• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

آخرين دربي قرن با تساوي به پايان رسيد

درخشش دربي‌بازها و تكرار تاريخ

گروه  ورزش

 

دربي نود‌وچهارم پايتخت عصر ديروز و از ساعت 16:35با‌سوت رضا كرمانشاهي آغاز شد. قبل از شروع بازي به دليل آلودگي بيش از حد هوا شايعاتي مبني بر‌به تعويق افتادن مسابقه به راه افتاد. وزارت بهداشت درخواست كرد بازي به زمان ديگري موكول شود كه سازمان ليگ مخالفت كرد. در شروع بازي و در حالي كه تنها ۶۷ ثانيه از شروع مسابقه گذشته بود روي پرس خط حمله استقلال و اشتباه مدافع پرسپوليس ارسلان مطهري گل اول بازي را با يك ضربه محكم وارد دروازه پرسپوليس كرد. اين گل بعد از گل علي سامره كه در ثانيه ۴۹ دربي‌شماره ۵۴ به ثمر رسيده بود عنوان سريع‌ترين گل دربي را به خود اختصاص داد. ضمن اينكه اين سومين گل ارسلان مطهري در سومين بازي‌ متوالي‌اش مقابل پرسپوليس با پيراهن استقلال بود و او از اين حيث با ركورد مهدي هاشمي‌نسب برابري كرد. او در مجموع ۴ گل به پرسپوليس زده است. 

بعد از اين گل بازي كاملا در اختيار شاگردان يحيي گل‌محمدي قرار گرفت. آنها بلافاصله از شوك ناشي از گل خورده در‌آمدند و بر بازي مسلط شدند و دو موقعيت خوب هم به دست آوردند كه عبدي و نوراللهي از دست دادند. از اواسط نيمه دوم، بازي حالتي متعادل به خودش گرفت و گرچه پرسپوليس بيشتر مالك توپ بود اما نتوانست موقعيت جدي ديگري روي دروازه رشيد مظاهري ايجاد كند تا نيمه نخست با برتري يك بر صفر آبي‌پوشان به پايان برسد.  در ابتداي نيمه دوم محمود فكري دست به يك تعويض عجيب زد. او با بيرون كشيدن موسوي دفاع راست تيمش شيخ دياباته را به زمين فرستاد. با اين تغيير وريا غفوري يك خط عقب رفت و استقلال با سه مهاجم به سمت دروازه حامد لك يورش برد. اما اين تعويض هارموني استقلال در خط دفاع را به هم زد و باعث شد پرسپوليس بتواند بيشتر فشار وارد كند. در دقيقه ۵۱ ارسال مستقيم از خط دفاعي پرسپوليس پشت محوطه جريمه به مهدي عبدي رسيد. عبدي با يك حركت زيبا غلامي و نادري را از جريان بازي خارج كرد و با يك ضربه آرام گل تساوي را به ثمر رساند. اين نخستين گل عبدي در اين فصل براي تيمش در ليگ بود. بعد از گل تساوي، سرخ‌پوشان كاملا بر بازي مسلط بودند و چند دقيقه بعد نوراللهي باز هم روي حركت عالي عبدي كه در نيمه دوم متحول شده بود مقابل دروازه خالي استقلال صاحب موقعيت گلزني شد كه نتوانست از پس كار بربيايد و ريگي دروازه تيمش را نجات داد. دقايقي بعد باز هم عبدي پشت مدافعين استقلال توپ‌گيري كرد و آن را به احسان پهلوان رساند. ارسال پهلوان مقابل دروازه به وحيد اميري رسيد و او نيز موفق شد گل دوم را وارد دروازه رشيد مظاهري كند. كامبك پرسپوليسي‌ها اردوگاه استقلال را به هم ريخت. آنها در شوك خوردن گل دوم لحظاتي بعد نزديك بود روي اشتباه خط دفاعي تيم‌شان گل سوم را هم دريافت كنند كه باز هم نوراللهي در موقعيت تك به تك ناكام ماند. اين سومين موقعيت فوق‌العاده‌اي بود كه نوراللهي از دست مي‌داد. 
همين وضعيت فكري را وادار به تعويض كرد. او ابتدا فرشيد اسماعيلي را وارد زمين كرد اما باز هم استقلال نتوانست صاحب موقعيت گلزني شود. ارسال‌هاي متعدد استقلالي‌ها به راحتي توسط مدافعين پرسپوليس بازگردانده مي‌شد. با اين حال عقب نشستن زياد شاگردان گل‌محمدي باعث شد استقلال جلو بكشد و فشارش را بيشتر كند. فكري در ادامه داريوش شجاعيان را هم به بازي فرستاد و گل‌محمدي نيز رمضاني را به جاي عبدي به زمين فرستاد. در حالي كه ۹۰ دقيقه تمام شده بود در سومين دقيقه وقت‌هاي اضافه ارسال غفوري در سمت چپ به قائدي رسيد و او نيز با يك حركت در عرض و يك ضربه محكم موفق شد در واپسين ثانيه‌هاي بازي گل تساوي را وارد دروازه حامد لك كند. لحظاتي بعد رضا كرمانشاهي سوت پايان بازي را به ثمر رساند تا اين دربي جذاب و پرحادثه نيز مثل تمام دربي‌هاي تاريخ دو تيم در دي‌ماه و مثل دو دربي قبلي با تساوي دو بر دو به پايان برسد. البته اين دربي از هر لحاظ شبيه به دربي قبلي دو تيم در نيمه نهايي جام‌حذفي شد. در آن بازي نيز استقلال خيلي زود به گل رسيد و بعد در ابتداي نيمه دوم پرسپوليس گل تساوي را زد و در ادامه جلو افتاد و در لحظات پاياني دانشگر بازي را به تساوي كشاند. دربي قبلي دو تيم در دور برگشت ليگ نوزدهم هم به تساوي دو بر دو رسيده بود. اين براي نخستين‌بار در تاريخ دربي‌هاي پايتخت است كه سه بازي متوالي دو تيم با تساوي دو بر دو به پايان مي‌رسد. 
در دربي نود‌وچهارم پرسپوليس موقعيت‌هاي به مراتب بهتري از حريف به دست آورد. سرخ‌ها در اين بازي ۵۲ درصد مالكيت توپ را در اختيار داشتند و ۱۴ شوت به دروازه رشيد مظاهري زدند و در سمت مقابل استقلال ۶ بار دروازه پرسپوليس را هدف قرار داد كه سه بار توپ توي چارچوب بود و دوتايش گل شد. تساوي سرخابي‌هاي پايتخت درحالي رقم خورد كه مي‌توان آن را صحنه درخشش دربي‌بازهاي دو سه سال اخير دانست. هم مهدي قائدي، هم ارسلان مطهري و هم مهدي عبدي جزو بازيكناني هستند كه هميشه در دربي‌هاي پايتخت عملكردي عالي از خودشان به نمايش مي‌گذارند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون