• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

رييس سازمان غذا و دارو با انتقاد از ادعاي كشورهاي غربي، مهم‌ترين تاثير تحريم‌ها را اعلام كرد

12 ميليون عدد واكسن آنفلوآنزا به دست مردم نرسيد

گروه اجتماعي

رييس سازمان غذا و دارو از رفع مشكل كمبود انسولين در كشور خبر داد و گفت: «اين هفته، دو ميليون انواع انسولين وارد بازار شد. مشكلات و مسائل كوچكي در زمينه توليد داخل برند خارجي بود كه با توافقات انجام شده مشكل حل شد و اميدواريم نگراني انسولين هم برطرف شده باشد. البته توزيع انسولين، براساس دستورالعمل ابلاغ شده در داروخانه‌ها، در فاز اول با كد ملي انجام مي‌شود و با مديريت توزيع از طريق سامانه تي تيك، تا دو ماه آينده صف انسولين هم برطرف مي‌شود.»

محمدرضا شانه‌ساز در توضيح آخرين وضعيت توليد واكسن كرونا هم گفت: «يكي از توليدكنندگان داخلي واكسن كرونا به فاز انساني رسيد و مطالعه باليني آن شروع شد. توليدكنندگان ديگري هم در حال تكميل مدارك هستند كه وارد فاز انساني بشوند، در مورد تامين ارز از طريق بانك هم مشكلي نداريم و اميدواريم شاهد هيچ نوع كمبودي از انواع واكسن كرونا و اقلام پزشكي ديگر در كشور نباشيم.»
شانه‌ساز، در اشاره به كاهش واردات دارو ظرف دو سال گذشته گفت: «واردات دارو در سال ۹۷ حدود ۳۰درصد بازار ريالي دارو بود كه در سال ۹۸ به ۲۲درصد و امروز به كمتر از ۱۵درصد رسيد. سال ۹۷ سالانه ۳.۷ دلار براي واردات دارو ارز داشتيم، اين ميزان در سال ۹۸ به سه ميليارد دلار رسيد و در سال ۹۹ به كمتر از ۲.۵ ميليارد دلار رسيد.»
رييس سازمان غذا و دارو با انتقاد از ادعاهاي كشورهاي غربي درباره تسهيل دسترسي ايران به دارو گفت: «عملكرد مدعيان حقوق بشر را در زمينه واكسن آنفلوآنزا تجربه كرديم به اين معنا كه با وجود اخذ تمام مجوزها و تامين و انتقال ارز براي واردات ۱۴ ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا، فقط توانستيم دو ميليون عدد واكسن تامين كنيم كه آن‌هم به صورت رايگان به گروه‌هاي در معرض خطر تزريق شد اما مابقي واكسن‌ها را به دليل كارشكني كه انجام شد، نتوانستيم وارد كنيم. حتي قرار بود يونيسف حدود ۸۰۰ هزار دوز واكسن آنفلوآنزا تامين كند و حداكثر تا دهه اول آبان ماه دراختيار ما قرار گيرد كه اين اتفاق نيفتاد و حالا هم  زمان طلايي تزريق واكسن آنفلوآنزا گذشته و محموله واكسن وارداتي از كره‌جنوبي بعيد است كه ديگر قابل استفاده باشد.» 
شانه‌ساز ضمن اعلام ذخيره 100 ميليون ماسك در انبارها، در توضيح ارسال 1500 عدد واكسن آنفلوآنزا براي مجلس پيش از توزيع براي گروه‌هاي در اولويت گفت: «مانند تمام مراكز بهداشتي و درماني كه واكسن آنفلوآنزا دريافت كردند، مركز بهداشت مجلس هم كه حدود ۸۰۰۰ پرسنل، خانواده، بازنشسته، افراد سالمند و... را شامل مي‌شود، از گروه‌هاي هدف بود و به آنها هم واكسن آنفلوآنزا ارايه شد كه بسيار بازتاب داشت. البته قرار نبود اين واكسن به نمايندگان داده شود.» 
اين توضيح شانه‌ساز در حالي بود كه حسينعلي شهرياري، رييس كميسيون بهداشت مجلس، همزمان با اهداي 1500 عدد واكسن آنفلوآنزا به بهداري مجلس، توزيع اين دارو براي نمايندگان را تاييد و از اين رويه با توجه به كمبود دارو در كشور انتقاد كرده بود و يكي ديگر از نمايندگان هم، چند روز پس از عودت اين دارو به وزارت بهداشت، از بازپس‌گيري داروها انتقاد كرده و مدعي شده بود كه نمايندگان مجلس هم حق داشتند از اين دارو استفاده كنند چون آنها هم در مواجهه با جمعيت حوزه‌هاي انتخابيه، در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار داشتند. 
شانه‌ساز در توضيح وضعيت كمبود دارو هم گفت: «چين و هند بزرگ‌ترين توليدكنندگان مواد اوليه دارويي در دنيا هستند. يعني تقريبا تمام كمپاني‌هاي داروسازي دنيا، منابع اصلي تهيه مواد اوليه‌شان از هند و چين است. ما حتي براي نقل و انتقال ارز به هند و چين هم مشكلات فراواني داريم، زيرا بانك‌ها و شركت‌هاي هندي و چيني به دليل تحريم‌ها، مشخصا مي‌ترسند كه با ايران كار كنند، زيرا مورد تنبيه امريكا و هم‌پيمانانش قرار مي‌گيرند. البته ما برنامه‌ريزي كرديم و مواد اوليه وارد مي‌شود، اگر بانك مركزي مشكل ارز ما را حل كند، هيچ نگراني از بابت دارو نخواهيم داشت. برنامه‌ريزي هم كرديم و توليد مواد اوليه دارويي هم در كشور به رشد خوبي مي‌رسد كه سرعت رشد منطقي و خوبي را پيدا كرده است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون