• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

مربي آرژانتيني هدايت PSG را برعهده گرفت

سرمايه‌گذاري روي «پوچ»

سامان سعادت

 

۱۷ سال بعد از اينكه پوچتينو پيراهن باشگاه پاري‌سن‌ژرمن را از تن درآورد و راهي تيم بوردو شد، دوباره اين زوج به هم رسيدند. اين‌بار نه پوچتينو آن بازيكن متوسط است و نه PSG يك تيم معمولي در ليگ فرانسه كه بزرگ‌ترين آرزويش به زير كشيدن ليون باشد. پوچتينو روز شنبه در شرايطي با پيراهن تيم جديدش عكس يادگاري گرفت كه همه از آنها انتظار قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را دارند. 
پوچتينو بعد از كارلو آنجلوتي، لورن بلان، اوناي امري و توماس توخل پنجمين مردي است كه قرار است به آرزوي بزرگ ناصرالخليفي و مديران متول قطري جامه عمل بپوشاند. چهار مربي قبلي هر يك به نوعي در رساندن تيم به جام قهرماني اروپا ناكام ماندند. مورد آخر يعني توخل آلماني حتي فصل پيش پي‌اس‌جي را تا فينال هم بالا برد اما در نهايت مقابل بهترين تيم حال حاضر جهان يعني بايرن با يك گل شكست خورد و نايب‌قهرمان شد. توخل بعد از كسب چند نتيجه نه چندان خوب در ليگ فرانسه كه در اين چند سال تبديل به حياط خلوت پاريسي‌ها شده بود و همچنين انتقاد از مديريت و مدير ورزشي تيم از كار بركنار شد.
در سمت مقابل پوچتينو با افتخاري مشابه توخل به نيمكت تيم پاريسي رسيده است. پوچ در مدت زمان حضورش در تاتنهام تنها يك نايب‌قهرماني اروپا را در كارنامه‌اش ثبت كرده است. البته كه نايب‌قهرماني با تيمي مثل تاتنهام در مقابل نايب‌قهرماني با تيم پاريس كار بزرگ‌تري به نظر مي‌رسد. با اين حال مربي آرژانتيني تا به امروز مربي برنده‌اي نشان نداده است. پوچ فصل گذشته به دليل كسب نتايج ضعيف از تاتنهام اخراج شد. او در بهترين حالت كسي بوده كه توانسته دو تيم نه چندان قدرتمند يعني اسپانيول و تاتنهام را تبديل به تيم‌هاي سرشناس كند. يعني توانسته آنها را از سطح قبلي خودشان فراتر ببرد. او حالا بايد اين كار را در پاري‌سن‌ژرمن انجام دهد با اين تفاوت كه بهبود سطح اين تيم ديگر يك مساله كيفي نيست و بايد با ثبت نتيجه همراه شود.  پي‌اس‌جي فعلا در ليگ فرانسه وضعيت خوبي دارد و با اختلاف يك امتياز دوم است. خيلي بعيد به نظر مي‌رسد كه آنها در پايان فصل قهرمان نشده باشند. در ليگ قهرمانان هم تيم وضعيت خوبي دارد. پاريسي‌ها به لطف برد هفته آخر مقابل منچستريونايتد در زمين حريف صدرنشين گروه هشت يوسي‌ال شدند و به دور بعد رسيدند. هرچند اين صدرنشيني چندان براي‌شان خوش‌يمن نبود و حالا بايد در مرحله يك هشتم با بارسلونا ديدار كنند. اين نخستين آزمون سخت پوچتينو خواهد بود.  يكي از دغدغه‌هاي پوچتينو در تاتنهام اين بود كه به حد كافي ستاره در اختيار نداشت. اگر هم ستاره‌اي در تيم مي‌درخشيد خيلي زود راهي ساير تيم‌هاي متمول اروپا مي‌شد. نمونه‌اش لوكا مودريچ و گرت بيل. پوچ در دوران حضورش در لندن با چنگ و دندان هري كين و سون را نگه داشت. او حالا به تيمي رفته كه نه تنها كسي نمي‌تواند به راحتي ستاره‌هايش را بخرد، بلكه خودش صياد ستاره‌هاي بزرگ ساير تيم‌هاست. پوچتينو در پاريس به تعداد قابل توجهي از بهترين ستاره‌هاي فوتبال روز دنيا از جمله نيمار، امباپه، دي‌ماريا، ايكاردي، وراتي و چندين ستاره ديگر دسترسي دارد. 
با پيوستن پوچتينو به پاري‌سن‌ژرمن يكي از كابوس‌هاي بزرگ مربيان فوتبال اروپا از بين رفته است. تا همين ديروز هر تيم بزرگي كه در اروپا نتايج خوبي كسب نمي‌كرد، نامش در كنار نام پوچتينو به گوش مي‌رسيد. وقتي رئال چند بازي با زيدان خوب نتيجه نگرفت شايع شد كه پوچ حتي در مادريد خانه هم پيدا كرده است. در منچستر يونايتد سولشاير با هر بار نتيجه نگرفتن اسم پوچتينو را در زمزمه مديران باشگاه و رسانه‌ها مي‌شنيد. و اتفاقا چقدر شايع شده بود كه پوچتينو عاشق هدايت يونايتد است. يوونتوس، دورتموند، ميلان و خيلي از تيم‌هاي ديگر بارها و بارها به پوچتينو لينك شدند اما در نهايت او سر از پاريس درآورد.
از امروز اوضاع براي پوچ تغيير كرده است. كسي كه تا ديروز آلترناتيو مربيان بزرگ اروپا بود، بايد بابت نگه داشتن جايگاهش نگران باشد. او با تيمي قرارداد بسته كه در عرض كمتر از هشت سال با پنج مربي جديد قرارداد امضا كرده است. اين يعني عمر متوسط يك مربي در تيمي كه مديريتش را ناصرالخليفي جاه‌طلب برعهده دارد كمتر از يك سال و نيم است. پوچتينو بعد از پيوستن به پاري‌سن‌ژرمن به هواداران قول داد تيمش بازي هجومي و درگيرانه را به نمايش خواهد گذاشت. او گفت: «پاري‌سن‌ژرمن با بازيكنان بسيار خوب و امكانات مناسبي كه دارد آماده رقابت در هر جامي است. مي‌خواهيم بهترين فوتبال را به نمايش بگذاريم.»
با اين حال پوچتينو بهتر از هر كسي مي‌داند كه مديران تيم به خاطر نمايش‌هاي هجومي و بازي درگيرانه ضرر هنگفت اخراج توخل و جذب سرمربي جديد را به جان نخريده‌اند. آنها موفقيت مي‌خواهند. موفقيت هم در نظر آنها تنها يك معنا دارد. حال بايد ديد پوچتينو مي‌تواند اين آرزو را برآورده كند يا مثل هفده سال پيش جدايي زوج پوچ- پاريس در عرض دو سال يا كمتر رخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون