• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4857 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ بهمن

جشنواره فيلم فجر و حواشي كرونايي

به خودمان رحم كنيم

تينا جلالي

 

كرونا و چگونگي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در سينماي اهالي رسانه، تا به اينجا مهم‌ترين حواشي روزهاي ابتدايي جشنواره فيلم فجر را رقم زده؛ روز اول برگزاري جشنواره عكسي از تجمع عكاسان در سالن سينماي ميلاد در شبكه‌هاي مجازي به سرعت منتشر و بلافاصله بعد از آن هم ويديويي پخش شد كه عادل فردوسي‌پور و پرويز پرستويي هنگام فتوكال فيلم بي‌همه‌چيز، بدون ماسك يكديگر را در آغوش مي‌گيرند؛ همين دو نكته خود سبب شد تا نگراني از شيوع ويروس كرونا در ميان اصحاب رسانه و اهالي سينما در جشنواره فجر شدت بيشتري پيدا كند و نحوه برگزاري جشنواره زير سوال برود؛ انگار كه هشدار مسوولان بر شيوع پيك چهارم كرونا را نبايد جدي گرفت. اهميت ماجرا آنجا نمود بيشتري پيدا كرد كه مصطفي جلالي‌فخر، پزشك و منتقد سينما با ديدن اين تصاوير نوشت: «هنوز خاكي كه ميناوند را به آن سپرده‌اند، خشك نشده چرا به خودتان رحم نمي‌كنيد؟» دكتر ابراهيم داروغه‌زاده، دبير سابق جشنواره فيلم فجر هم در توييتي به عادل فردوسي‌پور و پرويز پرستويي انتقاد كرد كه رفتار پرخطر شما براي مخاطبان و دوستداران‌تان بدآموزي دارد. 
انتقادها در شبكه‌هاي مجازي از نحوه برگزاري جشنواره بالا گرفت، كار تا جايي پيش رفت كه عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت هم نسبت به تصاوير نگران‌كننده و ترسناك از عدم رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و پروتكل‌هاي بهداشتي در برج ميلاد هشدار داد: «تمامي ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسوولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند كه پروتكل‌ها را رعايت كنند. قطعا اين تصاوير تخلف از اجراي پروتكل‌هاست و مسوولان برگزاري جشنواره بايد پاسخگو باشند.»
البته در اين ميان عده‌اي معتقد بودند كه در انتشار تصاوير از تجمع عكاسان در برج ميلاد اغراق صورت گرفته، اين عكس‌ها غيرمنصفانه است و قواعد بهداشتي در برج ميلاد رعايت مي‌شود ولي ذكر اين نكات دليلي نبود كه نگراني‌ها خاتمه پيدا كند. 
تنور اين بحث‌ها وقتي داغ شد كه خود جشنواره فجر هم خبري را منتشر كرد مبني بر اينكه در روز نخست جشنواره در سينماها يك مورد تخلف گزارش و به شكل مكتوب به مدير سينما اخطار داده شد.
محمدرضا فرجي، مسوول امور سينماهاي جشنواره گفت: «در سينماي مربوطه برخي مواد غذايي بدون رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي فروخته شد كه اين اتفاق، خلاف مقرراتي بود كه براي سينماداران تبيين شده بود. خوشبختانه سريعا و پس از اخطار كتبي اين خوراكي‌ها از سينما خارج شد. دو سينماي ديگر هم قبل از شروع اكران‌ها دچار كمبود مواد شوينده شده بودند كه ستاد جشنواره به سرعت اين مواد را براي سينماها تامين كرد و البته سينماداران توجيه شدند تا ديگر چنين مشكلي پيش نيايد.» همين خبر كافي بود كه بار نگراني افزايش پيدا كند. 
از انتشار اين خبر چيزي نگذشت كه سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا اخطار داد كه اگر جشنواره مقررات بهداشتي را رعايت نكند احتمال تعطيلي جشنواره وجود دارد. او گفت: « بنا بر تمهيدات صورت گرفته قرار است حداكثر از ۳۰ درصد ظرفيت سالن استفاده شود كه كارشناسان ما آخر هفته گزارشي از شيوه برگزاري تهيه خواهند كرد و اگر مشاهده شود پروتكل‌ها رعايت نشده‌اند از برگزاري جشنواره در هر مرحله‌اي كه باشد، جلوگيري مي‌كنيم.» 
حالا در فاصله دو روزي كه از جشنواره مي‌گذرد، عادل فردوسي‌پور به دليل چنين رفتاري عذرخواهي كرده و به خبرآنلاين گفته: «در تمام مدت ماسك روي صورتم بود جز زماني كه عكاسان براي عكس گفتند كه ماسك را‌ برداريم و منم براي چند لحظه ماسكم را برداشتم. درست اين بود كه اين كار را نمي‌كردم. مدت‌ها پرويزخان پرستويي را نديده بودم يك لحظه ناخودآگاه پروتكل‌ها فراموش شد كه از اين بابت عذرخواهي مي‌كنم.»
همچنين پرويز پرستويي هم درباره ويديوي منتشر شده عذرخواهي و به اين نكته اشاره كرد كه فقط يك لحظه براي گرفتن عكس ماسك را از صورتش برداشته. پرستويي رعايت پروتكل‌هارا امري الزامي دانست كه بايد رعايت شود. 
اينكه در جشنواره فيلم فجر پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت مي‌شود يا خير؛ توسط كارشناسان ستاد مقابله با كرونا اعلام مي‌شود ولي به نظر مي‌آيد بايد به انتقادها توجه كرد و به مردمي كه در يك‌سال گذشته تحت تاثير كوويد 19 زندگي‌شان دگرگون شده حق داد كه نگران سلامت خود و خانواده‌شان باشند و دغدغه آنها را بايد درك كرد. هنوز چند روزي نيست كه مهرداد ميناوند فوتباليست نام آشنا و محبوب مردم به دليل بيماري كرونا فوت كرده و علي انصاريان هم وضعيت مشخصي ندارد. چند نفر ديگر را بايد از دست دهيم كه بيشتر بترسيم؟ پس بايد نگران بود و حداقل براي سلامتي اطرافيان خودمان هم كه شده بيشتر ترسيد و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را جدي گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون