• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

نفع افزايش سهم موسيقي در بودجه 1400به مديران و ادارات مي‌رسد، نه هنرمندان

به نام موسيقي به نفع بخش اداري ارشاد

بيتا ياري

در ذيل بند «برنامه حمايت و صيانت از موسيقي ملي» جدول برنامه‌وبودجه وعده   80 ميليارد و 500 ميليون تومان براي هزينه‌كرد در موسيقي توسط دولت اختصاص داده‌شده است.اين مبلغ نشان‌دهنده 44درصد رشد نسبت به سال گذشته در بودجه بخش موسيقي وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي است.اما افزايش بودجه در كجا و براي چه انجام‌شده است؟ به جدول نگاهي بيندازيد.
بزرگ‌ترين افزايش بودجه به سرفصل «ايجاد آرشيو ملي موسيقي ايران» اختصاص دارد كه بودجه آن براي سال آتي بيش از سه و نيم برابر شده است. و در جدول بودجه موسيقي، اين بزرگ‌ترين درصد افزايش است. كه تاكنون مشخص نشده آيا معاونت هنري يا دفتر موسيقي نسبت به آرشيو موسيقي ايراني اقدام صورت مي‌دهند يا كدام شركت زيرمجموعه يا پيمانكاري بودجه اين رديف را به مصرف رسانده و مي‌رساند. يعني اگر شما هم متوجه شديد كه اين سرفصل رديف بودجه در كجا خرج مي‌شود نويسنده را نيز مطلع فرماييد.اصولا اولين‌بار نيز فرزاد طالبي مدير وقت دفتر موسيقي در دولت اول تدبير و اميد وقتي عهده‌دار سمت مديريت دفتر موسيقي بود در سال 1395 وعده داده بود كه تا پايان آن سال ايجاد آرشيو ملي موسيقي ايران پايان مي‌پذيرد و استمرار «ايجاد» آن تا به امروز حتي با عوض شدن معاونت هنري و مديران دفتر موسيقي جاي تعجب دارد.
براي سال آتي 72درصد از بودجه «كمك به موسسات، مراكز، انجمن‌ها، كانون‌ها و تشكل‌هاي صنفي موسيقي» كاسته شده است و بودجه اين رديف به كمتر از 30درصد سال 99تقليل پيداكرده است. با توجه به ادغام انجمن‌ها و موسساتي چون توسعه هنرهاي معاصر اين رديف بودجه احتمال كاهش داشت. اما انجمن موسيقي ايران منحل نشده و در انجمن‌هاي ديگر نيز ادغام نشده است و مي‌بايست اين رديف باقي مي‌ماند. اما آنچه مشخص نيست كمك به نهادهاي صنفي موسيقي است كه با توجه به عدم انتشار هزينه‌كرد بودجه در دو سال گذشته زيرمجموعه معاونت هنري وزارت ارشاد مشخص نيست در سال‌هاي پيشين چگونه و چه مقدار به اصناف موسيقي كمك شده است و آيا در سال آينده اين مبلغ براي فعاليت صنفي كفاف مي‌دهد؟ بايد متذكر شد خانه موسيقي رديف بودجه جداگانه دارد و امسال نيز 65درصد افزايش بودجه براي اين خانه در رديفي جداگانه لحاظ شده است. هرچند تاكنون هيچ‌گونه جدول مالي هزينه‌كرد بودجه دريافتي از ارشاد اين موسسه فرهنگي هنري كه ذيل وزارت ارشاد قرار دارد منتشرنشده است.
اما حمايت از موسيقي نواحي و آييني تنها 5درصد افزايش بودجه داشته است كه نشان مي‌دهد با وجودكاستي‌هاي فراوان در اين حوزه دولت آن را مكفي مي‌داند. همانطور كه در سال‌هاي گذشته اغلب موزيسين‌هاي بلندآوازه نواحي با فقر و بدبختي دست‌به‌گريبان بوده‌اند و بهره‌اي از بودجه دولتي نبردند بعد از اين هم قرار نيست اين وضعيت بغرنج بهبودي پيدا كند.
بودجه دفتر موسيقي، 80درصد نسبت به مبلغ سال 1399 رشد را نشان مي‌دهد و همين‌طور بودجه بنياد رودكي 71درصد افزايش داده‌شده است. اين دو بخش از زيرمجموعه معاونت هنري وزارت ارشاد در دو سال گذشته هيچ‌كدام از اطلاعات مالي هزينه كرد بودجه‌اي را شفاف‌سازي‌ نكرده‌اند و مشخص نيست با وجود تعطيلي تمامي امورات موسيقي در سال 99 بودجه در اين دو بخش چگونه به مصرف رسيده است كه براي آن افزايش قابل توجهي درخواست شده است. عملكرد دوساله گذشته دفتر موسيقي و بنياد رودكي به لحاظ مالي در هاله‌اي از تاريكي است چراكه پيش از آن هزينه‌كرد بودجه به‌صورت رسمي منتشر مي‎شده است و اكنون متوقف شده.
بنياد رودكي به عنوان دارنده اركسترهاي ملي و سمفونيك تهران رديف بودجه جداگانه‌اي براي اركسترها دارد كه براي آن امسال 51درصد رشد قايل شده است و اين افزايش در نسبت با افزايش بودجه بنياد رودكي بيست درصد كمتر است. يعني امورات ستادي و مديريتي بنياد رودكي به‌مراتب بيشتر بودجه‌بر تشخيص داده‌شده است تا دو اركستر مجموعا چندصد نفري ذيل مديريت اين بنياد.
جشنواره‌هاي موسيقي نيز بهره آن‌چناني از سفره گسترده دولت در سال آتي نبرده‌اند و تنها 16درصد براي برگزاري جشنواره‌هاي موسيقي افزايش بودجه لحاظ شده است كه حتي در مقايسه با نرخ تورم يا نگاه مديران دولتي موسيقي براي هزينه رتق‌وفتق امور دفتري خويش هم بسيار ناچيز مي‌نمايد.
اما فعاليت نظارتي در حوزه موسيقي هم براي سال آتي 95درصد به نسبت سال 99 افزايش بودجه داده‌شده است تا بطور متوسط 44درصد افزايش بودجه در بودجه سال آتي موسيقي لحاظ گردد. از اين رو مي‌توان گفت بودجه به سمت كارهاي اجرايي و ستادي در وزارت ارشاد چرخيده است و چاقي بودجه صرف امور مديريتي خواهد شد و فعاليت‌هاي موسيقايي و اجرايي و حمايت از برنامه‌هاي موسيقي و موزيسين‌ها در درجه چندم اهميت براي افزايش در بودجه بوده و بهبودي در آن مدنظر نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون