• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

مجيد انصاري، مسعودي خميني و فاضل ميبدي نسبت‌به ادعاي عجيب كاظم صديقي اعتراض كردند

«اسلام‌هراسي» با ابزار «شاذ‌گويي روحانيون»

بيان روايت‌هاي عجيب از شخصيت‌هاي مهم، كاريزماتيك و در جوامع مذهبي عمدتا روحانيون موثر در طول تاريخ كم نبوده است. اين دست روايت‌ها به‌ويژه پس از درگذشت اين شخصيت‌ها بيشتر شنيده مي‌شود. اين بار اما با چنين مدعياتي از زبان يك روحاني در مورد روحاني ديگر مواجهيم كه از قضا به‌لحاظ علمي و فقهي و تاثيرگذاري سياسي نيز به اندازه و در سطح دو نمونه‌اي كه ابتدا اشاره شد، نبوده است. اخيرا كاظم صديقي در يك برنامه‌ تلويزيوني كه از شبكه قرآن پخش شده، روايت‌هايي اين‌چنين درمورد محمدتقي مصباح‌يزدي مطرح كرده كه با واكنش‌هاي بسياري در فضاي مجازي روبه‌رو شده و پس از گذشت دو روز، دو روحاني ديگر از آن صحبت كرده‌ و نسبت به عواقب بيان اين دست اظهارات هشدار داده‌اند.

مگر صديقي مسوول دفتر امام زمان (عج) است؟

مجيد انصاري، روحاني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگويي با پايگاه خبري-تحليلي جماران اذعان كرده كه مدت‌هاست تمايل داشته درمورد برنامه‌هاي مذهبي كه از صداوسيما پخش مي‌شود با مديريت اين رسانه حاكميتي نشستي بگذارد اما ميسر نشده است. انصاري گفته كه اگر كسي منبرهاي صديقي را دنبال كرده‌باشد، متوجه خواهد شد كه بر «خواب، معجزات و كرامات اين و آن و احيانا نقل ديدارها و ملاقات افراد با امام زمان (عج) » تكيه دارد كه امكان اثباتش دشوار و در بيان طلبگي، «شاذ» است. با اين حال به بيان انصاري، در صداوسيما -كه دستورالعمل و خطوط قرمزي مشخص دارد- طرح اين اظهارات كه منجر به ايجاد اين تصور مي‌شود كه گويا صديقي «مسوول دفتر ملاقات حضرت» است، عجيب به نظر مي‌رسد. اين عضو مجمع روحانيون درمورد ادعاي صديقي مبني بر باز شدن چشم مصباح‌يزدي در هنگام غسل نيز گفته «به نظرم اين سخن موهن اهانت به مرحوم آيت‌الله مصباح، فهم شنونده و معارف دين است.» مجيد انصاري مي‌گويد: «مگر شفاعت و قول شفاعت اين طوري است؟! ... چه‌طور توقع داريم با پخش اين نوع حرف‌هاي بي‌پايه و اساس جوانان نسبت به دين و روحانيت جذب شوند؟!... بدخواهان ما از اين مطالب چه برنامه‌هايي كه نمي‌سازند و چه طنزها و صحنه‌هاي تمسخرآميزي را عليه كل نظام، رهبري و انقلاب اسلامي نمي‌سازند. چرا جناب آقاي صديقي درباره آثار سوء اين اظهارات فكر نمي‌كنند؟!»

اگر هم‌ چنين مسائلي را ديديد، ابراز نكنيد!

آيت‌الله علي‌اكبر مسعودي خميني، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم در واكنش به اظهارات اخير كاظم صديقي پرسشي را مطرح كرده كه بسياري از كاربران فضاي مجازي در يكي، دو روز اخير از آن گفته بودند. او پرسيده: «اگر ميت چشمانش را باز كرده، پس زنده بوده و بايد پرسيد چرا گذاشته‌اند او دوباره تلف شود؟ به هيچ‌وجه نمي‌توان گفت فردي كه چشم خود را در هنگام غسل ميت باز كرده، مُرده است.» آيت‌الله مسعودي خميني همچنين گفته كه «اين مسائل اگر هم كه بوده، مسائلي است ميان عده‌اي خاص و نبايد در ملاء عام مطرح شود. يك كلمه از علامه مصباح در دوره حياتش در اين رابطه نشنيده بوديم.»

چرا حوزه سكوت كرده است؟

فاضل ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم از ديگر روحانيوني است كه به اظهارات اخير صديقي واكنش نشان داده است. او به پايگاه خبري- تحليلي مدارا گفته از اظهارات صديقي تعجب نكرده؛ چراكه به‌گفته او اين اولين‌بار نيست كه چنين سخناني از زبان او مي‌شنود اما از صداوسيما در عجب است كه چرا اين اظهارات را پخش مي‌كند! فاضل ميبدي نيز همچون مجيد انصاري تاكيد دارد كه بيان چنين اظهاراتي «بسيار زيان‌آور» است؛ چراكه اگر «ما در اسلام سخني ضد عقل و فهم علمي بگوييم، در واقع آن سخن ضداسلام تلقي مي‌شود» و درنهايت «فراري شدن جوانان از دين» را به همراه دارد. اين روحاني همچنين معتقد است كه «پخش شدن اين خرافات به نام اسلام در دنيا به نفع اسلام نيست و اسلام‌هراسي و مسخره كردن اسلام كه در بسياري از شبكه‌ها مي‌بينيم، از چنين برنامه‌هايي تغذيه فكري مي‌شود.» ميبدي البته اين پرسش را مطرح كرده كه «چرا حوزه‌هاي علميه و مراجع ساكت هستند و چيزي نمي‌گويند؟! ... چراكه اين حرف‌ها به نوعي بدعت و منكر است و به دين لطمه وارد مي‌كند. حوزه علميه كه نبايد فقط به موي زنان گير بدهد يا درمورد دوچرخه‌سواري زنان اظهارنظر كند!» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون