• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4850 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

به بهانه انتشار آلبوم «در ميان» اثر بابك شريفي

عطر زادگاه و طعم سرزمين بيگانه

نيما جوان

سازي كه در غربت كوك شده است، اما انگار غربت در عصر ما، عصر ارتباط با هزار وسيله مجازي، مانند سال‌هاي دور معنا نمي‌شود، اينكه گفتم غربت، شايد خواسته‌ام تا دوري مولف از وطن را توجه داده باشم، بابك شريفي نوازنده باقلاما و ‌زاده سنندج است، فرزند پدري عاشق و هنرمند، استاد حسين شريفي كه آواز و تاثير مهم ايشان را در همكاري با گروه كامكارها در آلبوم «شليره» به ياد داريم.
 «در ميان» بازتاب تاثير مهاجرت بر موزيسين ايراني است، بابك شريفي ساكن سوئد است و اين اثر حاصل همنشيني و همكاري او با جمعي از نوازندگان سوئدي است. ماتياس نيلسون نوازنده پيانو، آرون اينگنسون نوازنده درامز و پركاشن، آندرياس اريكسون نوازنده باس و همچنين اين اثر از همراهي نوازنده خوش‌نواز تمبك و دايره، بهنام معصومي بهره برده است. 
بابك شريفي كه پيش از اين آلبوم «ماسي درهم» از او در ايران توسط نشر نغمه حصار منتشر شده بود، اين بار دست به خلق اثري در كنار نوازندگان جز سوئدي‌تبار زده است.
به گفته مولف، در اين اثر كه بر مدار ساز تخصصي او يعني باقلاما مي‌گردد، همراهي ديگر نوازندگان با ساز باقلاما و فواصل موسيقايي منطقه كردستان و اشاراتي به مقام‌هاي بخش‌هايي از مناطق كردنشين تركيه اساس شكل‌گيري اين مجموعه قرار گرفته است. 
در واقع اين بستر جز است كه در محيط سيال و شناور جهان مولف و زادگاه موسيقايي او حل شده است. اگر بخواهم شمه‌اي از حال و هواي «در ميان» را با شما شريك شوم، به نام قطعات اشاره مي‌كنم، چراكه شما را به جهان اثر نزديك‌تر مي‌كند و باقي را به گوش‌هاي شما مي‌سپارم تا خود، اين سرخوشي و زيبايي را بشنويد.
نام‌ها به ترتيب عبارت هستند از: جز كلاب، دركه، كاپادوكيه، دالاهو، عالي قاپو، شب‌هاي استانبول، اِل گُلي، آنادُل، آربابا، سيواس، هورامان و آبيدر.
شنيدن «در ميان» شما را با خود به سفري خواهد برد همراه با سير و سلوك مولف، سفري با عطر زادگاهش، سنندج و طعم تجربيات و الهاماتش از زندگي در جهاني خارج از مرزهاي وطن، تركيه، سوئد و به‌طور كلي، آنچه در روحش از اين سير و جست‌وجو نقش بسته است.
«در ميان» در يك كلام، زيباست و شنيدنش در شروع روز، تو را به وجد و سرخوشي مي‌رساند و همراه با نسيم صبح مي‌رقصاند.
اين اثر از سوي نشر و پخش جوان روي بيپ تونز در ايران و نشر زنگ ركوردز در خارج از ايران روي پلتفرم‌هاي جهاني انتشار يافته است.
حيات و تداوم موسيقي، با رعايت كپي‌رايت و دانلود قانوني از سوي شما تضمين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون