• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

خروج اوباش از كنگره پايان راه نيست

آغاز بحران در حزب جمهوري‌خواه

مترجم: هديه عابدي

 

ساعت از يك و نيم بامداد پنجشنبه گذشته بود كه كانر لم، نماينده حزب دموكرات در مجلس نمايندگان، در صحن مجلس به پا خاست تا از راي مردم حوزه انتخابيه خود - يعني غرب پنسيلوانيا - دفاع كند. حتي در آن ساعت از بامداد و چند ساعت پس از آنكه گروهي از اوباش در پاسخ به دعوت دونالد ترامپ به ساختمان كنگره حمله كرده بودند، گروهي از نمايندگان جمهوري‌خواه مجلس به همراه سناتور جاش هاولي از ايالت ميسوري همچنان تلاش داشتند آراي الكترال اين ايالت را باطل كنند. لم در صحن مجلس گفت مخالفت اين افراد با تاييد آرا حتي يك ذره هم ارزش احترام گذاشتن ندارد، حتي يك ذره.
لم مي‌گويد ورود مهاجمان به ساختمان كنگره از زمان جنگ 1812 تاكنون بي‌سابقه بوده است. اين افراد قداست صحن مجلس را لگدمال كردند. آنها در اينجا آزادانه تردد مي‌كردند. بسياري از آنها در اين مكان آزادانه راه مي‌رفتند. و همه كساني كه در خانه اين صحنه‌ها را تماشا مي‌كردند، مي‌دانستند علت چيست: دليل اين آزادي، ظاهر اين افراد بود. اشاره لم به آزاد گذاشته شدن اين اوباش سفيدپوست از سوي افسران پليس كنگره در جريان حمله خشونت‌آميز به مجلس به منظور جلوگيري از تأييد نتايج انتخابات است. بسياري از طرفداران ترامپ در مقابل دوربين‌ها مثل اراذل و اوباش خود را مالك آن مكان نشان دادند، چرا كه هيچ برخوردي با آنها نشده بود. حمله به ماموران پليس، تلاش براي شكار مايك پنس، معاون اول ترامپ، تهديد فيزيكي نمايندگان مجلس و تخريب دفتر رييس مجلس نمايندگان همگي جرايمي هستند كه قانون با آنها برخورد مي‌كند. مشخص نيست چند نفر از آنها سلاح گرم يا سرد در دست داشتند. هيچ تلاشي براي بيرون راندن آنها انجام نشد و تا به اينجا نيز عده بسيار كمي دستگير شده‌اند. (يك زن با گلوله پليس كنگره كشته شد و سه نفر ديگر نيز به دليل آنچه مقامات «فوريت پزشكي» توصيف مي‌كنند، جان خود را از دست دادند.) اين شرايط مستلزم آن است كه در روزهاي آتي تحقيق و تفحص دقيق و فوري انجام شود: اينكه تا چه حد بايد ضعف امنيتي، عدم اعزام نيروهاي پليس، حس مصونيتي كه ترامپ به اوباش القا كرده بود، خشونت در فرهنگ سياسي امريكا يا به قول كانر لم، نژادپرستي را مقصر اين اتفاقات دانست. (برخي از شورشي‌ها پرچم كنفدراسيون و نمادهاي خودبرتربيني نژاد سفيد را به همراه پرچم «ترامپ» در دست داشتند.) اما نخستين واكنشي كه به اظهارات لم نشان داده شد، صداهايي ضعيف از سوي جمهوري‌خواهان مجلس بود. لم كه پيش‌تر نظريات توطئه ترامپ در خصوص آراي پنسيلوانيا را به ‌شدت رد كرده بود، ادامه داد: ما مي‌دانيم كه حمله امروز همين طور خودجوش و ناگهاني نبود. نيروي محركه آن، همان دروغ‌هايي بود كه امشب نيز در اين اتاق شنيديد و اعضايي كه اين دروغ‌ها را تكرار مي‌كنند بايد از خودشان خجالت بكشند؛ حوزه‌هاي انتخابيه آنها بايد از داشتن چنين نمايندگاني شرمسار باشند.
همين طور كه او صحبت مي‌كرد، صداي همهمه جمهوري‌خواهان بالا رفت. مورگان گريفيث، نماينده جمهوري‌خواه ويرجينيا به اظهارات لم اعتراض كرد و گفت: اين آقا مي‌گويد امروز در اين صحن دروغ گفته شده و جهت نگاهش هم به اين سمت است. من مي‌خواهم اين اظهارات تماما ثبت و ضبط شود. اعضاي كنگره نبايد مستقيما به هم توهين كنند اما نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان كه رياست جلسه را بر عهده داشت، گفت كه شكايت خيلي دير عنوان شده است. گريفيث و اعوان و انصارش به تلاش خود براي ساكت كردن لم ادامه دادند. درست مثل باقي متحدان ترامپ، آنها نيز واقعا خود را قرباني مي‌دانستند. در يك صحنه نمايندگان هر دو حزب در آستانه ترك صندلي‌هايشان بودند كه پلوسي دوباره نظم را برقرار كرد.
لم ادامه داد: شنيدن حقيقت تلخ است؛ اما واقعيت اين است: به همان اندازه كه ما مي‌خواهيم اين دولت كار كند، آنها مي‌خواهند آن را زمين بزنند.
همه عناصري كه لم از آن ياد كرد- دروغ، شرمساري، شكست و تلاش براي حفظ دموكراسي در كشور-  در ساعت‌هاي قبل از آن جلسه به نمايش گذاشته شده بود. بسيار مايه دلگرمي بود كه پس از آن روز پرالتهاب، تلخ و خطرناك، اعضاي مجلس نمايندگان و سنا بار ديگر در همان سالن جمع شده بودند تا كار شمارش آرا را به پايان برسانند. اگر اوباش قداست مجلس را از بين برده بودند، نمايندگان بار ديگر آن را به كنگره امريكا بازگرداندند. 
اندكي پس از ساعت 30: 3 بامداد، تعداد آراي الكترال ايالت وايومينگ كه به ترتيب حروف الفبا آخرين ايالت محسوب مي‌شد، به آراي نهايي اضافه شد و با احتساب آن، بالاخره پيروزي جو بايدن در انتخابات نهايي و تأييد شد. پنس و ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت مجلس سنا رابطه خود با ترامپ را بر هم زده بودند، چرا كه احتمال مي‌دادند او بخواهد كودتا كند. اما فراكسيون جمهوري‌خواهان كاملا در خواب فرو رفته بود و هيچ علامتي وجود نداشت كه خروج آنها از توهم را نشان دهد. حتي در اين جلسه بامدادي نيز ترامپيست‌هايي در ميان جمهوري‌خواهان بودند كه همچنان سعي داشتند انتخابات را تحريف كنند.
پيش از تصرف ساختمان كنگره   13 سناتور جمهوري‌خواه گفته بودند با آراي الكترال چندين ايالت مخالف مي‌كنند. اين اقدام آنها با حمايت حدود 140 نماينده مجلس همراه شد. سناتور جيمز لنكفورد از اوكلاهاما مشغول سخنراني در خصوص ابطال آراي آريزونا بود كه به سناتورها اعلام كردند آشوبگران وارد ساختمان شده‌اند. پس از ختم غائله و بازگشت سناتورها به مجلس، او تصميم گرفت مخالفت خود را پس بگيرد. اما  6  سناتور-  تد كروز، جاش هاولي، سيندي هايد اسميت، جان كندي، راجر مارشال و تامي توبرويل-  همچنان خواستار ابطال آراي آريزونا بودند. پيش از آغاز حمله به كنگره، هاولي از اجتماع اوباش با بالا بردن مشت خود به نشانه پيروزي استقبال كرده بود. 121 نماينده مجلس نيز كه اكثريت فراكسيون جمهوري‌خواهان را تشكيل مي‌دادند، با وجود مشاهده آن بلوا، خواستار ابطال آراي آريزونا شدند. بحث در مورد آريزونا در ادامه به فرصتي براي پرداختن به خشونت آن روز تبديل شد. مايكل بنت از ايالت كلورادو اتفاقات آن روز را به سقوط امپراتوري روم به دست اوباش مسلح تشبيه كرد و از نمايندگان تقاضا كرد كه  با بالاترين راي از سوي  هر دو حزب نتايج انتخابات را تاييد كنند. او گفت: تك‌تك اعضاي سنا مي‌دانند نتايج انتخابات به سرقت نرفته است.
كوري بوكر از ايالت نيوجرسي اذعان داشت هم در جريان جنگ 1812 و هم در اتفاقات اين هفته، نيروهاي مهاجم پرچم يك حاكم را تكان مي‌دادند: در سال 1812 پرچم پادشاه انگليس، و در اتفاقات چهارشنبه پرچم رييس‌جمهوري كه حد و حدود اختياراتش را فراموش كرده و براي خود يك فرقه به راه انداخته است.
ران وايدن از ايالت اورگان اين اوباش را «تروريست‌هاي داخلي» خواند و گفت ترامپ مي‌تواند در همين دو هفته باقي‌مانده آسيب وحشتناكي به كشور وارد كند. وايدن خواستار استفاده از متمم 25 قانون اساسي براي خلع رييس‌جمهوري شد كه ديگر نمي‌تواند به وظيفه خود به نحو احسن عمل كند.
تمي داك‌وورث از ايلينوي كه خود يك كهنه‌سرباز است، بهت خود را از ديدن اين اقدام هموطنانش ابراز كرد. او گفت از همكاران جمهوري‌خواهش نمي‌خواهد كار بزرگي انجام دهند؛ همين كه دموكراسي امريكا را فداي حمايت از خودخواهي ترامپ نكنند،كافي است. اينها همگي نمايندگان دموكرات بودند. در ميان جمهوري‌خواهان، واكنش به حمله بسيار متفاوت بود. ميت رامني اين حمله را يك شورش خواند و گفت اين اتفاقات به ‌شدت تكان‌دهنده بوده است. او به هم‌حزبي‌هاي خود هشدار داد مخالفت با آراي الكترال به معني همدستي با اين اوباش است و بهترين راه براي احترام گذاشتن به راي‌دهندگان عصباني اين است كه حقيقت را به آنها بگوييم: اينكه جو بايدن رييس‌جمهور شده و ترامپ شكست خورده است. 
مايك لي گفت او با اين تصميم مشكل دارد، اما مخالفت نمي‌كند. پت تومي از تماميت انتخابات دفاع كرد، اما به شنوندگان سخنراني‌اش اطمينان داد او نيز به ترامپ رأي داده و اميدوار بوده كه وي پيروز شود. ليندسي گراهام گفت: حساب من را از اينها جدا كنيد. ديگر بس است. من نمي‌خواهم جزيي از كودتا باشم. تمام تلاشم را كردم تا مفيد باشم. البته كه او تمام تلاش خود را براي كمك به ترامپ و تضعيف اعتماد مردم به انتخابات انجام داد. او حتي به ترامپ در دعاوي حقوقي‌اش كمك مالي كرد.
البته اين نكته خوبي است كه گراهام دست از حمايت برداشت، پنس ديگر تلاش نكرد جلوي تأييد نتايج را بگيرد و مك‌كانل با رهبران دموكرات براي تشكيل دوباره جلسه كنگره و محكوم كردن آنچه «شورش ناموفق» خواند، همكاري كرد. اما همه آنها مدت بسيار زيادي از ترامپ حمايت كردند؛ تبعيت آنها از ترامپ رقت‌انگيز بود. اكنون نمي‌توانند از اينكه ترامپ آنها و كشور را به كجا رسانده، متعجب باشند. ترامپ علنا خواستار كودتايي شده بود كه روز چهارشنبه شاهدش بوديم. نكته اينجاست كه هنوز برخي جمهوري‌خواهان حاضر نشده‌اند دست از حمايت خود بردارند. مت گاتز، نماينده فلوريدا، ارتباط اوباش با ترامپ را تكذيب كرد و گفت شواهد نشان مي‌دهد اين افراد اعضاي گروه تروريستي آنتيفا بوده‌اند. جيمز ماتيس، وزير دفاع اسبق امريكا در بيانيه‌اي گفت ترامپ با شايستگي به مردي بي‌وطن تبديل مي‌شود و امريكا او را طرد مي‌كند. اما حزب و دسته سياسي او نمي‌خواهند او را ترك كنند. هر اتفاقي تا 20 ژانويه بيفتد، نكته مثبت اين است كه دوران سمي رياست‌جمهوري ترامپ به زودي به پايان مي‌رسد. با اين حال بحران حزب جمهوري‌خواه تازه آغاز شده است.
منبع: نيويوركر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون