• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

خبر

«نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور ونزوئلا:

عاملان حمله به كنگره و حمله به كشورهاي ديگر يكي بودند

رييس‌جمهور ونزوئلا در واكنش به افتضاح هواداران «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در حمله به كنگره اين كشور، آنها را از نسل همان افرادي خواند كه قبلا نيز به عراق، افغانستان و ديگر كشورهاي جهان حمله كردند. به نوشته وبگاه «بريت بارت»، «نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور ونزوئلا در واكنش به حمله هواداران دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا به كنگره اين كشور در بامداد پنجشنبه گفت از همان كشوري كه كودتا در آنجا شكل مي‌گيرد و از كشوري كه حمله به نقاط ديگر شكل مي‌گيرد اينك بازتاب آن اعمال به خودشان برمي‌گردد. نگاهي به اين افراد بيندازيد مي‌بينيد،گروهي سفيدپوست فقير از روستاها وارد كنگره امريكا شدند و به آن حمله كردند و 4نفر كه يكي از آنها زن جواني بود و 14سال در نيروي هوايي ايالات متحده خدمت كرد، جان خود را از دست داد.» او در بخش ديگر سخنان خود گفت:«اين سفيدپوستان همان‌هايي بودند كه با لباس سوپرمن به عراق، افغانستان، ليبي، سوريه، پاناما و گرانادا حمله كردند. اين افراد همان‌هايي بودند كه به مردم حمله كردند و آنها را به قتل رساندند.» مادورو در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي ترامپ براي براندازي دولت قانوني اين كشور نيز گفت، همين شخص ترامپ سعي كرد به ونزوئلا حمله كند. او سعي كرد يك دست نشانده را تحميل كند كه بسيار نادان، بي‌كفايت و احمق بود. اشاره او به «خوان گوايدو» فرد تحت حمايت امريكا و برخي كشورهاي غربي است كه دولت ترامپ بسيار تلاش كرد با انواع كمك‌ها دولت مادورو را سرنگون و گوايدو را راس كار بياورد كه تا اين لحظه ناكام مانده است. بامداد پنجشنبه هواداران ترامپ با حمله به كنگره، تخريب اموال و برجا گذاشتن خسارات مالي افتضاح بين‌المللي را بر جاي گذاشتند.

كيم خواستار تقويت تسليحات اتمي به منظور بازدارندگي شد

«كيم جونگ اون» رهبر كره‌شمالي گفت،كشورش به توسعه زرادخانه اتمي خود و پتانسيل نظامي براي مقابله با نيروهاي متخاصم در صورت نياز ادامه خواهد داد. بنابر گزارش آژانس خبري مركزي كره(KCNA) كيم گفت: اين كار ضرورت دارد تا با بهبود فناوري‌هاي هسته‌اي، كاهش سايز و وزن و افزايش قدرت استراتژيك تسليحات اتمي بتوانيم به صورت فعال و كامل از تهديد نظامي كه عليه شبه‌جزيره كره وجود دارد، جلوگيري و آن را كنترل كنيم. او گفت كه توسعه تسليحات هسته‌اي استراتژيك كه مي‌تواند در جنگ مدرن به روش‌هاي مختلف بسته به هدف و وظيفه عملياتي استفاده شود، ضرورت دارد. به گزارش خبرگزاري روسي «تاس» كيم همچنين گفت كه كشورش در نظر دارد روابط با روسيه و چين را تقويت كند. او كه در هشتمين كنگره حزب كارگران كره كه پنجم ژانويه آغاز به كار كرد، سخنراني مي‌كرد،گفت پيونگ‌يانگ پايه توسعه روابط دوستانه با مسكو را بنا نهاده و ضمانت‌هاي تقويت روابط با پكن را هم دريافت كرده است. رهبر كره‌‌شمالي همچنين گفته بود كه براي بهبود روابط امريكا و كره‌شمالي، واشنگتن بايد به سياست‌هاي خصمانه خود در قبال پيونگ‌يانگ پايان دهد.كيم‌جونگ اون همچنين امريكا را دشمن اصلي كره‌‌شمالي توصيف كرد. رهبر كره‌‌شمالي همچنين بار ديگر سخنان قبلي خود را تكرار كرد كه روابط واشنگتن و پيونگ‌يانگ در دوران دولت ترامپ وخيم‌تر شد و اين شرايط در صورتي كه امريكا سياست‌هاي خصمانه خود را در قبال كره‌‌شمالي رها نكند، ادامه خواهد يافت. ترامپ بارها از «جان بولتون» مشاور امنيت ملي سابق خود براي وخيم‌تر شدن روابط واشنگتن با كره‌‌شمالي انتقاد كرده و گفته بود كه بولتون به دنبال مدل ليبي در قبال كره‌‌شمالي بود كه براساس اين مدل، كره ‌شمالي بايد نخست كاملا خلع سلاح شده تا پس از آن از مزايا بهره‌مند شود. ترامپ سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۹ بولتون را از كاخ سفيد اخراج و اختلاف درباره چند موضوع را دليل بركناري او توصيف كرد. مذاكرات خلع سلاح‌ هسته‌اي كره‌شمالي در فوريه ۲۰۱۹ در هانوي ويتنام متوقف شد. اين ديدار در پايتخت ويتنام اميدهايي براي عادي‌سازي روابط ميان امريكا و كره‌‌شمالي به وجود آورد اما با مخالفت امريكا براي كاهش تحريم‌ها عليه كره‌شمالي اين مذاكرات با بن‌بست مواجه شد.

تركيه: تحريم‌هاي امريكا

توهين مستقيم به حاكميت ماست

وزير خارجه تركيه با اشاره به وجود اختلافات اساسي با ايالات متحده گفت، يافتن راه‌هايي براي حل اختلافات بين تركيه و ايالات‌متحده يك ضرورت فوري است. به نوشته روزنامه «يني شفق»، «مولود چاوش اوغلو» وزير خارجه تركيه روز جمعه در گفت‌وگو با يك شبكه خبري اسپانيايي گفت:«روابط عميق و ريشه‌دار خود را با ايالات متحده ارج مي‌نهد. ما اتحادي داريم كه آزمون زمان را پشت ‌سر گذاشته و در شكل‌گيري فضاي سياسي اروپا و امريكا نقش مهمي داشته است.» چاوش اوغلو گفت كه آنكارا و واشنگتن در حال حاضر در مورد بسياري از موضوعات مهم به ويژه در مورد امنيت ملي تركيه ازجمله كمك‌هاي ايالات متحده به گروه «پ‌ك‌ك» و عدم اقدام عليه سازمان «فتح‌الله گولن» و تحريم‌ها عليه تركيه اختلاف‌نظر دارند. چاوش اوغلو ابراز اميدواري كرد كه «جوبايدن» رييس‌جمهور منتخب امريكا اقدامات فوري را در زمينه گروه فتح‌الله گولن(واعظ تركيه‌اي مخالف دولت حاكم) انجام دهد. او گفت:«اما مهم‌تر از همه، ما اميدواريم كه دولت جديد ايالات متحده اهميت راهبردي روابط تركيه و امريكا را تشخيص و اقدامات لازم را براي افزايش آن انجام دهد. راهكار رسيدگي به اختلافات ما از طريق گفت‌وگو و ديپلماسي است.» چاوش اوغلو گفت كه اولين گام خوب براي انجام اين كار حذف تحريم‌هاي دولت ترامپ(تحت قانون كاتسا) عليه تركيه است. او گفت:«در ميان متحدان جايي براي تهديد و تحريم وجود ندارد. اين تحريم‌ها، هدف و مبناي آن هرچه باشد، توهين مستقيم به حاكميت تركيه است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون