• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

ادعاي تازه وزير خارجه ايالات متحده

تهران چند ماه تا سلاح هسته‌اي فاصله دارد

«آنتوني بلينكن» وزير خارجه جديد امريكا در اولين مصاحبه تلويزيوني خود بعد از تصدي سمت وزير خارجه امريكا به شرح سياست‌هاي اين كشور درقبال برخي كشورها از جمله ايران پرداخت و درخصوص برنامه هسته‌اي ايران اتهاماتي را مطرح كرد. به گزارش   فارس، او در اين خصوص مدعي شد كه «تهران ماه‌ها با دست‌يابي به مواد شكاف‌پذير مورد نياز براي ساخت يك سلاح هسته‌اي فاصله دارد [اما] اگر به برداشتن محدوديت‌ها در توافق هسته‌اي ادامه دهد اين مساله مي‌تواند ظرف چند هفته اتفاق بيفتد.» بلينكن در حالي اين سخنان را مطرح مي‌كند كه جمهوري اسلامي ايران بارها بر ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود تاكيد كرده و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران همواره تحت نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده است. او در ادامه ادعاهايش، افزود كه امريكا مايل است به تعهد به توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ بازگردد، اگر ايران هم همين كار را بكند و سپس با متحدان و شركاي خود روي دستيابي به توافقي «طولاني‌تر و محكم‌تر» كه شامل مسائل ديگر نيز مي‌شود، همكاري كند.  وزير خارجه امريكا همچنين در پاسخ به سوالي درباره طرح موضوع آزادي امريكايي‌هاي بازداشت شده در ايران در توافق مدنظر امريكا، گفت: فارغ از هر توافقي، آن امريكايي‌ها بايد آزاد شوند. ما بر اطمينان يافتن از بازگشت آنها به خانه به هر شكل ممكن تمركز خواهيم كرد.»
 قتل خاشقچي، اقدام خشن عليه روزنامه‌نگار 
او در بخشي ديگر از مصاحبه خود با شبكه امريكايي «ان‌بي‌سي نيوز» در‌خصوص مناسبات واشنگتن با رياض اظهار داشت، دولت بايدن در حال بازنگري در روابط با عربستان سعودي و اطمينان از سازگاري آن با منافع و ارزش‌هاي امريكاست. اين ديپلمات ارشد امريكايي در ادامه، قتل «جمال خاشقچي» را «اقدامي خشن عليه يك روزنامه‌نگار و يك فرد مقيم امريكا برشمرد» اما از محكوم كردن «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي به دليل نقشش در اين قتل كه سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سي‌آي‌اي) هم آن را تاييد كرده بود، خودداري كرد. 
 متهم كردن مسكو به فساد
او در ادامه مداخلات واشنگتن در امور داخلي روسيه، به ناآرامي‌هاي اخير در اين كشور هم پرداخت و خواستار آزادي «الكسي ناوالني» مخالف روسيه شد. بلينكن با اشاره به اعتراض دولت روسيه در‌خصوص دخالت در امور داخلي اين كشور، مسكو را به فساد و خودكامگي متهم كرد.  او روسيه را به بررسي چگونگي پاسخ در‌خصوص وضعيت ناوالني و آنچه ساير اقدامات دولت روسيه شامل ادعاي دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ امريكا و تعيين پاداش براي كشتن سربازان امريكايي خواند، تهديد كرد و گفت: «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا به «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه در‌خصوص اين مسائل فشار نياورد، اما «جو بايدن» در اولين تماس تلفني با همتاي روس خود اين كار را كرد. بلينكن صحبتي از تحريم نكرد اما مدعي شد: رييس‌جمهور (بايدن) نمي‌توانست در گفت‌وگو با رييس‌جمهور پوتين واضح‌تر از اين باشد.
ما عقب بنشينيم چين جاي ما را پر  مي‌كند
او در صحبت‌هايش به چين هم پرداخت و با وجود بازديد روزهاي اخير متخصصان سازمان جهاني بهداشت از شهر ووهان چين، كانون اوليه شيوع ويروس كرونا، گفت پكن در اجازه دسترسي به مكان‌هايي كه ويروس كرونا در آنها كشف شد، كمتراز حد نياز همكاري مي‌كند. او آنچه «عدم شفافيت» چين خواند را مشكلي اساسي توصيف كرد كه بايد به آن پرداخته شود. وزير خارجه بايدن همچنين پكن را به زير پا گذاشتن تعهدات خود در قبال هنگ‌كنگ متهم كرد و در موضعي مداخله‌جويانه گفت ايالات متحده بايد درهاي خود را مانند انگليس براي كساني كه از «سركوب» فرار مي‌كنند، باز كند. بلينكن مدعي شد: امريكا با مشاركت مجدد در امور جهاني و نهادهاي بين‌المللي براي مقابله با چين قدرت مي‌يابد، زيرا وقتي ما عقب بكشيم، چين جا را پر مي‌كند. 
امكان تحريم بيشتر كره‌شمالي 
او در پاسخ به سوالي درباره كره‌شمالي گفت، بايدن از تيم امنيت ملي خود خواسته به بازنگري سياست امريكا در قبال پيونگ‌يانگ بپردازند تا موثرترين راه‌ها براي خلع سلاح اتمي شبه‌جزيره كره را مشخص كنند. او افزود: اين ابزارها شامل امكان استفاده از تحريم‌هاي بيشتر در هماهنگي با متحدان امريكا و همچنين مشوق‌هاي ديپلماتيك نامشخص خواهد بود.
گفت‌وگوي برجامي بلينكن-بورل 
«پيتر استانو» سخنگوي «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه تاييد كرد كه بورل و «آنتوني بلينكن» وزير خارجه دولت جديد امريكا درباره احياي توافق هسته‌اي ايران رايزني داشتند. «لارنس نورمن» خبرنگار نشريه «وال‌استريت ژورنال» مستقر در بروكسل اين خبر را به نقل از استانو در صفحه توييتر خود منتشر كرد. پيتر استانو درباره جزييات گفت‌وگوي بورل و بلينكن توضيح داد: «اولويت ما بازگشت ايالات متحده به توافق هسته‌اي با ايران است.» استانو اما با تكرار تمايلات مقام‌هاي دولت جديد امريكا براي تغيير برجام، گفت: «بازگشت امريكا به توافق هسته‌اي و پايبندي ايران به آن، [فرصت‌ها براي گفت‌وگو درباره] ديگر موارد را ايجاد مي‌كند.» اين در حالي است كه در بيانيه‌هاي منتشر شده از سوي وبسايت سرويس خارجي اتحاديه اروپا و خروجي وبگاه وزارت خارجه امريكا، اشاره‌اي به گفت‌وگوي بورل و بلينكن درباره برجام نشده است. بر اين اساس، بورل و بلينكن همچنين درباره تقويت روابط امريكا در دوره جديد با اتحاديه اروپا و همچنين بازگشت واشنگتن به توافق‌هاي بين‌المللي از جمله توافق اقليمي پاريس گفت‌وگو كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون