• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4849 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن

نگاهي به مهم‌ترين آثار آنتوني كني

تنوعي به عرض و طول تاريخ فلسفه

سر آنتوني جان پاتريك كني، فيلسوف تحليلي انگليسي در شاخه‌هاي مختلف مطالعات فلسفي سررشته دارد، از فلسفه ذهن و فلسفه باستان و فلسفه قرون وسطا تا فلسفه اخلاق و فلسفه ويتگنشتاين. نگاهي به فهرست بيش از 40 كتابي كه نوشته، نشان‌دهنده تنوع و گستردگي علايق اوست. قطعا پرداختن و معرفي همه اين آثار در اين مختصر نمي‌گنجد. در ادامه صرفا برخي از مهم‌ترين نوشته‌هاي او به ترتيب تاريخي معرفي خواهد شد.

 

كنش، عاطفه و اراده (1963): كني در اين كتاب در پي طرح فلسفه ذهن خود است. او با محوريت دادن به عاطفه و اراده در اين كتاب مي‌كوشد نقش عوامل مهمي همچون كنش، اراده، تجربه، احساسات، اميال، لذات، حالات، حكم‌ها و... را با توجه به علم‌النفس و فلسفه ذهن جديد مشخص كند.

پنج طريق: براهين قديس توماس آكويناس براي اثبات وجود خدا(1969): او در اين اثر نو توماس‌گرايي تحليلي را به اوج رساند و با روش‌هاي فلسفه تحليلي نقاط ضعف و قوت براهين پنجگانه توماس را بررسي كرد.

اختيار و مسووليت (1978): در اين كتاب در ادامه طرح فلسفه ذهن خود در پي بحث از اختيار و اراده آزاد به دفاع از مسووليت و نقش آن در مسائل اخلاقي و حقوقي مي‌پردازد. بحث جبر و اختيار يكي از مهم ترين و چالش برانگيزترين مباحث در تاريخ فلسفه است.

خداي فلاسفه (1979): در اين اثر در مقام يك فيلسوف تحليلي به بحث درباره مفهوم فلسفي خدا و سوال از انسجام دروني و عدم تناقض آن مي‌پردازد. فيلسوفان در آثار خود كوشيده اند از منظري عقلاني درباره خدا بحث كنند.

مابعدالطبيعه ذهن (1989): در اين اثر با تكيه بر سير تاريخي مفاهيم فلسفه ذهن در پي اصلاح و تعديل و بهبود كتاب مفهوم ذهن اثر رايل است. در آستانه سده بيستم ‌برخي متفكران تصور مي كردند كه مي‌توانند بحث درباره ذهن را بدون توجه به مباحث مابعدالطبيعي پي بگيرند.كني در اين كتاب مبادي مابعدالطبيعي بحث از ذهن را آشكار مي كند.

زندگي مطلوب از نگاه ارسطو (1993): در اين كتاب مهم‌ترين آراي كني درباره اخلاق ارسطويي نوشته شده است. همچنين به بحث درباره اصالت آثار اخلاقي ارسطو و رابطه آنها با هم پرداخته شده است. ارسطو در دو كتاب مهم اخلاق كبير و اخلاق نيكوماخوس به بحث از زندگي خوب و سعادتمند مي‌پردازد.

وجود از نگاه آكويناس (2002): در اين كتاب با تحليل مفاهيم وجود از ارسطو و فلاسفه اسلامي و گوناگوني مفاهيم دال بر وجود در آثار آكويناس به تبيين و نقد هستي‌شناسي آكويناس مي‌پردازد. اين كتاب از حيث بررسي تاثير فلسفه اسلامي در سير تفكر در جهان غرب اهميتي اساسي دارد.

تاريخ فلسفه غرب (2007-2004): مروري كلي و عمومي بر تاريخ فلسفه غرب از دوره باستان تا پست مدرنيسم در 4 جلد. جلد اول اين كتاب تاريخ ظهور فلسفه در يونان باستان را مورد بحث قرار مي دهد. در جلد دوم به تداوم فلسفه در سده‌هاي ميانه اختصاص دارد. جلد سوم به برآمدن فلسفه در دوران جديد مي پردازد. كني در جلد چهارم مهم‌ترين مباحث در فلسفه جديد و معاصر غرب را مورد بحث قرار مي دهد.

روشنگري (2017): كني در اين كتاب مختصر و مفيد علاوه بر سير تاريخي جنبش روشنگري به ميراث و پيامدهاي جنبش روشنگري در عصر حاضر پرداخته است. ميراث روشنگري در روزگار ما از جنبه‌هاي مختلف مورد بحث قرار گرفته است،‌برخي از ناكامي آن و شماري از ناتمامي آن سخن مي گويند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون