• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

ادامه از صفحه اول

 تصميم سخت

در صورتي كه نرخ دلار زير 20 هزار تومان شكست بخورد مجددا نرخ دلار به صورت جهشي بالا خواهد رفت و حتي مجدد به مرز 30 هزار تومان خواهد رسيد. به نظر مي‌رسد شرايط بازار سرمايه در حال حاضر شبيه زمان توافق بر سر برجام است. در آن زمان هم با توافق سياسي كه رخ داد بهاي ارز، سكه، ملك و خودرو يك‌باره كاهشي شد و در حال حاضر نيز با خوشبيني‌هاي به وجود آمده شاهد آنيم كه قيمت طلا، سكه و دلار در حال كاهش است و در مقابل ريال در حال تقويت است كه همه اين عوامل ناشي از سياست‌هاي كلي بانك مركزي و دولت است. اما موضوعي كه در اين شرايط حائز اهميت است اين است كه اگر وضعيت به گونه‌اي پيش برود كه به توافق سياسي نرسيم و مذاكرات به نتيجه دلخواه نرسد شوك ناگهاني به بازار ارز وارد خواهد شد و نرخ ارز با توجه به كمبودها به‌ شدت افزايش خواهد يافت و جرقه سنگين تورمي را پيش رو داريم، البته در حال حاضر پيش بيني‌هايي از دلار 15 و 18 هزار توماني مي‌شود اما باز هم به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني اين موضوع بيشتر يك مانور سياسي باشد تا اقتصادي.


بخشي‌نگري  و خطر موج چهارم كرونا

تاكنون در بيش از 40 كشور جهان از جمله اين كشورهاي مورد مقايسه تزريق واكسن كرونا در سطح گسترده آغاز شده است. جامعه ما در ماه‌هاي اخير با كمبود دارو به‌ويژه داروهاي بيماران خاص روبه‌رو بوده و در اين شرايط خيز بيشتر كرونا مي‌تواند شرايط زيستي بيماران به ويژه بيماري‌هاي زمينه‌اي و خاص را سخت‌تر سازد. افزون بر آن، تورم روزافزون فشارهاي ديگري را بر پيكره جامعه وارد ساخته است به گونه‌اي كه تامين هزينه درمان 
-در كنار هزينه‌هاي كمرشكن زندگي- براي مبتلايان كرونا را دشوار نموده است. ستاد ملي كرونا به منظور هماهنگ‌سازي تصميم‌ها و سياست‌هاي دوران كرونا شكل گرفته است، بنابراين انتظار مي‌رود در اين روزهاي سخت كرونايي و اقتصادي؛ سازمان‌ها و نهادهاي گوناگون جامعه با هماهنگي مورد انتظار و ملاحظه همه جوانب و به دور از بخشي‌نگري به تصميم‌سازي در زمينه بازگشايي فعاليت‌ها بپردازند تا جامعه در اين شرايط سخت، بيش از پيش درگير خطرات اين بيماري هولناك نگردد. در حالي كه گونه‌هاي جهش‌يافته‌اي از اين ويروس در مناطق مختلف جهان در حال پديدار شدن است، ناهماهنگي‌ها مي‌تواند جامعه ما را به مسير دشواري بكشاند؛ همان‌گونه كه معاون محترم وزير بهداشت بيان كردند كه كادر درمان توان مديريت موج چهارم و شديد كرونا را ندارد. اميد است در همه نهادها و سازمان‌ها با نگاه فرابخشي به بحران كرونا پرداخته شود، زيرا نگاه بخشي و جزيره‌اي در اين زمينه كشور را با تنگناهاي جبران‌ناپذير روبه‌رو خواهد ساخت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون