• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

آینده سیاسی مایک پنس نابود شد

ظهور و سقوط یک سیاستمدار نه چندان مهم

مترجم: هدیه عابدی

به نظر می‌رسد مایک پنس، معاون دونالد ترامپ پس از پایان ریاست‌جمهوری او جایگاه مشخصی در سیاست انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه نداشته باشد. مایک پنس یک بار در طول 4 سال ریاست‌جمهوری ترامپ در مقابل او ایستاد و همین تک‌نمایش انفرادی استقلال به نوعی می‌تواند آینده سیاسی او را به پایان برساند.پنس خیلی زود از یک معاون مطیع و مدافع ترامپ تبدیل به یک غیرخودی شد و این تحول گیج‌کننده بود. او همان کسی است که وقتی در سخنرانی خود نام ترامپ را می‌آورد، لحظه‌ای سکوت می‌کرد تا حضار فرصت کنند برای ريیس‌جمهور کف بزنند و وقتی این کار را نمی‌کردند، همان‌طور ساکت پشت تریبون می‌ایستاد.  دستیاران وقتی متن سخنرانی‌های پنس را ویرایش می‌کردند، اشاره‌های غیرضروری به نام ترامپ را حذف می‌کردند. پنس وقتی این تغییرات را می‌دید، قلمش را برمی‌داشت و دوباره نام ترامپ را به متن اضافه می‌کرد.

اما پنس نه برای وفاداری‌اش و نه کارهایی که روز 6 ژانویه انجام داد(مقاومت در برابر خواسته ترامپ در جریان تایید آرای الکترال) پاداشی دریافت نمی‌کند. پیش‌تر معاونین روسای جمهور امریکا توانسته بودند از جایگاه خود برای رسیدن به ریاست‌جمهوری استفاده کنند اما این فرصت برای پنس وجود نخواهد داشت. از یک سو طرفداران ترامپ از او رویگردان شده‌اند و از سوی دیگر خود پنس نیز در اشتباهات مهلک دولت ترامپ همدست بوده است. پنس تصور می‌کرد اگر خودش را به ترامپ بچسباند می‌تواند به واسطه او به ریاست‌جمهوری برسد و این حقیقتا تنها راه او برای رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش بود. به عنوان نماینده‌ای نه چندان بلندپایه از ایالت ایندیانا، پنس در گفت‌وگویی خصوصی از دن کوایل، معاون اول اسبق امریکا پرسید با کدام سمت سریع‌تر می‌تواند به ریاست‌جمهوری برسد: نماینده کنگره یا فرماندار ایالت ایندیانا.
تصور اقدام بعدی او دشوار است. بیل والن، سیاستمدار جمهوری‌خواه، پژوهشگر موسسه هوور و دستیار سابق فرماندار کالیفرنیا می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل پنس این است که باید از ريیس‌جمهور و اقداماتش اعلام برائت کند اما کسی که 4 سال معاون اول ريیس‌جمهور بوده، نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. تصور کنید در سال 2024 او می‌خواهد به میان نامزدهای متعدد حزب جمهوری‌خواه برود و بگوید: سلام! من نزدیک‌ترین فرد به دونالد ترامپ هستم. اما او پس از کاری که هفته پیش انجام داد حتی این کار را هم نمی‌تواند  بکند.
وقتی به‌یادماندنی‌ترین کار پنس کمک به جو بایدن برای آغاز ریاست‌جمهوری‌اش بوده، او نمی‌تواند چندان روی حمایت حلقه طرفداران ترامپ حساب کند و حتی باید آنها را تهدیدی علیه جان خود نیز بداند. عده‌ای از اوباش که سخنان ترامپ آنها را تحریک کرده بود، در جریان شورش در کنگره به دنبال پنس می‌گشتند و شعار می‌دادند: پنس را‌ دار بزنید! نیروهای فدرال که نگران امنیت پنس بودند، اکنون دور تا دور محل سکونت رسمی‌اش در واشنگتن دی‌سی را حصار کشیده‌اند و برای امنیت بیشتر مانع‌های بتنی نیز کاشته‌اند.کسانی هم که به خاطر تایید پیروزی بایدن ممکن بود پنس را تحسین کنند، افرادی هستند که در هر صورت در انتخابات به او رای نمی‌دهند. ظهور و سقوط پنس نمادی است از افراد بسیار زیادی که خواستند با نزدیکی به ترامپ برای خود اعتبار کسب کنند اما در نهایت به نتایج فاجعه‌باری رسیدند. وقتی پنس قبول کرد معاون اول ترامپ باشد، آینده حرفه‌ای او به‌شدت در خطر بود. او یک فرماندار نه چندان مطرح بود که برای انتخاب مجدد در انتخابات کار سختی در پیش داشت. در آن زمان شهرت او در سطح ملی بیشتر به خاطر لایحه‌ای بود که او امضا کرده بود. منتقدان می‌گفتند ممکن است از این لایحه به دلایل مذهبی برای اعمال تبعیض علیه جامعه دگرباش‌های جنسی استفاده شود.ترامپ با انتخاب او در سال 2016 پنس را از یک شکست بالقوه نجات داد؛ شکستی که می‌توانست پایان راه او در سیاست باشد. ترامپ نیز همواره در گفت‌وگوهای خصوصی‌اش با دستیاران خود در کاخ سفید به این نکته اشاره می‌کرد.
از همان ابتدا پنس نگران بود ريیس‌جمهور زودرنجی مثل ترامپ را که مدام نیاز به تایید دیگران دارد از خود نرنجاند. جیمز ملویل، سفیر سابق امریکا در استونی می‌گوید پنس در جریان سفرش به این کشور مدام از دستیارانش می‌پرسید: ترامپ تاکنون تويیتی نکرده؟ چیزی را جا ننداختم؟ بسیار وضعیت خنده‌دار و عجیبی بود که پنس مدام از روی نگرانی در مورد حرف‌های ترامپ دستانش را به هم می‌مالید. ملویل می‌گوید کار کردن زیر دست ترامپ مثل زندگی با یک فرد الکلی بود. همیشه باید منتظر یک فاجعه می‌بودید.
پنس بارها و بارها اقدامات ترامپ را لاپوشانی کرده و در مقابل رای‌دهندگان انجیلی که بخش عمده‌ای از ائتلاف حاکم را تشکیل می‌دادند به دفاع از او پرداخته بود. وقتی ترامپ اعضای خانواده‌های مهاجر را لب مرز از هم جدا می‌کرد و به رهبر یک کشور دیگر فشار می‌آورد تا از بایدن آتو بگیرد، پنس در کنار ريیسش باقی ماند. او در جریان توفان‌های تويیتری و ادعاهای دروغ ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات، حرفی علیه ريیس خود نزد. 
طرفداری از ترامپ همیشه یک قمار محسوب می‌شد. برندان باک، دستیار اسبق رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان می‌گوید با وجود ترامپ هیچ وقت منتظر یک پایان خوش نباشید. در این شراکت، ريیس‌جمهور به منافع بیشتری رسید و فقط آسیب‌هایش برای پنس باقی ماند. دفتر پنس یکی از گوشه‌های مهم دولت ترامپ بود که به واقع به دفتر یک مدیر اجرایی فعال و کاری شباهت داشت.کارکنانش هر 3 روز یک بار عوض نمی‌شدند. از شلوغ‌بازی‌های عمومی در آن خبری نبود و هر چقدر هم با سیاست‌هایش مخالف باشید، نمی‌توانید تعهد او به انجام ماموریتش را نادیده بگیرید. پنس به گفته مقامات دولتی یک واسطه عادل و باانصاف بود که به استدلال‌های این مقامات گوش می‌داد. جوزف گروگن که بهار امسال از ریاست شورای سیاست داخلی کاخ سفید استعفا کرد، می‌گوید وقتی مردم از او می‌پرسیدند سوالات یا مشکلات خود را چگونه با کاخ سفید مطرح کنند، او آدرس دفتر پنس را به آنها می‌داد. «به آنها می‌گویم در حال حاضر دفتر پنس تنها جایی است که می‌توانید به آن مراجعه کنید چون هنوز هم در آن دفتر مشغول کارند.» در این روزهای آخر که ترامپ در گوشه‌ای از کاخ سفید مشغول نق زدن بود، پنس به نوعی نقش سرپرست ریاست‌جمهوری را ایفا می‌کرد. دو، سه روز پیش پنس به کنگره رفت تا از نیروهای گارد ملی که برای حفاظت از ساختمان در روز تحلیف بایدن به آنجا اعزام شده بودند، تشکر کند. این کاری است که معمولا شخص ريیس‌جمهور انجام می‌دهد.
تا پیش از اتفاقات ناگواری که به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد، به نظر می‌رسید ترامپ می‌تواند نقش تاج‌بخش را در حزب جمهوری‌خواه ایفا کند چراکه نفوذ سیاسی زیادی دارد و می‌تواند نامزدهای احتمالی از جمله معاون اولش را در رسیدن به کاخ سفید حمایت کند(البته اگر خودش نخواهد در سال 2024 نامزد شود) اما اکنون جمهوری‌خواهان احتمالا به این نتیجه رسیده‌اند که نباید روی او حساب کنند. یکی از مقامات ارشد سابق کاخ سفید می‌گوید: رفتار غیرقابل توجیه ترامپ آینده سیاسی او را نابود کرد و این برای حزب جمهوری‌خواه یک هدیه بزرگ است. پنس نیز قربانی بی‌احتیاطی ترامپ شد. رفتار اخیر ترامپ در قبال پنس نشان داد او کاملا فاقد شخصیت است. آنچه ترامپ می‌خواست پنس برایش انجام دهد(یعنی خودداری از تایید انتخاب بایدن) غیرقانونی و در تضاد با قانون اساسی نبود بلکه مضحک و خنده‌دار بود. با این حال پنس جای مشخصی در سیاست انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه ندارد حتی اگر حزب تصمیم بگیرد ترامپ را کنار بگذارد. البته آنها قطعا‌ از پنس به خاطر احترام به رای مردم تقدیر می‌کنند اما جمهوری‌خواهان مستقل و مخالف ترامپ برای سال 2024 گزینه‌های زیادی در آستین دارند. منتقدان همیشگی ترامپ از جمله آدام کینزینگر، نماینده ایلینوی در مجلس احتمالا رای این افراد را به خود جلب می‌کنند. در این بین هواداران ترامپ احتمالا به سمت یکی از فرزندان ارشد ترامپ یا یکی از دو سناتور جمهوری‌خواه طرفدار ترامپ کشیده می‌شوند: تد کروز از تگزاس یا جاش هاولی از میسوری که هیچ‌یک حاضر نشدند انتخاب بایدن را تایید کنند. پنس هیچ گاه شانسی برای ریاست‌جمهوری نداشت اما اکنون حتی برای نامزدی هم جایی به او نمی‌دهند. داگ هی، سخنگوی اسبق کمیته ملی جمهوری‌خواهان می‌گوید طرفداران پروپاقرص ترامپ، پنس را راحت نمی‌گذارند و ترامپ نیز حتما آنها را به انجام این کار تحریک می‌کند. البته چند روز پیش پنس آخرین خدمت خود را به ترامپ انجام داد و خواسته نانسی پلوسی، ريیس مجلس نمایندگان مبنی بر خلع ترامپ از دولت با استفاده از متمم 25 قانون اساسی را نپذیرفت. اما پس از تحلیف بایدن، او به همان جایگاهی سقوط می‌کند که پس از حمله به کنگره در آن قرار داشت: منزوی و طرد شده.منبع: آتلانتیک


داگ هی، سخنگوی اسبق کمیته ملی جمهوری‌خواهان می‌گوید طرفداران پروپاقرص ترامپ،پنس را راحت نمی‌گذارند و ترامپ نیز حتما آنها را به انجام این کار تحریک می‌کند. البته چند روز پیش پنس آخرین خدمت خود را به ترامپ انجام داد و خواسته نانسی پلوسی، ريیس مجلس نمایندگان مبنی بر خلع ترامپ از دولت با استفاده از متمم 25 قانون اساسی را نپذیرفت. اما پس از تحلیف بایدن، او به همان جایگاهی سقوط می‌کند که پس از حمله به کنگره در آن قرار داشت: منزوی و طرد شده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون