• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4857 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ بهمن

واكنش علي ربيعي، سخنگوي دولت به اظهارات مقام‌هاي امريكايي و اروپايي در مورد توافق با جمهوري اسلامي

«برجام»؛ نه يك كلمه كم، نه يك كلمه بيش

انتخاب نماينده ويژه امريكا در امور ايران كه چندي پيش از سوي رييس‌جمهوري ايالات متحده انجام شد و همين‌ طور اظهارنظرهاي او و جو بايدن نشان مي‌دهد كه هنوز مي‌توان به «برجام» اميدوار بود. رابرت مالي، نماينده ويژه امريكا در امور ايران اخيرا از تصميم جو بايدن براي بازگشت به برجام گفته است. با اين حال اظهاراتي مبني بر اينكه ابتدا بايد به توافق بازگردد نيز شنيده مي‌شود. سخنگوي دولت ديروز با اشاره به اين دست از اظهارات تاكيد كرده كه حرف جمهوري اسلامي تنها بازگشت به «برجام» است؛ برجام نه يك كلمه كم، نه يك كلمه زياد. ربيعي در نشست خبري ديروز گفت كه امريكا تنها طرفي بوده كه به عضويت خود در برجام خاتمه داده و اقدامات متعددي از جمله وضع تحريم‌هاي يك‌جانبه داشته كه نه تنها برجام بلكه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت را نقض كرده است. اين در حالي است كه جمهوري اسلامي از برجام خارج نشده و تا يك سال پس از خروج ايالات متحده از برجام به تعهدات خود عمل كرد. ربيعي توضيح داد كه به دليل رفتار امريكا در قبال برجام جمهوري اسلامي پس از يك سال بالاخره مطابق بند ۳۶ برجام برخي تعهدات را متوقف كرد. سخنگوي دولت دوازدهم همچنين تاكيد كرده كه «تنها راه منطقي براي بازگشت ما به اجراي كامل تعهدات، بازگشت شرايط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوي امريكاست. اما به محض آنكه چنين اتفاقي رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام كامل تعهدات خود بازخواهيم گشت.» او همچنين اذعان كرد كه فرآيند بازگشت به برجام تابع فرمول پيچيده‌اي نيست و با به كار افتادن اراده سياسي به سرعت رخ مي‌دهد. به گفته ربيعي از نظر جمهوري اسلامي «ملحق شدن اعضاي جديد در گفت‌وگوهاي پيش‌تر انجام شده برجام، منتفي است»
اخيرا امانوئل مكرون، رييس‌جمهوري فرانسه از اضافه شدن عربستان به مذاكرات هسته‌اي با ايران سخن گفته ‌بود كه سخنگوي دولت معتقد است اظهاراتي «دورانديشانه و مسوولانه» نبوده است چرا كه «قرار نيست هيچ مذاكره جديدي درباره برجام انجام بگيرد و به تبع آن ملحق شدن اعضاي جديد در گفت‌وگوهاي پيش‌تر انجام شده، به طور كامل منتفي است.» ربيعي گفت كه تنها يك سناريو پيش رو است و آن اينكه امريكا و همه اعضا از جمله فرانسه به تعهدات‌شان در توافق برجام بازگردند. 

 سفر طالبان با هماهنگي دولت مستقر
فارغ از تحولاتي كه در ايالات متحده در جريان است و بر سياست خارجي جمهوري اسلامي نيز تاثيرگذار، اين روزها سفر هيات طالبان به ايران و مذاكره با مقامات ايراني نيز در فضاي رسانه‌اي و مجازي بازخوردهاي متفاوتي داشته است. دو نگاه به اين مذاكرات وجود دارد؛ برخي معتقدند جمهوري اسلامي بايد طالبان را به عنوان يك واقعيت در مرزهاي شرقي بپذيرد و همچون ساير كشورها كه منافعي در اين منطقه دارند با آنها وارد مذاكره شود. در اين حال گروه ديگري نيز معتقدند كه طالبان يك گروه تروريستي به حساب مي‌آيد و نبايد با آنها بر سر ميز مذاكره نشست بلكه بايد با دولت مستقر و رسمي افغانستان گفت‌وگو گرد. سخنگوي دولت در واكنش به انتقادات مطرح شده، گفته كه «سفر هيات طالبان با هماهنگي دولت افغانستان انجام شد.» او همچنين تاكيد كرده كه سياست جمهوري اسلامي رايزني با همه گروه‌هاي سياسي در افغانستان به منظور تقويت صلح و ثبات در اين كشور است وگرنه رابطه ويژه‌اي ميان ايران و طالبان وجود ندارد. سخنگوي دولت همچنين تاكيد كرده كه جمهوري اسلامي آماده است در هماهنگي كامل با دولت كابل با همه گروه‌هاي سياسي و قومي كه در شرايط كنوني افغانستان و آينده سياسي آن نقش دارند، رايزني كرده و البته اطمينان پيدا كند كه طالبان در مسير صلح و پرهيز از خشونت مصمم است چرا كه جمهوري اسلامي معتقد است «چالش‌هاي امنيتي در افغانستان راه‌حل نظامي ندارد.»

 جنيدي نماينده دولت در جلسات بررسي FATF
در ميان بيم و اميدها براي ترميم برجام، ۲ لايحه باقي مانده از لوايح چهارگانه چندي پيش بار ديگر به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده شد تا بازنگري در مورد تصويب يا رد آن صورت گيرد چرا كه به بيان كارشناسان با برجام يا بدون برجام عدم تصويب FATF مراودات مالي را با مشكلات جدي مواجه مي‌كند. در اين ميان حرف و حديث‌هايي در مورد طرح استدلال‌هاي تازه از سوي دولت در جلسات كميسيون‌هاي مجمع شنيده مي‌شد كه ديروز سخنگوي دولت آن را رد كرد و توضيح داد كه در دور جديد بررسي لوايح مذكور با توجه به اينكه كانون مساله مورد بحث يك امر حقوقي است، در دولت تصميم گرفته شد لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييس‌جمهوري به عنوان نماينده دولت در جلسات بررسي آن حضور پيدا كند.

 صداي آژير به فرودگاه امام بي‌ارتباط است
فارغ از مباحث مربوط به سياست خارجي، سخنگوي دولت ديروز به سوالي در مورد صداي آژيري كه چند شب پيش در غرب تهران شنيده شد نيز پاسخ داد. ربيعي تاكيد كرد كه اين موضوع هيچ شباهتي با موضوع انهدام هواپيما ندارد و وزير راه و شهرسازي نيز در جلسه هيات دولت اين موضوع را طرح كرده است. او همچون معاون امنيتي استانداري و مديركل مديريت بحران استانداري تهران به نقل از وزير راه اعلام كرد كه صداي آژير شنيده شده به دليل اتصال سيم‌ها بوده و هيچ ارتباطي به پرواز‌هاي فرودگاه امام نداشته است. دستيار ارتباطات اجتماعي رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به شك و شبهه‌هاي مردم به هجمه‌هاي رسانه‌هاي خارجي عليه كشور و دولت پرداخت و گفت: «در هيچ دوره‌اي رسانه‌هاي خارجي به اين گستردگي عليه دولتي نتاخته‌اند و در هيچ دوره‌اي هم مخالفان دولت اين‌چنين بي‌پروا و با حجم بالاي منابع مالي دستاوردهاي دولت را به چالش نكشيده و تخريب نكرده‌اند.» او همچنين اذعان كرد كه چون تخريب دولت و اتهام‌زني به آن هزينه‌اي براي هيچ ‌كس ندارد، اتهام‌زني‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد و البته تاكيد كرد با اين حال مديريت افكار عمومي ميسر است و قضاوت افكار عمومي يكي از شاخصه‌هاي مهم و تاثيرگذار در مديريت جامعه است.

 واكسن را سياسي نكنيم
در ادامه نشست خبري ديروز براي چندمين بار به مساله خريد و واردات واكسن نيز اشاره شد. ربيعي همچون گذشته روايتي از فرآيند خريد واكسن را در اين نشست خبري شرح داد و در ادامه گفت: «فرآيند بررسي و حصول اطمينان از ايمني و اثربخشي واكسن نبايد فداي سرعت شود. در ابتدا ايران حاضر نشد كه در زمينه واكسن مورد مطالعه قرار بگيرد كه تصميم درست وزارت بهداشت بود كه گرفت. برخي واكسن‌هاي كشورهاي همسايه كه در مورد آن صحبت مي‌شود از همان نوع واكسن‌هايي است كه ما آمادگي نداشتيم و الان هم در مورد آن ترديد وجود دارد.»
او با بيان اينكه واكسن‌هاي در دسترس فعلا محدود هستند، گفت: ما از چين و هند و كواكس و مشتركا با كوبا اقدامات موثري انجام داديم. از واريز پول تا قرارداد جلو رفتيم. » سخنگوي دولت گفت: «برخي كشورها براي اينكه مساله خود را حل كنند در شرايط اضطراري مجوز داده‌اند ولي ما صرفا نمي‌توانيم به ادعاي سازنده اكتفا كنيم. بنابراين علاوه بر مجوز كشورهاي مبدا، استفاده عمومي از آن واكسن در كشورهاي مبدا بايد صورت بگيرد يا اگر به كشور ديگر داده باشند نتيجه آن را بدانيم. بنابراين در صورت داشتن چنين شرايطي تصميم خواهيم گرفت چرا كه سلامت مردم براي ما مدنظر است.» او در پايان اشاره كرد: «بحث واكسن را واقعا بگذاريم در ساحت علم و در حوزه وزارت بهداشت و درمان پيگيري شود. بحث سياسي را از بحث واكسن خارج كنيم چرا كه موضوعي است كه نگراني مردم و دولت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون