• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4837 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي

ترامپ همه‌ چيز را باخت

ميثم سليماني

اگر به تحولات امريكا نگاهي داشته باشيم و اگر بخواهيم در خصوص آينده دونالد ترامپ رييس‌جمهور كنوني امريكا صحبت كنيم، واقعيت آن است كه دونالد ترامپ بعد از حوادث چهارشنبه در امريكا نه تنها انتخابات در اين كشور را باخت، بلكه آينده سياسي خود را نيز از بين برد. شايد تا پيش از چهارشنبه دونالد ترامپ مي‌توانست با پايگاهي كه در دوره 4 ساله رياست‌جمهوري و به وسيله انتخابات سال 2016 به دست آورده بود، رهبري بخش عمده‌اي از حزب را برعهده بگيرد، چراكه بسياري بر اين عقيده بودند دونالد ترامپ با توجه به ميزان آرايي كه در انتخابات به دست آورده، مي‌تواند نفوذ بسيار بالايي در آينده اين حزب جمهوري‌خواه داشته باشد. اما چنين اتفاقي به چند عامل بستگي داشت و اينكه آيا بدنه حزب جمهوري‌خواه مانند چهارسال رياست‌جمهوري حاضر به همراهي دونالد ترامپ هستند يا خير. طي چهار سال گذشته بدنه حزب جمهوري‌خواه و افراد با نفوذ اين حزب به خصوص در كنگره امريكا منافع خود را در حمايت از دونالد ترامپ مي‌ديدند. آنها به هر قيمتي پايگاه راي دونالد ترامپ را مي‌خواستند و براي‌شان مهم بود با حمايت‌هاي بي‌قيد و شرط مي‌توانند موقعيت خود را حفظ كنند. 
حتي در دوره‌اي كه بحث استيضاح ترامپ مطرح شد، با وجود تمام مداركي كه عليه او وجود داشت جمهوري‌خواهان تمام تلاش خود را به كار بستند تا همه مدارك قضايي كه عليه دونالد ترامپ وجود دارد را ناديده بگيرند. جمهوري‌خواهان طي چهار سال هيچ كاري جز همراهي با دونالد ترامپ انجام ندادند. هيچ‌گاه مخالفت جدي با او نكردند و چشمان‌شان را به روي تمام اقداماتي كه انجام داد، بستند. حتي در بحث مطرح كردن تقلب در انتخابات نيز باز هم جمهوري‌خواهان تلاش نكردند كه جلوي او را بگيردند و باز هم تا آخرين لحظه او را همراهي كردند. حتي 12 سناتور به رهبري تد كروز تلاش كردند كه تا آخرين لحظه در كنگره پيروزي بايدن را نيز باز هم به چالش بكشند. اما نتيجه همه اين همراهي‌ها در نهايت چيزي جز اتفاقي كه روز چهارشنبه رخ داد، نبود. اتفاقي كه روز چهارشنبه در ساختمان كپيتول رخ داد، مقصر اصلي آن تنها دونالد ترامپ نبود، بلكه تمام جمهوري‌خواهاني بودند كه در اين سال‌ها او را بي‌قيد و شرط حمايت كردند. 
حالا جمهوري‌خواهان و شخص ترامپ تنها انتخابات را نباختند، بلكه همه ‌چيز را باختند. جمهوري‌خواهان تمام قدرت خود را حداقل براي دوسال به‌طور كامل از دست دادند. نتيجه عملكرد جمهوري‌خواهان باخت در سه انتخابات بود و اين نتيجه چيزي جز حمايت بي‌قيد و شرط از دونالد ترامپ نبود. آنها حتي پايگاه‌هاي راي خود را در مناطقي مثل جورجيا پس از چند دهه از دست دادند.
اما دونالد ترامپ چه چيزهايي را باخت. دونالد ترامپ اين ظرفيت را داشت كه بخشي از سياست در امريكا را به‌‌رغم شكست در انتخابات كماكان هدايت كند. او به‌‌رغم باخت در انتخابات تلاش داشت كه چهره پيروز را براي خود حفظ كند. اما سخنراني روز چهارشنبه و اتفاقات كنگره و حمله طرفداران او به ساختمان كپيتول ضربه‌اي جدي به آينده دونالد ترامپ وارد كرد. ترامپ آينده خود را روز چهارشنبه باخت و ميخ تابوت ترامپيسم را خود بر آن زد. روز چهارشنبه بنا بود 12 سناتور پيروزي بايدن را به چالش بكشند ولي نه تنها اين اتفاق حتي به شكل نمادين نيز رخ نداد، بلكه همين سناتورها هيچ جاي دفاعي از ترامپ براي‌شان باقي نمانده بود و هيچ كس ديگر آنها را نديد. دونالد ترامپ با هدايت حاميان خود به سمت ساختمان كنگره همه‌ چيز را تمام كرد. ترامپ تا پيش از اين به دنبال حضور در انتخابات 2024 بود، اما حالا سقف خواسته او ماندن تا روز 20 ژانويه 2021 در كاخ سفيد است. در حال حاضر هم اينكه او توسط كابينه خويش از كاخ سفيد به بيرون رانده نمي‌شود خود يك امتياز است. 
شايد در روزهاي باقيمانده رياست‌جمهوري دونالد ترامپ پس از چهار سال مي‌توان منتظر يك هماهنگي ميان دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان براي يك انتقال قدرت تا روز 20 ژانويه بود. جمهوري‌خواهان اكنون مي‌دانند در كنار دونالد ترامپ ماندن بيش از هر زماني براي آنها خطرناك خواهد بود. 
جمهوري‌خواهان اگر بخواهند ترامپيسم را از بين ببرند، امروز بهترين فرصت است. ترامپ بيش از هر زمان ديگري ضربه‌پذيرتر شده است. در حال حاضر نزديك‌ترين متحدان نيز دونالد ترامپ را طرد كرده‌اند. او اشتباه استراتژيكي را انجام داده كه بايد خود را روز 20 ژانويه اگر شانس داشته باشد و پرونده‌هاي قضايي او جريان نيفتد، بازنشسته كند. اصلي‌ترين شاهد اين اتفاق را نيز مي‌توان دست به كار شدن براي عفو خود و خانواده‌اش از پرونده‌هاي فدرالي دانست كه براي او باز است و اگر او اين كار را انجام ندهد بايد پس از رياست‌جمهوري پاسخگوي اتهاماتي باشد كه در اين سال‌ها عليه او در جريان بوده و به دليل موقعيت او به عنوان رييس‌جمهور امريكا به جريان نيفتاده بود. پرونده‌هاي مفتوح خانواده او نيز ديگر پاشنه آشيل او خواهد بود كه احتمالا او بر سر اين پرونده‌هاي مفتوح معامله كرده و تا پايان عمر خود در آرامش زندگي كند. 
ترامپ روز چهارشنبه آينده خود را براي يك خودخواهي بي‌پايان از بين برد. او ترامپيسم را زودتر از موعد به نقطه پايان رساند. اما يك نكته را نبايد فراموش كرد. در طول اين مدت با همه انتقاداتي كه در ساختار سياسي امريكا مطرح بود اما در نهايت سيستم كار خود را كرد. در خصوص امريكا و تحليل‌هاي مربوط به آن يك نكته را نبايد فراموش كرد كه به‌رغم همه فرآيندهاي متفاوتي كه وجود دارد، اما در نهايت سيستم كار خود را انجام مي‌دهد. به‌‌رغم همه تحليل‌هايي كه در مورد اينكه دونالد ترامپ مي‌تواند كاري كند كه نتيجه انتخابات تغيير كند اما نتيجه در نهايت چيزي بود كه همان ابتدا اعلام شد و هيچ چيز تغيير نكرد. ترامپ به‌رغم همه كارشكني‌ها در نهايت سيستم جلوي او ايستاد. حتي قضات ديوان عالي كه او تعيين كرد هم نتوانستند به او كمك كنند. پايان ترامپ نه روز 20 ژانويه بلكه روز 6 ژانويه رقم خورد و اگر دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان موفق عمل كنند، مي‌توانند پايان ترامپيسم را رقم بزنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون