• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

گزارش‌هاي محرمانه از خودكشي

داوطلبان كنكور

وزير اسبق آموزش و پرورش با بيان اينكه ذي‌نفعان كنكور ده‌ها هزار ميليارد تومان گردش مالي از قِبل كنكور دارند و به اين سادگي سفره‌شان را جمع نمي‌كنند ولو اينكه باور داشته باشند اين جريان نسل آينده را تهديد مي‌كند، گفت: فرصت‌هاي يادگيري عميق را كه باعث عدالت آموزشي مي‌شود به واسطه كنكور از بچه‌ها مي‌گيريم و كنكور به ابزاري براي بي‌عدالتي تبديل شده است.
به گزارش ايسنا، سيدمحمد  بطحايي در چهارمين نشست از كارگاه تعاملي سياستگذاري كودكان و نوجوانان با موضوع «نقد و بررسي نظام آموزشي كنكورمحور» كه به صورت مجازي و به همت وزارت رفاه برگزار شد با بيان اينكه كنكور كه روزي بنا به ضرورت‌هايي در دهه ۴۰ شروع شد، در سال‌هاي اخير آثار و تبعات شديدي را بر كودكان و نوجوانان ما برجاي گذاشته است،گفت: يك علت به ذات كنكور و روشي كه براي سنجش و پذيرش دانشجويان داريم و علت ديگر به آثار و تبعات اين روش براي سنجش و پذيرش برمي‌گردد.
او افزود: يكي از پاسخ‌هاي برخي متخصصان اين است كه در شرايط موجود چاره‌اي نيست كه به روش موجود تن بدهيم و وقتي ۱۰۰ صندلي خالي در فلان رشته در يك دانشگاه معتبر داريم و ۱۰ هزار نفر پشت كنكور هستند بايد كنكور برگزار شود. هر چند به عنوان فردي كه در اين زمينه كار كرده‌ام حرف‌هايي در اين زمينه دارم اما روي ديگر كنكور تبليغات موسسات و كتب كنكوري است كه امروز شما در رسانه‌هاي جمعي به ويژه صداوسيما شاهد آن هستيد.
وزير اسبق آموزش و پرورش با بيان اينكه تلويزيون خانواده‌ها را تهييج مي‌كند كه فرزندان‌شان را در كلاس كنكور ثبت‌نام كنند و فلان كتاب‌ها را خريداري كنند و در واقع يك هيجان كاذب ايجاد مي‌كند،گفت: اين آموزشگاه‌ها گاهي با هزينه سرسام‌آور خانواده‌ها را وادار مي‌كنند حتي اگر حيث مالي بضاعت چنداني ندارند براي آنكه عقب نيفتند فرش زيرپاي‌شان را بفروشند تا فرزندشان در فلان رشته قبول شود. بطحايي ادامه داد: امروز براي حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد رشته‌هاي دانشگاهي مي‌توان روش ورود را تغيير داد اما فعلا براي ۱۰تا ۲۰ درصد مابقي مي‌پذيريم كه چاره‌اي جز روش فعلي نداريم اما چرا اصحاب رسانه خطرات و لطماتي كه كودكان و نوجوانان را در معرض خطر قرار مي‌دهد روشنگري نمي‌كنند و اين دست تبليغات مضر كاهش نمي‌يابد؟ بايد بتوانيم آسيب‌ها را كاهش دهيم. او با بيان اينكه پيشنهادم در دومحور است، محور اول درباره روش فعلي كنكور است،گفت: آيا واقعا روش ديگري نداريم كه جايگزين روش فعلي شود؟ سال‌هاست  چنين مباحثي در جريان است. چرا نتوانستيم حتي يكي از شاخ‌هاي كنكور را بشكنيم؟ چه تمهيداتي را مي‌توانيم به كار بگيريم كه آثار و عواقب آن را كاهش دهيم و سمومي كه به جسم كودكان تزريق مي‌كند را كاهش دهيم. وزير اسبق آموزش و پرورش با بيان اينكه آثار و تبعات كنكور در دو دهه اخير بسيار شديدتر از قبل خود شده و اصل و اساس  بروز چنين اتفاق ناگواري، نخبه‌پروري است،گفت: متاسفانه دستگاه‌هاي حاكميتي به ويژه آموزش و پرورش در بروز اين اتفاق تقصير زيادي دارند، امروز با تنوع فراواني از مدارس مختلف روبه‌روييم. هيچ كشوري را نمي‌توانيد پيدا كنيد كه مانند آموزش و پرورش اين‌گونه بچه‌ها را طبقه‌بندي كند.
بطحايي ادامه داد: دانش‌آموزان در مدارس مختلفي چون نمونه دولتي، تيزهوشان، شاهد، غيردولتي و... درس مي‌خوانند. اين جدا كردن بچه‌ها و دسته دسته كردن آنها از مهم‌ترين ايرادات و نقايص نظام آموزش و پرورش ماست و با دست خودمان خانواده‌ها را به اين سمت سوق مي‌دهيم كه فرزندتان نخبه است و بايد از بچه‌هاي عادي فاصله بگيرد و برود در كلاس ايزوله‌اي با افرادي مانند خودش درس بخواند. هيچ آموزه تربيتي و اسلامي اين را تاييد نمي‌كند و اين نخبه‌پروري در ايجاد طبقات اجتماعي و اقتصادي هم موثر بوده است.
او با بيان اينكه وقتي تنها راه آينده بچه‌ها را جلوي‌شان مي‌گذاريم و مي‌گوييم فقط مي‌تواني آينده خود را در اين رشته‌ها تضمين كني، معلوم است كه ميليون‌ها  نفر رقابت مي‌كنند براي اينكه از فيلتر كنكور بگذرند و وارد فلان رشته شوند، اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته در بولتن‌هاي محرمانه اخباري از خودكشي ده‌ها نفر از داوطلبان كنكور داشتيم كه به علت شكست، سركوب و تحقير در خانواده اين كار را انجام داده بودند. برخي داوطلبان واقعا آينده دردناكي را از حيث ويژگي‌هاي روانشناختي بايد به خاطر شكستي كه در كنكور خورده‌اند، متحمل شوند. وزير اسبق آموزش و پرورش تاكيد كرد تا عوامل ايجادكننده را برطرف نكنيم حتما مشكل ادامه خواهد داشت. او افزود: بايد تنوع را كم كنيم. در دوره وزارت بنده اقداماتي انجام شد به عنوان مثال بساط آزمون‌ها را در دوره ابتدايي جمع كرديم. بطحايي در پاسخ به ايسنا درباره مقاومت‌هاي درون‌سيستمي آموزش و پرورش براي برچيده شدن كنكور و طرح پيشنهاداتي مبني بر افزايش سهم سوابق تحصيلي با نهايي شدن امتحانات 3 سال آخر دوره متوسطه و تبعات آن گفت: براي اينكه يك مساله پيچيده و مزمن را حل كنيم بايد توجه داشته باشيم كه عوامل تاثيرگذار در كنكور فقط به آموزش و پرورش برنمي‌گردد و عوامل متعددي در ادامه اين كار تاثيرگذار است. او افزود: كنكور يك پديده پيچيده و مزمن است و براي حل آن يكي از استراتژي‌ها و روش‌ها اين است كه آن را بشكنيم و خرد كنيم تا مساله راحت‌تر حل شود. اكنون درحدود ۹۰ درصد رشته‌محل‌ها مي‌توانيم بدون فرآيند كنكور دانشجو سنجش و پذيرش كنيم. اگر بنا باشد كنكور 3 ‌ساعته را تبديل كنيم به امتحان نهايي در 3 پايه و بگوييم هر 3 پايه امتحان نهايي بدهند به نوعي كنكور را به 3 پايه تسري داده‌ايم اما واقعا در ۹۰ درصد رشته‌ها نيازي به كنكور نداريم. هر چند هيات علمي دانشگاه‌ها ترجيح‌شان اين است كه كنكور وجود داشته باشد و از طريق آن دانشجو  بپذيرند ولو صندلي خالي داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون