• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

گفت‌وگوي «اعتماد» با شهريار حيدري درباره طرح اقدام متقابل برابر ترور شهيد سليماني

طرح پخته‌اي نيست!

تعيين زمان براي نابودي اسراييل و ارسال رايگان كالا به غزه در كميسيون اصلاح مي‌شوند

آقاي حيدري! شما از امضاكنندگان طرح اقدام متقابل برابر ترور فرمانده سابق سپاه قدس هستيد؛ هدف از تهيه اين طرح چيست؟

جريان پشت ‌پرده ترور محسن فخري‌زاده و شهيد سليماني بر همگان مشخص است. همه مي‌دانند ريشه اين قبيل اقدامات كجاست. همه مي‌دانند كه چنين اعمال خبيثانه‌اي نتيجه اقدامات رژيم صهيونيستي و همكاري ايالات متحده امريكاست؛ بنابراين در چنين شرايطي بزرگ‌ترين اشتباه آن است كه ما داخل ايران دچار انفعال شويم؛ از اين‌رو آنچه حياتي است، آن است كه ما با استفاده از برنامه‌اي مدون و مشخص در مسير مقابله با آنان برآييم. دقت داشته باشيد كه فردا مشخص نيست اين كشورها به فكر ترور چه كسي باشند. ترور در دستوركار اين كشورهاست و آنان هيچ تلاشي براي كتمان اين مساله نمي‌كنند؛ بنابراين لازم است كه ما داخل كشور از نهايت آمادگي برخوردار باشيم و اين آمادگي را به صورت مستمر حفظ كنيم. دستگاه‌هاي اطلاعاتي و نهادهاي امنيتي ما در زمينه شناسايي خطرات و برخورد با آنان بسيار قوي است، اما با برخورداري از برنامه‌اي مدون و مشخص، اين آمادگي تقويت خواهد شد و در عرصه بين‌المللي نيز همگان متوجه اين مساله خواهند شد كه حق طبيعي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي ايران اقدام متقابل برابر ترورهاي صورت گرفته است. اقدام متقابل ايران هم فقط بحث ترور و حذف فيزيكي نخواهد بود؛ بلكه شكايت در نهادهاي بين‌المللي و فعال‌سازي ظرفيت‌هاي جهاني ايران كنار اقدام متقابل نظامي قرار دارد. از اين‌رو ما در مجلس تلاش كرديم با طرحي از ايجاد انفعال در كشور جلوگيري كنيم .

اين يعني طرحي كه در مجلس تحت ‌عنوان «اقدام متقابل برابر ترور شهيد سليماني» تهيه شده، براي جلوگيري از انفعال است؟ به نظرتان واقعا طرح مجلس از چنين ظرفيتي برخوردار است؟

طرح تهيه شده در مجلس براي برنامه‌محور كردن اقدامات ايران برابر ترور و تعدي كشورهاي استكباري است. براي دفع تهديدات لازم است كه اقدامي انجام دهيم. اين اقدامات هم بايد در مسير نرم باشد و هم در عرصه نظامي و سخت. جهان بايد بداند كه ترور و حذف فيزيكي، نه هنر است و نه كاري بزرگ. نهادهاي اطلاعاتي ايران نيز در ديگر كشورها نفوذ اطلاعاتي دارند. اساسا همه دستگاه‌ها و نهادهاي اطلاعاتي جهان مي‌توانند اقداماتي را در عمق كشورهاي ديگر انجام دهند. اين يعني همه كشورها نفوذپذير هستند، اما اقدامات براي اثرگذاري، بايد برنامه‌محور شوند. پس از ترورهاي صورت گرفته در ايران بسياري از افراد به انتقاد از نهادهاي اطلاعاتي پرداختند ولي بايد بدانند كه نهادهاي اطلاعاتي ايران نه‌تنها از اشراف بسيار بالايي برخوردار هستند، بلكه بارها و بارها با تهديدات نرم و سخت استكبار به‌ويژه اسراييل مواجه شده و مي‌شوند. از هر 100 تهديد آنان، 99 مورد در نطفه خفه مي‌شود ولي همان يك اقدام كه موفق به انجامش مي‌شوند، بازتاب فراواني پيدا مي‌كند.بايد پذيرفت كه جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه مدام با حملات و تهديدهاي گوناگون مواجه است و امنيت موجود، نشان‌دهنده اشراف اطلاعاتي گسترده است ولي باز هم براي مقابله با دشمن نيازمند برنامه و طرح هستيم. طرح تهيه شده در مجلس دقيقا براي برنامه‌محوري ايران در راستاي مقابله نرم و سخت با كشورهاي استكباري است. اين حق مسلم ماست. نمي‌شود بيايند و شخصيت‌هاي سياسي و نظامي ايران را ترور كنند و ما پاسخي به آنها ندهيم.

شما تمام جزييات طرح را خوانده‌ايد؟

كليات طرح را خوانده‌ام! چارچوب طرح همين است كه عرض كردم. البته اين طرح در كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس همچون ساير طرح‌هاي جلسات تخصصي كه با نهادهاي نظامي و امنيتي و اطلاعاتي برگزار مي‌شود، چكش‌كاري خواهد شد.

در يكي از مواد اين طرح، دولت موظف شده تا سال 1420 تمهيدات لازم را براي نابودي اسراييل فراهم كند. همچنين در اين طرح تاكيد كرده‌ايد كه يكي از اين راه‌ها، ارسال كالاهاي اساسي از طريق مبادي رسمي به غزه است و آورده‌ايد كه اين مهم يا رايگان خواهد بود يا در قبال وجه. سوال اولم آن است كه واقعا به نظرتان چنين مساله‌اي عملياتي است و سوال ديگر اينكه چرا ايران بايد به صورت رايگان محموله كالاهاي اساسي به غزه ارسال كند؟

واقعيت آن است كه اين طرح كامل نيست و بايد مواد آن در كميسيون سياست خارجي چكش‌كاري شود. ما در كميسيون روي همه اين موضوعات بحث خواهيم كرد. دقت داشته باشيد كه چارچوب دقيقي براي اين طرح تهيه نشده و اين مواد، در حد پيشنهاد است و به نوعي طرح توجيهي است. ما هم مي‌دانيم وقتي نهادها و دولت ما قادر به انجام كاري نباشد، نبايد موظف به انجام آن باشد؛ بنابراين موادي كه دولت قادر به انجامش نباشد، قطعا حذف خواهد شد. من هم با شما هم‌نظرم كه اين طرح از پختگي لازم برخوردار نيست. اين پختگي پس از برگزاري نشست با دستگاه‌هاي اجرايي و اطلاعاتي و امنيتي و اخذ نظرات آنان ايجاد خواهد شد. فرستادن رايگان كالا يا تعيين زمان مشخص و دقيق براي نابودي يك رژيم از جمله مواد قابل ‌بحث و اصلاح اين طرح است كه بايد در كميسيون مورد رسيدگي قرار بگيرد و قطعا ما از اين اقدام فروگذار نخواهيم كرد و به اصلاح آنان خواهيم پرداخت. ما با همه نهادهاي دخيل در اجراي طرح جلسه خواهيم داشت و در نهايت طرحي كه امكان تحقق داشته باشد، تهيه خواهد شد.

اما آيا مواد به‌زعم شما ناپخته اين طرح به همين يك مورد محدود است؟ شما جاي ديگري از اين طرح عوارض واردات كالاهاي امريكايي را 30 درصد افزايش داده و عوايد آن را به سپاه قدس اختصاص داده‌ايد. آيا آثار اقتصادي آن بر بازار ايران بررسي شده است؟ آيا نبايد پرداخت اين مبلغ به سپاه قدس در بودجه ذكر شود؟

من گفتم كه اين طرح نه نهايي است و نه پخته. اين فقط در حد يك پيشنهاد است. همه اين موارد در كميسيون بررسي خواهد شد و آن بخش‌هايي كه مشكل‌ساز باشند، حذف مي‌شوند.

هيات رييسه مجلس طرحي را كه امضا كرديد، اعلام وصول كرده ولي اكنون مي‌گوييد پخته نيست! چرا پيش از اعلام‌ وصول اين طرح با استفاده از ظرفيت‌هاي كارشناسي كشور، طرحي را تهيه نمي‌كنيد كه با چنين ضعف‌هايي مواجه نباشد؟

به نظرم اين انتقاد به روال كار مجلس وارد است. هر طرحي كه توسط 15 نفر از نمايندگان امضا شده و به هيات رييسه ارجاع شود، اعلام ‌وصول شده و براي بحث و بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع داده خواهد شد. پس از آن مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز به بررسي كارشناسانه آن خواهد پرداخت. نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي نيز نظرات‌شان را در كميسيون ارائه خواهند داد. اين روال كار مجلس است. اما طراحان طرح مي‌توانند پيش از جمع‌آوري امضا در اتاق‌هاي فكر كه دارند، اقدام به بررسي جزء به جزء اين طرح كنند. دقت داشته باشيد تا زماني كه يك طرح در كميسيون تصويب نشده باشد و صحن علني نيز به آن راي نداده باشد، قطعي نيست و نمايندگان مي‌توانند آن را چكش‌كاري كرده و نقاط ضعفش را برطرف كنند. واقعيت آن است كه نبايد طرحي تصويب كرد كه مغاير قانون يا توان كشور باشد. امروز در مجلس 200 طرح داريم كه اين هم يكي از آنهاست كه در زمان مقرر بررسي خواهد شد.

و به عنوان پرسش پاياني، طراح اصلي طرح كدام يك از نمايندگان يا احيانا نهادهاست؟

نمي‌دانم طراح اصلي چه كسي است. ما در سيستم نگاه كرده و آن را امضا مي‌كنيم. اصل ماجرا بد نيست؛ چراكه اقدام متقابل ضروري به شمار مي‌رود اما من هم با شما هم‌نظرم كه محتواي اين طرح بايد پخته شود و به شما اطمينان مي‌دهم طرحي كه امكان اجرا نداشته باشد يا مغاير بودجه و قانون كشور باشد، تصويب نخواهد شد. ما بند به بند اين طرح را با حضور نهادهاي نظامي و ديپلماسي و اجرايي و اطلاعاتي و البته مركز پژوهش‌ها بررسي و نقاط ضعفي را كه شما به آن اشاره كرديد هم رفع خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون