• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

در پايان رقابت‌هاي جهاني هندبال در سرزمين فراعنه

دانمارك با درخشش هانسن قهرمان جهان شد

دانمارك در فينال جام جهاني هندبال مصر ۲۰۲۱ يكشنبه شب سوئد را با نتيجه ۲۶ بر ۲۴ شكست داد و بار ديگر قهرمان جهان شد. دانمارك تا پيش از سال ۲۰۱۹ قهرماني جهان را به دست نياورده بود و اكنون در سال ۲۰۲۱ آنها دو بار فاتح جام جهاني هستند. همچنين به عنوان آخرين قهرمان المپيك نيز شناخته مي‌شوند. آماري كه مي‌تواند حذف زودهنگام‌شان از رقابت‌هاي سال گذشته يورو را به فراموشي بسپارد. 
فينال قاهره يك فينال هيجان‌انگيز بود كه تا لحظات پاياني همچنان پرتنش دنبال شد و در نهايت ستاره‌هاي دانماركي بودند كه اختلاف را رقم زدند. ميكل هانسن كه بار ديگر قهرمان جهان شد در ۲۱۹اُمين حضورش با لباس تيم ملي دانمارك ۷ گل به ثمر رساند. او براي دانمارك بيش از ۱۱۰۰ گل به ثمر رسانده است. همچنين درخشش كاپيتان تيم نيكلاس لاندين هم به اين قهرماني كمك زيادي كرد. او ۱۵ سيو انجام داد. او بسياري از حملات سوئدي‌ها را خنثي و از اين راه به روحيه آنها آسيب وارد كرد. پوشش تلويزيوني دانمارك براي فينال مسابقات قهرماني جهان از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد يعني هفت ساعت و نيم قبل از شروع بازي با سوئد و اين باعث شد هواداران دانماركي تا لحظه شروع بازي به اوج هيجان رسيده باشند. 
سوئد با صعود به فينال جهان را شگفت‌زده كرد. آنها فرانسه پرافتخارترين تيم جهان را در مرحله نيمه نهايي شكست دادند. اما در رقابت نهايي براي رسيدن به سكوي اول يك قدم كم آوردند. اين رقابت تا 15 دقيقه پاياني فوق‌العاده فشرده باقي ماند. سوئد گل مي‌زد و دانمارك پاسخ مي‌داد. دانمارك مي‌زد و سوئد جبران مي‌كرد. دو تيم قدم به قدم با هم جلو مي‌رفتند. 
بعد از گذشت ۱۹ دقيقه از بازي نتيجه ۸ بر ۸ مساوي بود و بعد از ۲۰ دقيقه ۹ بر ۹. هم گلر دانماركي‌ها و هم آندرياس پاليكا  دروازه‌بان سوئد هر كدام با ۴ مهار موفق عملكردي درخشان داشتند. هيچ چيز براي تفاوت قائل شدن ميان دو تيم به چشم نمي‌خورد. دو تيم در امتياز ۱۳ مساوي به رختكن رفتند تا براي نيمه دوم آماده شوند. نكته جالب توجه اينكه سوئد در نيمه اول ۹ گلزن متفاوت داشت كه 4 نفر از آنها روي دو گل اثر داشتند. در واقع سوئد با تلاش تيمي كمبود داشتن ستاره‌اي چون ميكل هانسن را جبران كرد. 
در نيمه دوم و در يك لحظه تابلوي امتيازات نشان داد كه سوئد ۱۹ بر ۱۸ از حريف پيش افتاده است. اما يك رشته سيو تماشايي از لاندين دروازه‌بان دانمارك اين تيم را نجات داد. بعد از آن با به زمين آمدن نيكولا اوريس نيلزن اوضاع به نفع دانمارك عوض شد. اين بازيكن ۵ گل از ۵ ضربه به سمت دروازه به ثبت رساند. در نهايت اين دانمارك بود كه با نتيجه ۲۶ بر ۲۴ كار سوئد را يكسره كرد. 
دانمارك در نيمه نخست لاس اسوان وينگر راست خود را به دليل آسيب‌ديدگي از دست داد و مربي مجبور شد از ماتياس گيدسل ۲۱ ساله استفاده كند. اين بازيكن نيز ثابت كرد استعداد بسياري دارد و در حالي كه به پست غيرتخصصي‌اش وارد مي‌شود جوري بازي مي‌كند كه انگار هميشه يك وينگر راست بوده است. او با دست چپ به زيبايي يكي از ۳۹ گل خود را در اولين قهرماني جهاني كه به ميدان رفته بود به ثمر رساند. او و مگنوس ساگستروپ نشان دادند كه نسل بعدي دانمارك نيز به اندازه نسل فعلي ترسناك خواهد بود.
هانسن و لاندين ستاره‌هاي دانمارك بودند كه در فينال تفاوت‌ها را رقم زدند. لاندين به عنوان بهترين بازيكن جهان در سال ۲۰۱۹ به خودش اجازه نداد در سال ۲۰۲۱ عملكردي سطح پايين را به نمايش بگذارد. دروازه‌بان ۳۲ ساله دانمارك به تلويزيون گفت: «ما نظم و انضباط داشتيم. زياد اتفاق نيفتاد كه ما توپ را از دست بدهيم و به خاطرش مجازات شويم. اين كاري است كه سوئدي‌ها در طول بازي انجام دادند و ما اين را از آنها گرفتيم. ما به صورتي تيمي جنگيديم. يك تلاش تيمي خارق‌العاده.»  مربي تيم نيكولا ياكوبسن افزود:«سوئد كار را براي ما سخت كرد و در ۴۰ دقيقه ابتدايي موقعيت‌هاي زيادي را هدر داديم. اما دفاع و يك دروازه‌بان كلاس جهاني جام قهرماني را براي ما به خانه آورد.» يك نكته مثبت كه براي سوئدي‌ها وجود دارد، اين است كه آنها در قاهره استعدادهاي جوان زيادي را به دنيا معرفي كردند و با توجه به اينكه جام جهاني ۲۰۲۱ در خانه خودشان به همراه لهستان برگزار مي‌شود، آنها مي‌توانند باز هم براي قهرماني خيز بردارند. 
در همين حين ميكل هانسن براي سومين بار به عنوان MVP (با ارزش‌ترين بازيكن جام) معرفي شد. در واقع رقابت‌هاي جام جهاني قاهره براي اسطوره دانماركي يك قهرماني جهان و يك جايزه MVP ديگر به ارمغان آورد. اين سومين بار است كه هانسن پس از جام جهاني اسپانيا در سال ۲۰۱۳ و جام جهاني دانمارك/ آلمان در سال ۲۰۱۹ موفق به دريافت اين جايزه مي‌شود. 
قبل از شروع رقابت‌ها در مورد انگيزه‌هاي اين غول ۳۳ ساله ترديدهايي وجود داشت اما عملكرد هانسن مخصوصا در نيمه‌نهايي و فينال پاسخ تمام ابهامات را يكجا داد. او در نيمه‌نهايي مقابل اسپانيا ۱۲گل زد و ۵ تا پاس گل داد. در فينال او يك‌ بار ديگر براي تيمش بيشترين گل را به ثمر رساند. او گل‌ها را از موقعيت‌هايي مي‌زد كه روي كاغذ چندان شانس گلزني محسوب نمي‌شدند. هانسن فضاها را باز مي‌كرد و براي هم‌تيمي‌هايش هم موقعيت مي‌ساخت. هانس در فينال با زدن ۷ گل و دادن  ۵ پاس گل تقريبا روي ۵۰ درصد گل‌هاي تيمش نقش اساسي ايفا كرد. 
هانسن در حالي عنوان ارزشمندترين بازيكن را به دست آورد كه در اوايل حضور تيم در مصر به خاطر مصدوميتي كه داشت به بازي گرفته نشد تا مراحل درمانش طي شود. هانسن اواخر تورنمنت با ظاهري خشن و جنگنده وارد شد و همه معادلات را به هم زد. دانماركي‌ها با تركيب جديدي از جوانان و باتجربه‌ها به لطف كيمياگري مربي‌اي به نام نيكولا ياكوبسن به عنوان قهرماني جهان دست پيدا كردند و با همين عنوان راهي رقابت‌هاي المپيك توكيو خواهند شد تا دومين طلاي پياپي خود را هم ضرب كنند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون