع شده است. ورزشي كه البته تصورات كليشه‌اي زيادي نيز در موردش به گوش مي‌رسد. اينكه اين رشته مختص پولدارهاست يا جذابيتي براي ايراني‌ها ندارد. در حالي كه كرم‌پور معتقد است هر كس با هر سطح مالي مي‌تواند به اين رشته بپردازد و همچنين از وقتي رسانه‌ها بيشتر به اين ورزش پرداخته‌اند، اقبال عمومي نيز به گلف افزايش پيدا كرده است. انتشار اخبار مربوط به اين رشته بخشي از توجه رسانه‌هاست. گرچه در اين زمينه خود فدراسيون گلف با وجود همه تلاش‌هايي كه كرده ايراداتي هم دارد. به عنوان مثال آخرين خبر درج شده در سايت فدراسيون گلف مربوط به ماه خرداد است. درحالي كه همين هفته گذشته رقابت‌ برترين‌هاي كشور برگزار شد!

 

از رقابت‌ برترين‌هاي گلف كشور بگوييد. سطح رقابت‌ها چطور بود؟

اين مسابقات به صورت آزاد برگزار شد. سطح رقابت‌ها هم بسيار بالا بود. اكثر بازيكناني كه شركت كردند از بهترين‌هاي گلف كشور بودند. بعد از يك سال خوشبختانه شهر مسجدسليمان پيشقدم شد و ميزباني را برعهده گرفت. يك سال تمام بچه‌ها دور از ميادين بودند. وضعيت كرونا باعث شد رقابت‌هاي گلف تقريبا تعطيل شود اما مسجدسليمان دو رقابت در اين ايام برگزار كرد تا هم بچه‌ها به آمادگي نسبي دست پيدا كنند و هم براي سال آينده كه ليگ شروع مي‌شود خودشان را مهيا كنند. البته اگر ليگ برگزار شود.

آيا پروتكل‌هاي بهداشتي براي ورزشكاران به صورت كامل رعايت شد؟

خوشبختانه يا متاسفانه رشته ورزشي گلف نسبت به ساير رشته‌هاي ورزشي با شرايطي كه از لحاظ بيماري كرونا پيش آمده سازگارتر است. ما توي يك مساحت بيش از ۶۰ تا ۷۰ هكتار مسابقه داديم. شكل مسابقه هم به اين صورت بود كه چهار نفر چهار نفر رقابت كرديم. هر چهار نفر در يك زمين. در گلف رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به‌طور كامل انجام مي‌شود و در مسابقه ما هم انجام شد. وسيله‌ها هم همه شخصي است و مي‌توان گفت افراد هيچ‌گونه ارتباطي با هم ندارند.

در مجموع سطح گلف ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

هر ورزشي براي پيشرفت به زيرساخت‌هاي خودش نياز دارد. متاسفانه در چند سال اخير در اين زمينه براي ورزش گلف مقداري كم‌كاري شده است. البته باز جاي شكرش باقي است كه فدراسيون گلف آمده و در يكي، دو سال اخير اين ورزش را رسانه‌اي كرده است. هم شبكه‌هاي خبري و هم روزنامه‌ها به گلف پرداختند، اخبار را پوشش دادند و چهره‌هاي گلف را معرفي كردند. چند وقت پيش يك مسابقه آزاد هم برگزار شد و با رايزني‌هاي فدراسيون براي نخستين‌بار به صورت زنده پخش شد. سابقه نداشت در تاريخ گلف ايران كه يك رقابت زنده پخش شود. اين اتفاق خوبي بود كه رخ داد. رسانه‌اي شدن هر رشته‌اي به پيشرفت آن كمك مي‌كند. اين امتياز خوبي است و اگر به همين شكل ادامه داده شود وضعيت گلف بهتر مي‌شود. فدراسيون مي‌تواند در اين راه نقش مهمي ايفا كند. هم در بحث تبليغات و هم در بحث پخش زنده. اين باعث مي‌شود مردم استقبال كنند. خدا را شكر امروز اين كار جواب داده. تا چند وقت پيش خيلي از دوستان من حتي نمي‌دانستند گلف چيست ولي امروز اطلاع‌رساني در اين زمينه خوب است و مسابقات گلف و ميني‌گلف پخش مي‌شود. در دو سال گذشته علاقه‌مندان زيادي به اين رشته پيدا و مردم هم آشنا شدند با اين رشته ورزشي. در كنار اين آشنا شدن پخش زنده مي‌تواند اسپانسرها را هم به رشته گلف بياورد.

تصوري كه عموم مردم از گلف دارند، زمين‌هاي بزرگ با چمن مسطح است. آيا در كشور چنين امكاناتي وجود دارد؟

زمين‌هايي كه شما در تصاوير مربوط به مسابقات خارجي مي‌بينيد و آن كيفيت به‌خصوص را دارد همه كار بخش خصوصي است. زمين گلف و كلا اين رشته به نوعي يك رشته توريستي به حساب مي‌آيد. در تركيه، كشور همسايه ما، زمين‌هاي گلف با كيفيت زيادي هست كه متعلق به هتل‌هاست. دوستان خودم كه مي‌خواهند به تركيه بروند هتلي را انتخاب مي‌كنند كه زمين گلف هم داشته باشد. اكثر گلف‌بازان در سراسر دنيا وقتي به سفر مي‌روند هتلي را انتخاب مي‌كنند كه زمين گلف داشته باشد. حالا در كشور ما چنين امكاناتي نيست. هم هزينه ساختن يك زمين گلف استاندارد بسيار بالاست و هم نياز به يك فضاي بسيار بزرگ دارد. تنها زمين چمن گلف ايران در باشگاه انقلاب است كه آن هم متاسفانه استاندارد نيست. قبلا استاندارد بود كه متاسفانه خرابش كردند. بخشي از آن را واگذار كردند به وزارت ورزش و بخش ديگري‌اش را هم ارگان‌هاي ديگر گرفتند. منظور اينكه ما امكانات گلف در ايران نداريم. در حالي كه وجود يك زمين گلف استاندارد هم از لحاظ توريستي مي‌تواند كمك كند و هم مي‌تواند روي كيفيت اين ورزش در ايران اثر بگذارد. بچه‌ها مي‌توانند با تمرين روي يك زمين استاندارد بروند و در مسابقات بين‌المللي حاضر شوند و نتيجه خوبي هم بگيرند. ما هر بار مي‌رويم در مسابقات برون‌‌مرزي از بازي كردن در آن زمين‌ها به نوعي معذب مي‌شويم.

آيا گلف ورزش پولدارهاست؟

نمي‌توانيم بگوييم گلف ورزش پولدارها هست يا نيست. در حال حاضر با حداقل هزينه ممكن مي‌توانيد يك ست لوازم گلف تهيه كنيد و آموزش ببينيد. اما شما بهتر مي‌دانيد نه تنها در ورزش گلف كه در تمام ورزش‌ها هر كس بخواهد حرفه‌اي كار كند بايد هزينه كند. در كشورهاي ديگر كساني كه مي‌خواهند گلف بازي كنند بايد هزينه زمين را هم بدهند اما در كشور ما امكانات با هزينه ارزان و بعضا رايگان دراختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. در همين خوزستان كه مهد گلف كشور است چهار تا زمين گلف داريم؛ يكي در مسجدسليمان كه اولين زمين گلف خاورميانه است، يكي در اهواز، يكي در آبادان و يكي هم در اميديه. اينها به صورت رايگان دراختيار عموم است. افراد مي‌توانند بدون پرداخت پول بيايند، هم آموزش ببينند و هم گلف بازي كنند. البته اگر كسي بخواهد حرفه‌اي شود و سطح بازي‌اش را بالا ببرد بايد هزينه‌هاي خاصي را هم پرداخت كند.

گلف‌بازان حرفه‌اي معمولا جزو پولدارترين ورزشكاران دنيا شناخته مي‌شوند. آيا ورزشكاران ايراني رشته گلف هم به درآمد قابل‌توجهي مي‌رسند؟

متاسفانه به آن شكلي نيست كه شما فكر مي‌كنيد. جوايز مسابقاتي كه در ايران برگزار مي‌شود به آن شكلي نيست كه يك نفر بتواند ريسك كند و همه زندگي‌اش را پاي اين رشته بگذارد. در كشورهاي خارجي و مسابقات حرفه‌اي شرايط متفاوت است. آنجا زمين‌هاي خاص وجود دارد، اسپانسرهاي‌ بزرگ هستند، هر ماه مسابقه برگزار مي‌شود و تبليغات زياد است ولي اينجا به آن شكل نيست. اما با اين وجود باز هم فدراسيون گلف امسال و در راسش آقاي عزيزي تغييرات زيادي در جوايز نقدي مسابقات ايجاد كردند. يعني نسبت به سال‌هاي گذشته جوايز بيشتري دادند. حتي خودشان گفتند كه قرار بود رقم پرداختي‌ها بيشتر باشد كه شرايط كرونا باعث شد چنين اتفاقي نيفتد. در عين حال گلف‌باز ايراني نمي‌تواند روي جوايز مسابقات براي گذران زندگي‌اش حساب كند. در كشورهاي خارجي يك ورزشكار حرفه‌اي كه هزينه ورودي مسابقات را از جيب خودش مي‌پردازد اسپانسر شخصي دارد و شرايطش متفاوت است. وضعيت ما به اين شكل نيست. مسوولان در ايران به صورت آماتور مي‌توانند مسابقات برگزار كنند.

شما به همراه ساير گلف‌بازان ايران در مسابقات بين‌المللي هم شركت مي‌كنيد؟

بله، هر ساله تورنمنت‌هاي زيادي در سطح دنيا برگزار مي‌شود. قبل از هر اعزام مسابقات داخلي برگزار و امتيازها محاسبه مي‌شود و افراد برگزيده مي‌شوند. معمولا در هر دعوتي كه از طريق فدراسيون انجام مي‌شود دو تا چهار نفر اعزام مي‌شوند. مسابقات ديگري هم هست كه شركت‌كننده بايد از جيب خودش هزينه ورودي را پرداخت كند كه متاسفانه در شرايط اقتصادي فعلي و قيمت دلار براي بچه‌ها مقدور نيست كه بخواهند در اين مسابقات حاضر شوند. هزينه‌ها بالاست. مسابقات داخلي هزينه چنداني ندارد ولي مسابقات خارجي از دسترس ما خارج است.

فكر مي‌كنيد براي پيشرفت گلف چه كارهايي بايد صورت بگيرد؟ آيا ورود بخش خصوصي به تنهايي كافي است؟

گلف مدتي است المپيكي شده و بايد بيشتر به آن توجه شود ولي متاسفانه چنين چيزي اتفاق نيفتاده. اين رشته زيرساخت‌هاي خودش را مي‌خواهد. اتفاقي كه بايد بيفتد، اين است كه بخش خصوصي روي اين رشته سرمايه‌گذاري كند. براي رسيدن به سطح حرفه‌اي نياز به پول زياد است. از آن طرف اگر گلف بخواهد به بخش خصوصي واگذار شود مشكلاتي وجود دارد. احداث يك زمين گلف چمن در متراژ ۸۰ هكتار هزينه بسيار زيادي را مي‌طلبد. طبيعتا آن زمين هزينه ورودي بيشتري دريافت مي‌كند. ولي اگر از كشورهاي ديگر توريست وارد شود و گلف‌بازان ساير كشورها بيايند مي‌توان هزينه‌ها را جبران كرد و در كنارش گلفر‌هاي ايران هم خدمات بگيرند. اگر زمين استانداردي در سطح جهاني درست شود و هزينه نگهداري‌اش به‌طور كامل پرداخت شود و نگاه به جذب خارجي‌ها نباشد احتمالا بچه‌هاي ايران از پس هزينه استفاده از اين زمين برنمي‌آيند. اين در حالي است كه با همين امكاناتي كه هست، همين زمين گلف باشگاه انقلاب يا استان خوزستان بچه‌ها مي‌توانند بروند و تمرين كنند.

استقبال نسل جوان از رشته گلف به چه شكلي است؟

همان‌طور كه گفتم تبليغات در اين رشته زياد شده و همين استقبال را زياد كرده است. با اين حال خودتان هم مي‌دانيد كه اگر پولي در ورزش نباشد انگيزه‌ و علاقه هم از بين مي‌رود. الان مد شده خانواده‌ها بچه‌هاي‌شان را مي‌فرستند فوتبال. فكرشان اين است كه فرزندشان بتواند با فوتباليست شدن يك پولي گير بياورد. البته هميشه اين پول درآوردن اتفاق نمي‌افتد. صرف اينكه بچه‌اي را بفرستيم به رشته‌ خاصي نظير گلف يا فوتبال يا ساير ورزش‌ها ملاك نيست. بالاخره وجود استعداد هم نياز است. در كشور ما از لحاظ اقتصادي اوضاع به‌هم ريخته و وزارت ورزش پولي ندارد كه بخواهد در همه ورزش‌ها سرمايه‌گذاري كند. تنها رشته‌هاي پردرآمد فعلي ما فوتبال است و بسكتبال و دو، سه رشته ديگر كه مي‌توانند درآمد داشته باشند. در ساير رشته‌ها به اين شكل نيست. بنابراين اگر كسي در ساير رشته‌ها نظير گلف استعداد خاصي داشته باشد بايد هزينه‌هايش را هم شخصا به عهده بگيرد. ما در خوزستان استعداد زياد داريم ولي در همان سطح آماتور مي‌مانند و پيشرفت نمي‌كنند چون بايد هزينه كنند و بروند خارج از كشور. آنجا با مربيان بهتر كار كنند و در زمين‌هاي حرفه‌اي فعاليت كنند. اين هزينه خيلي سنگين است. گلف نياز به حمايت دارد. گلف ايران با وجود اينكه اولين زمين گلف خاورميانه در مسجدسليمان افتتاح شد مظلوم واقع شده است.


تنها زمين چمن گلف ايران در باشگاه انقلاب است كه آن هم متاسفانه استاندارد نيست. قبلا استاندارد بود كه متاسفانه خرابش كردند. بخشي از آن را واگذار كردند به وزارت ورزش و بخش ديگري‌اش را هم ارگان‌هاي ديگر گرفتند. منظور اينكه ما امكانات گلف در ايران نداريم. درحالي كه وجود يك زمين گلف استاندارد هم از لحاظ توريستي مي‌تواند كمك كند و هم مي‌تواند روي كيفيت اين ورزش در ايران اثر بگذارد. بچه‌ها مي‌توانند با تمرين روي يك زمين استاندارد بروند و در مسابقات بين‌المللي حاضر شوند و نتيجه خوبي هم بگيرند. ما هر بار مي‌رويم در مسابقات برون‌‌مرزي از بازي كردن در آن زمين‌ها به نوعي معذب مي‌شويم.


در كشور ما از لحاظ اقتصادي اوضاع به‌هم ريخته و وزارت ورزش پولي ندارد كه بخواهد در همه ورزش‌ها سرمايه‌گذاري كند. تنها رشته‌هاي پردرآمد فعلي ما فوتبال است و دو، سه رشته ديگر. بنابراين اگر كسي در ورزشي نظير گلف استعداد داشته باشد بايد هزينه‌هايش را هم شخصا به عهده بگيرد. ما در خوزستان استعداد زياد داريم ولي در همان سطح آماتور مي‌مانند چون بايد هزينه كنند و بروند خارج از كشور. آنجا با مربيان بهتر كار كنند و در زمين‌هاي حرفه‌اي فعاليت كنند. اين هزينه خيلي سنگين است. گلف نياز به حمايت دارد. گلف ايران با وجود اينكه اولين زمين گلف خاورميانه در مسجدسليمان افتتاح شد مظلوم واقع شده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون