• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

نخستين پرديس سينمايي شرق تهران افتتاح شد

سوتي جديد مهران مديري در «دورهمي»

گروه هنر  و ادبيات

آقاي مديري، نكنيد اين كار  را...

«روزها فكر من اين است و همه شب سخنم»؛ شعري كه به همام تبريزي و مولانا منسوب است، توسط مهمان برنامه «دورهمي» خوانده و توسط مهران مديري به حافظ نسبت داده مي‌شود! به گزارش ايسنا، اين نخستين‌بار نيست كه در برنامه «دورهمي» مهران مديري شعري به اشتباه به شاعري نسبت داده مي‌شود؛ چندي پيش دكتر سيدمحمود انوشه در قسمتي از اين برنامه تلويزيوني كه در دي‌ماه جاري از تلويزيون پخش شد، بيت‌هايي را كه منتسب به مولانا معرفي مي‌كند، مي‌خواند و مي‌گويد كه بناي زندگي‌اش را تغيير داده است. اين چهره شناخته ‌شده حوزه روانشناسي مي‌گويد اين دو بيت را - كه شاعر آن را مولانا معرفي مي‌كند - تاكنون به هر كسي كه مي‌توانسته توصيه كرده است؛ در حالي كه اين بيت‌ها («هر لحظه كه تسليمم در كارگه تقدير...») از مولانا نيستند.  و حالا بار ديگر شعري توسط مهمان برنامه خوانده مي‌شود، مهران مديري نام شاعر را از او مي‌پرسد و فرد با اندكي تعلل نام سعدي را به زبان مي‌آورد و مديري به‌زعم خود اشتباه او را تصحيح مي‌كند و شعر را به حافظ نسبت مي‌دهد! به دنبال اين ماجرا، كمپين مبارزه با نشر جعليات كه چند سالي است با همكاري فرزندان عده‌اي از نويسندگان و شاعران و نيز استادان دانشگاه در حوزه معرفي آثار ادبي جعلي فعاليت مي‌كند، در توضيحي نوشته است: «آقاي مديري، انتظار ما از شما و برنامه‌تان بيش از اينهاست. اين بيت‌ها كه شركت‌كننده مسابقه سراينده آن را نمي‌شناسد، به همام تبريزي (درگذشته ۷۱۴ ق) و جلال‌الدين مولوي منسوب است، اما هرگز در نسخه‌هاي خطي يا چاپي ديوان حافظ ديده  نشده  است. 

بزرگداشت  كيارستمي  در  فرانسه 
مركز ملي هنر و فرهنگ «ژرژ پمپيدو» در پاريس امسال ميزبان بزرگداشت عباس كيارستمي شامل مرور كامل آثار، نمايشگاه و موزه اين هنرمند ايراني خواهد بود. به گزارش ايسنا، برنامه مرور همه آثار عباس كيارستمي شامل ۴۶ فيلم ساخته شده اين كارگردان ايراني از تاريخ ۱۵ آوريل تا ۴ جولاي (۲۶ فروردين تا ۱۳ تير) در مركز ملي هنر و فرهنگ «ژرژ پمپيدو» در پاريس برگزار خواهد شد كه با حضور مهمانان ويژه‌اي همراه خواهد بود. نسخه برخي آثار كيارستمي كه براي اولين‌بار در فرانسه به نمايش گذاشته مي‌شوند، در ايران آسيب‌هاي جدي ديده بودند و كمپاني «mk۲» فرانسه طي يك پروژه ۱۰ ساله كه در اواخر سال ۲۰۱۹ به پايان رسيد، اين آثار را ترميم كرده است.  «طعم گيلاس» برنده جايزه نخل طلاي بهترين فيلم جشنواره كن در سال ۱۹۹۹، «خانه دوست كجاست؟» (۱۹۸۷)، «كلوزآپ» (۱۹۹۰) و «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) از جمله آثار عباس كيارستمي هستند كه در سال ۲۰۱۶ درگذشت و يك كارنامه پربار سينمايي شامل بيش از 40 فيلم و شخصيت‌هاي به يادماندني را از خود برجاي گذاشت.  كيارستمي كه يك هنرمند كامل بود هرگز فعاليت خود را در عرصه عكاسي، ويديوآرت و طراحي آثار ديجيتال متوقف نكرد و همچنين صدها شعر سرود و نسل جوان را با سنت كهن شعر كشورش آشنا كرد.  موسسه فرهنگي و هنري «ژرژ پمپيدو» علاوه بر برنامه مرور آثار كيارستمي، قرار است از تاريخ ۵ مه ‌تا ۵ جولاي (۱۵ ارديبهشت تا ۱۴ تير) نيز نمايشگاه با عنوان «كيارستمي كجاست؟» در مساحتي بالغ بر هزار مترمربع برگزار كند كه شامل ويديو، اسناد، مجموعه عكس‌هاي منتشر نشده، سكانس‌هايي زيبا از فيلم‌ها و رابطه آثار وي با ادبيات كلاسيك و معاصر مي‌شود. اين نمايشگاه و موزه توسط مركز «ژرژ پمپيدو» و با همكاري كمپاني فيلم «mk۲» فرانسه و بنياد كيارستمي طراحي شده است. اين برنامه كه در واقع اداي احترامي به كيارستمي است در ۱۱ بخش متفاوت برگزار خواهد شد و  ورود  براي عموم  رايگان  است. 

افتتاح  نخستين  پرديس سينمايي شرق  تهران
پرديس سينمايي مدرن نارسيس همزمان با برگزاري جشنواره سي و نهم فيلم فجر افتتاح  شد.
پرديس سينمايي نارسيس، نخستين پرديس سينمايي شرق تهران است كه در منطقه اصيل تهرانپارس واقع شده است. پرديس نارسيس داراي چهار سالن سينما و تئاتر است كه علاوه بر طراحي سازه‌اي به‌روز و معماري چشم‌نواز، با مدرن‌ترين سيستم صوت و تصوير تجهيز شده است تا مناسب برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي هم باشد. پرديس نارسيس همزمان با برگزاري جشنواره فيلم فجر افتتاح شده و حين برگزاري جشنواره و همزمان با كاخ جشنواره، از آثار بخش مسابقه جشنواره رونمايي خواهد كرد. مديريت طراحي و راه‌اندازي پرديس مدرن نارسيس بر عهده حبيب اسماعيلي، تهيه‌كننده و بازيگر پيشكسوت سينما بوده است. پرديس سينمايي نارسيس حد فاصل فلكه سوم و چهارم تهرانپارس، نبش خيابان ۲۰۶ شرقي (خبازي) مجتمع تجاري نارسيس طبقات ۴ و ۵  واقع شده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون