• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4841 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

سخنگوي دولت آخرين تحولات در فرآيند واكسيناسيون عليه كرونا را تشريح كرد

توليد و واردات موازي واكسن

نشست خبري سخنگوي دولت روز گذشته برگزار شد. علي ربيعي اين نشست را با توضيحي در مورد جلسه شوراي‌عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا آغاز كرد و توضيح داد كه در اين نشست در مورد لايحه بودجه تقديمي از سوي دولت و مباحثات اوليه كميسيون تلفيق در مورد اين لايحه و برخي تغييرات مطرح شده بحث و بررسي صورت گرفت. ربيعي گفت: «با توجه به ضرورت نزديك شدن ديدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالي، اعضاي جلسه متفق بودند كه راه‌حل هماهنگي و مفاهمه باشد، لذا تصميم گرفته شد جلسات مشتركي بين اعضاي اقتصادي دولت و تعدادي از نمايندگان كميسيون تلفيق درخصوص منابع و سپس مصارف تشكيل شود. طرفين استدلال‌هاي يكديگر را شنيده تا زمينه نزديكي ديدگاه‌ها فراهم شود.» ربيعي در ادامه به حوادث رخ داده در ايالات متحده و حمله به كنگره نيز اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه هزينه سكوت و گاهي همراهي منتقدان ترامپ در داخل امريكا با سياست‌هاي ضدايراني او، سرانجام گريبان امريكايي‌ها را در كشورشان نيز گرفت، اظهار كرد: «متاسفانه در چهار سال گذشته عده‌اي در داخل كشور خودمان هم نخواستند و هنوز هم نمي‌خواهند در مورد اين شرارت بي‌سابقه و نقش مخرب آن به درستي حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم ترامپ بر مردم ايران را ناديده‌انگاري مي‌كردند تا جايي كه با درصدبندي‌هاي عجيب و غريب، عامدانه سهم كمي براي اين ياغي‌گري بين‌المللي  اختصاص  مي‌دهند.» 

 توليد  واكسن داخلي در 3  مسير
سخنگوي دولت در ادامه مسير توليد واكسن در ايران را تشريح كرد و گفت: «توليد واكسن داخلي در سه مسير و همچنين توليد مشترك در حال پيشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملي ارايه مي‌شود. بنابر استراتژي اطمينان‌سازي به جامعه با ايجاد شفافيت در واگذاري و تزريق، سامانه هوشمند براي توزيع واكسن طراحي شده كه وضعيت تمام افراد آسيب‌پذير و اولويت‌بندي‌ها به تفكيك شهرهاي مختلف به‌ طور شفافي در آن قابل رويت خواهد بود.» سخنگوي دولت با بيان اينكه در اين راستا سند ملي برنامه واكسيناسيون براساس شواهد علمي و اخلاقي در چهار فاز تدوين و در آن اولويت دريافت واكسن با جزييات تعيين شده است، ادامه داد: «بنابر تصميم ستاد ملي كرونا خارج از اين اولويت‌بندي به هيچ فردي واكسن تزريق نخواهد شد. همچنين دولت سياست افزايش تست را با شدت و جديت دنبال  مي‌كند.»

 هشدار براي استاندارد دوگانه  بعضي مسوولان
ربيعي با انتقاد از برخي رفتارهاي مسوولان در رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي، تاكيد كرد: «اميدواريم كه برخي مسوولان استانداردهاي دوگانه را در رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كنار بگذارند و مسوولانه رفتار كنند. متاسفانه عدم مراعات هشدارهاي بهداشتي در جريان برخي سفرهاي مسوولان و برخي مراسم تشييع و خاكسپاري از نظر مسوولان كنترل نگران‌كننده است. انتظار مي‌رود همگان به مراعات پروتكل‌هاي بهداشتي پايبند باشند. مصونيت و پيروزي بر ويروس كرونا سخت نيست اما به شرطي كه توصيه‌هاي ساده و روشن بهداشتي توسط همگان  رعايت  شوند.»

 پرهيز از منازعه  سياسي براي  بودجه
سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره ادعاها و تغييرات گسترده در بودجه سال آينده، گفت: «ما قصد ورود به مجادلات نداريم و نيت‌مان ايجاد همدلي در كشور است و نياز داريم خارج از هياهوها براي سال آينده بودجه‌اي مناسب تنظيم شود. لايحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسي تفصيلي و همه‌جانبه كارشناسان خبره دولت درخصوص الزامات و اقتضائات اقتصادي كشور بوده و اين بودجه براساس قواعد و شرايط كشور تهيه و تنظيم شده است. كلي‌گويي درخصوص بودجه از سوي برخي افراد و بيان اينكه بيشترين عوايد بودجه نصيب دلالان و سودجويان خواهد شد، درست نيست.» سخنگوي دولت تصريح كرد: «مصاديق اين حرف‌ها كلي‌گويي بايد مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخناني نظير لايحه با رويكرد سياسي براي فروپاشي نظام، اساسا فاقد بنيه علمي و اقتصادي است و بيشتر نوعي رفتار سياسي و اتهامي عليه دولت تلقي مي‌شود. ما كه نمي‌خواهيم منازعه سياسي داشته ‌باشيم. دقيق بگويند كجاي لايحه بودجه باعث فروپاشي نظام مي‌شود و تصميم جايگزين شما چيست تا در مورد آن صحبت كنيم.» ربيعي گفت: «طي روزهاي اخير خبر تصميم مجلس براي افزايش نرخ تسعير ارز در بودجه ۱۴۰۰ به حول و حوش عدد۱۷۵۰۰ تومان منتشر شده چون بيانات متفاوت در اين زمينه شنيده مي‌شود بايد منتظر بمانيم و از تصميم نهايي مطلع شويم. به هر حال به اعتقاد بسياري از كارشناسان و تحليلگران اقتصادي اين تصميم هم انتظار تورمي را افزايش مي‌دهد، عليه ارزش پول ملي و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درك شرايط و زندگي مردم در مورد تامين كالاهاي اساسي فضاسازي مي‌شود.» ربيعي يادآور شد: «زندگي مردم در بحران‌ها بايد حمايت شود، موضوع ارز ۴۲۰۰ توماني با همه اشكالات خود مربوط به شرايطي بود كه مردم زندگي سختي داشتند. مثل توزيع كوپن در دوران جنگ تحميلي.» سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه واقعيت اين است كه وقتي اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداكثري و در جنگ اقتصادي قرار داشته باشد هر دولتي نياز به استفاده از طرح‌هاي حمايت معيشتي دارد، گفت: «بنابراين دولت صراحتا اعلام كرده هر كسي كه از ارز ۴۲۰۰ توماني براي تامين كالاهاي اساسي سوءاستفاده كرده، حتما به دستگاه قضايي معرفي شوند. ما در حال گذر از شرايط نامتعادل هستيم و بايد تا عادي شدن شرايط اقتصادي از مردم حمايت‌كنيم.» او ادامه داد: «در اين شرايط ركود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه  انقباضي  واقع‌بينانه  نيست.»

 وظايف امريكا، موضوع  مذاكره  نيست!
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره امكان مذاكره با امريكا بعد روي كار آمدن بايدن گفت: «آنچه امريكا بايد انجام دهد توقف قانون‌شكني و نقض تعهدات بين‌المللي آن كشور براساس قطعنامه شوراي امنيت است. اين كار نيازي به مذاكره ندارد چون اجراي وظيفه يك كشور نبايد موضوع مذاكره و بده بستان باشد. ايران هم بارها اعلام كرده كه اگر امريكا تعهدات خود را انجام دهد و تحريم‌ها را رفع كند ايران هم به اجراي كامل تعهدات خود برمي‌گردد. اين هم نيازي به مذاكره ندارد. اما برخي كشورهاي غربي مي‌خواهند مواردي كه قبلا مذاكره شده و در برجام آمده است را دوباره مذاكره كنند كه چنين چيزي غيرممكن است و ايران و چين و روسيه صراحتا مخالفت خود را با آن اعلام كرده‌اند.»

 توليد  و  واردات  واكسن  به ‌طور  موازي
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه ظرفيت توليد داخلي كشور در زمينه واكسن چقدر است و چرا دولت به‌جاي سرمايه‌گذاري بيشتر در اين بخش كماكان اتكاي اصلي خود را بر واردات گذاشته است، گفت: «اين گذاره كه دولت سرمايه‌گذاري بيشتر بر واردات واكسن داشته، صحيح نيست. همواره تكرار كرده‌ايم كه توليد واكسن و واردات آن همزمان و در موازات هم پيش مي‌روند و هيچ كدام خللي در روند انجام ديگري ايجاد نمي‌كند و سياست دولت حمايت از سلامت مردم است. خوشبختانه هم در زمينه خريد و هم در زمينه توليد توفيقات خوبي به دست آمده است.» او يادآور شد: «فرآيند قيمت‌گذاري واكسن و داروي توليد داخل مشخص و مبتني بر ريال است. البته دولت براي توسعه خطوط توليد واكسن‌هاي داخلي كه تاييد لازم را دريافت كنند حمايت كرده و در صورت نياز تسهيلات ارزي ارايه خواهد كرد. براساس اعلام مسوولان مربوطه در وزارت بهداشت، ظرفيت توليد داخلي واكسن پس از تاييد واكسن كرونا در تابستان ۱۴۰۰ حداقل ماهيانه بيش از 10ميليون دوز خواهد بود و حتي اين عدد قابل افزايش  نيز  هست.»

 تبعات  حذف  ارز  ۴۲۰۰  توماني
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره تبعات تصميم نمايندگان براي حذف ارز ۴۲۰۰ و احتمال جايگزين شدن آن با دلار ۱۷۵۰۰ توماني گفت: «نگراني دولت از درآمد‌هاي واهي است كه دولت فعلي و آينده را با مشكل روبه‌رو مي‌كند و موجب تورم مي‌شود. نمي‌توان قوانيني را كه فعالان اقتصادي برنامه‌شان را براساس آن تنظيم مي‌كنند به‌طور ناگهاني تغيير داد. اعلام كردند كه دولت سهم نفت را در بودجه افزايش داده اما با تغييرات جديد مجدد سهم نفت را افزايش دادند. به هر حال تعابير عنوان شده همانند فروپاشي نظام يا افزايش سهم دلالان در  بودجه  نادرست است  و مردم  را  نااميد مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون