• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

انتخابات دوره دوم مجلس سنا برگزار شد

جرجيا؛ پل پيروزي

محمدحسين لطف‌الهي

ماه‌ها رقابت، ميليون‌ها دلار هزينه و سال‌ها تلاش روز گذشته در بوته آزمون قرار گرفت تا مشخص شود كدام حزب و كدام كانديداها توانسته‌اند بهترين عملكرد را براي جلب‌نظر مردم جرجيا داشته باشند.

شهروندان ايالت جرجيا روز سه‌شنبه پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا سرنوشت دو كرسي اين ايالت در مجلس سنا را روشن كنند. اين انتخابات درحالي برگزار مي‌شود كه در دور اول انتخابات سنا حزب جمهوري‌خواه به 50 كرسي دست يافته و حزب دموكرات نيز توانسته با دستيابي به 48 كرسي شانس خود را براي كسب اكثريت مجلس سنا حفظ كند. در اين شرايط سرنوشت تعيين اكثريت در مجلس سنا به نتيجه دو رقابت ايالت جرجيا بستگي دارد؛ در صورتي كه جمهوري‌خواهان بتوانند دست‌كم در يكي از اين دو رقابت پيروز شوند همچنان موفق خواهند شد به سلطه خود بر مجلس سنا كه از سال 2012 به اين سو به وجود آمده، ادامه دهند. در مقابل دموكرات‌ها با پيروزي در هر دو رقابت مي‌توانند همزمان اختيار مجلس نمايندگان، مجلس سنا و دولت را به دست گيرند. عدم موفقيت دموكرات‌ها در حتي يكي از اين دو رقابت مي‌تواند قدرت جمهوري‌خواهان براي مانع‌تراشي در مسير دولت بايدن را افزايش دهد.

به نوشته روزنامه نيويورك‌تايمز، اعلام نتايج راي‌گيري در جرجيا از ساعت 7 شب به وقت محلي (بامداد چهارشنبه به وقت ايران) آغاز مي‌شود.

 

كانديداها و عملكرد آنها در دور اول انتخابات

اولين رقابت ميان ديويد پردو، سناتور جمهوري‌خواه ايالت جرجيا و جان آساف، مستندساز دموكرات برگزار مي‌شود. در اين رقابت ديويد پردو تلاش دارد براي دومين‌بار در رقابت‌هاي انتخاباتي پيروز شود و كرسي خود را در مجلس سنا حفظ كند اما در مقابل او جواني 33 ساله قرار دارد كه با طرح وعده‌هاي ترقي‌خواهانه مي‌كوشد تا ديويد پردو را به سناتوري يك دوره‌اي تبديل كند. در دور اول انتخابات سنا در جرجيا، ديويد پردو پيشتاز بود و در ابتدا گمان مي‌رفت كه مي‌تواند با كسب بيش از 50درصد آرا به عنوان برنده انتخابات اعلام شود اما در پايان، او با كسب 49.7درصد در مقابل جان آساف با 47.9 نتوانست به حدنصاب 50درصدي دست پيدا كند و انتخابات به دور دوم كشيد.

رقابت دوم قرار است ميان كلي لئوفلر، تاجر جمهوري‌خواه و رافائل ورناك، كشيش دموكرات برگزار شود. در دور اول رافائل ورناك با 32.9درصد در برابر لئوفلر با 25.9درصد پيشتاز بود اما او نيز نتوانست به حد نصاب 50درصدي دست يابد و روشن شدن نتيجه اين رقابت نيز به برگزاري انتخابات در دور دوم موكول شد.

دموكرات‌ها به پردو و لئوفلر كه جزو ثروتمندترين نمايندگان سنا هستند به خاطر انجام يك‌سري مبادلات سهام شخصي آشكارا زمان‌بندي شده بعد از دريافت اطلاعاتي درباره تهديدات اقتصادي و سلامت عمومي كوويد۱۹ از سوي نمايندگان كنگره همچنان كه ترامپ و جمهوري‌خواهان تاثيرات همه‌گيري را كم‌اهميت مي‌خواندند، حمله كرده‌اند. هيچ‌يك از معاملات آنها ناقض قوانين يا اخلاقيات سنا نبوده اما ورناك و آساف برمبناي اين اقدامات جمهوري‌خواهان را حامي منافع شخصي و حزبي و بي‌تفاوت نسبت به منافع مردم معرفي مي‌كنند.پردو و لئوفلر در پاسخ به اين نامزدهاي دموكرات حمله كرده و آنها را عامل جهش چپ‌گرايي در سياست امريكا خوانده‌اند. اما نه ورناك و نه آساف هيچ‌يك آن‌گونه كه جمهوري‌خواهان ادعا مي‌كنند، سوسياليست نيستند.

 

سخنراني بايدن، كارزار ترامپ

روز دوشنبه به عنوان آخرين روز تبليغات انتخاباتي، فرصت خوبي بود كه هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات نهايت توان‌شان را براي پيروزي در انتخابات سنا به كار بندند. بر اين اساس جو بايدن تصميم گرفت كه براي شهروندان جرجيايي سخنراني كند و دونالد ترامپ نيز به اين ايالت سفر كرد تا كارزاري انتخاباتي برگزار كند. رييس‌جمهوري امريكا پيش از دور دوم انتخابات سنا در ششم ژانويه در جرجيا سخنراني كرد و گفت: پيروزي دموكرات‌ها در سنا به معناي اين است كه مردم جرجيا تحت كنترل سوسياليست‌ها، كمونيست‌ها و ماركسيست‌ها قرار مي‌گيرند و اين چيزي است كه دارد اتفاق مي‌افتد. او با اشاره به رسانه‌ها گفت: رسانه‌هاي زيادي داريم اما مي‌دانيد كه آنها ساكت نشسته‌اند آنها موضوع جديدي دارند آنها عادت دارند با من بجنگند. رييس‌جمهوري امريكا همچنين گفت: آنها حالا نمي‌خواهند درباره اين مساله حرف بزنند مگر آنكه بتوانند چيز بدي درباره شما بگويند. رسانه‌هاي اخبار جعلي، آنها ساكت هستند. آنها درباره اين مساله حرف نمي‌زنند و اين آغاز كمونيسم است. ترامپ همچنين گفت: دليل اينكه آنها درباره اين مساله حرفي به زبان نمي‌آورند، اين است كه آنها از كشور ما متنفرند و به ارزش‌هاي جرجيا اهميتي نمي‌دهند.

تشديد مبارزات انتخاباتي ترامپ براي نامزدهاي جمهوري‌خواه در انتخابات سناي جورجيا و تشويق حاميانش به راي دادن به آنها در شرايطي انجام شده كه او بارها اعلام كرده انتخابات اخير رياست‌جمهوري «فاسدترين» انتخابات تاريخ بوده است.

بايدن نيز در سخنراني خود ضمن انتقاد از عملكرد دونالد ترامپ تلاش كرد تا با تكيه بر تاثيرات اقتصادي انتخابات سنا، مردمي را كه اين روزها از كوويد19 و بحران اقتصادي خسته شده‌اند قانع كند تا پاي صندوق‌هاي راي بروند و به دموكرات‌ها راي دهند. به نوشته سي‌ان‌ان، بايدن گفته است كه «اگر ورناك و آساف بتوانند به مجلس سنا راه پيدا كنند، دموكرات‌ها مي‌توانند بسته‌هاي اقتصادي حمايتي، نظير پرداخت چك 2000 دلاري به شهروندان را تصويب كنند و ديگر جمهوري‌خواهان قادر به سد تلاش‌ها در اين مسير نخواهند بود.» به گفته او، حتي اگر يكي از دو كانديداي جمهوري‌خواه به سنا راه يابند، ديگر دولت قادر نخواهد بود كمكي به شهروندان از نظر مالي بكند، چراكه جمهوري‌خواهان مسير قانوني كمك‌ها را مسدود خواهند كرد.

هيلاري كلينتون، كانديداي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 نيز از شهروندان جرجيا خواست تا براي تغيير مسير كشور راي آنها اهميت فراواني دارد.

 

نظرسنجي‌هاي نزديك و پيش‌بيني ناممكن

براساس نظرسنجي‌هايي كه در آخرين روزهاي منتهي به راي‌گيري صورت گرفته، رقابت ميان ديويد پردو و جان آساف بسيار نزديك است. در نظرسنجي نشنال ريسرچ، جان آساف با 46درصد در مقابل ديويد پردو با 45درصد پيشتاز است، در نظرسنجي اينسايدر ادونتج كانديداي دو حزب آماري برابر دارند و درصد محبوبيت آنها مساوي اعلام شده است و در نظرسنجي اتلس اينتل نيز آساف با 4درصد اختلاف از رقيب خود پيش است. نزديكي آراي دو كانديدا در بسياري از نظرسنجي‌ها و همچنين اختلاف يك درصدي آرا به نفع آساف در ميانگين نظرسنجي‌ها باعث شده است كه امكان پيش‌بيني نتيجه اين رقابت ميسر نشود. كارشناسان معتقدند مشاركت مردمي و به ويژه مشاركت گروه‌هايي كه در گذشته كمتر پاي صندوق‌هاي مي‌آمدند مي‌تواند بسيار تعيين‌كننده و اثرگذار باشد. در رقابت ورناك و لئوفلر نيز شرايط مشابهي حاكم است. نظرسنجي نشنال ريسرچ از برتري يك درصدي ورناك حكايت دارد، نظرسنجي اينسايدر ادونتج با يك درصد اختلاف كلي لئوفلر را پيشتاز مي‌داند و نظرسنجي اتلس اينتل نيز ورناك را با 4درصد اختلاف به عنوان پيشتاز معرفي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون