• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4858 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن

خبر

لاوروف: هيچ  جايگزيني  براي تشكيل كشور فلسطين وجود ندارد

«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه و «ايمن صفدي» وزير خارجه اردن ديروز(چهارشنبه) در كنفرانس خبري مشترك در مسكو شركت كردند. به نوشته خبرگزاري آناتولي، وزير خارجه روسيه گفت كه با همتاي اردني خود در خصوص اوضاع عراق،  ليبي، يمن و سوريه و بهبود شرايط براي گفت‌وگوهاي داخلي در اين كشورها بحث و رايزني كرده است. او همچنين گفت كه مسكو از عادي‌سازي روابط ميان رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي استقبال مي‌كند اما اين عادي‌سازي روابط نبايد مانعي براي تشكيل كشور فلسطين و راه‌حل دو دولتي شود. وزير خارجه روسيه با تاكيد بر مذاكرات مستقيم ميان رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها  ازكميته چهارگانه و كشورهاي عربي خواست تا از اين گفت‌وگوها حمايت كنند. «ايمن الصفدي» وزير خارجه اردن نيز گفت كه  موضوع فلسطين براي اين كشور يك مساله اساسي است و در اولويت قرار دارد. به‌گفته وي ايده راه‌حل دو دولتي به دليل اقدامات و تجاوزات رژيم اسراييل در معرض خطر شديد قرار دارد. او در اين باره افزود: «مذاكرات ميان فلسطين و اسراييل در آوريل ۲۰۱۴ به دليل عدم آزادي زندانيان و ادامه شهرك‌سازي‌ها و عدم پذيرش مرزهاي ۱۹۶۷از سوي اسراييل متوقف شد.» الصفدي در پاسخ به اينكه اردن تا چه ميزان از احتمال توافق عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي براي واگذاري توليت اماكن مقدسه فلسطين به سعودي‌ها نگران است،گفت: «روابط ما با دولت سعودي در تمامي مسائل قوي است و گزينه راهبردي هر دو كشور صلح و راه‌حل دو دولتي است و امان و رياض با يكديگر هماهنگ بوده و همكاري مي‌كنند.» او با تاكيد بر توليت اردن بر اماكن مقدس فلسطين، آن را امانت و مسووليتي بر عهده پادشاه اين كشور دانست و گفت كه تمامي كشورهاي عربي اين مساله را تاييد مي‌كنند. پيش از اين برخي رسانه‌ها از تلاش دولت سعودي براي بر عهده گرفتن توليت مسجد الاقصي و توافق با رژيم صهيونيستي در اين خصوص خبر داده بودند.


امريكا و روسيه پيمان «استارت ‌نو» را به مدت 5  سال تمديد كردند

«آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا ديروز چهارشنبه از تمديد پيمان «استارت‌ نو» با روسيه به مدت 5 سال خبر داد. به گزارش «سي‌ان‌ان» بلينكن با بيان اينكه امريكا معاهده مهم كنترل تسليحات هسته‌اي با روسيه را به مدت 5 سال تمديد كرد، افزود: تمديد پيمان استارت نو، امريكا، متحدان و شركاي آن و جهان را امن‌تر خواهد كرد. يك رقابت هسته‌اي نامحدود همه ما را به خطر خواهد انداخت. او در بيانيه‌اي در اين خصوص ادعا كرد: تمديد اين معاهده محدوديت‌هاي قابل تمديد بر موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماي روسيه، موشك‌هاي بالستيك زيردريايي پرتاب و بمب‌افكن‌هاي سنگين را تا پنجم فوريه سال ۲۰۲۶ ميسر مي‌كند و رژيم راستي‌آزمايي اين پيمان ما را قادر مي‌كند تا بر تعهد روسيه به اين پيمان نظارت كنيم و براي ما بينش گسترده‌تري درباره وضعيت هسته‌اي روسيه از جمله از طريق تبادل داده و بازرسي در محل ايجاد مي‌كند. بلينكن در ادامه گفت: ما همچنين كنترل تسليحات را دنبال مي‌كنيم تا خطرات ناشي از زرادخانه هسته‌اي مدرن و رو به رشد چين را كاهش دهيم. وزير خارجه امريكا در ادامه به اتهام‌زني عليه روسيه پرداخت و گفت: همان‌طور كه با روسيه براي پيشبرد منافع امريكا كار مي‌كنيم همچنين در همكاري نزديك با متحدان و شركاي خود تلاش خواهيم كرد روسيه را در قبال اقدامات خصمانه همچنين نقض حقوق بشر مورد بازخواست قرار دهيم. پيش‌تر كاخ كرملين اعلام كرده بود كه «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه روز جمعه تصويب توافقنامه تمديد پيمان كاهش تسليحات راهبردي امريكا و روسيه موسوم به استارت نو را براي ۵ سال ديگر امضا كرد. «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا براي تمديد اين معاهده پيش‌شرط‌هايي را تعيين كرده بود كه با مخالفت مسكو مواجه شد. از جمله اين پيش‌شرط‌ها مي‌توان به ورود چين به معاهده به عنوان طرف سوم و باقي ماندن موشك‌هاي امريكايي در كشورهاي اروپايي مجاور روسيه اشاره كرد. روسيه و امريكا ۱۰ سال پيش معاهده‌اي با هدف كاهش و محدودسازي تسليحات راهبردي به امضا رساندند كه به معاهده استارت نو معروف شد. با اين حال دولت پيشين امريكا از تمديد آن طفره مي‌رفت. اين پيمان همچنين در اولين رايزني رييس‌جمهور امريكا و روسيه مورد بحث قرار گرفته بود. به گفته كرملين، روساي جمهور روسيه و امريكا در اين گفت‌وگوي تلفني خرسندي و توافق خودشان را براي تمديد پيمان بين دو كشور ابراز كردند.


محاكمه سران دولت سابق ميانمار

«آنگ سان سوچي» رييس دولت ميانمار و «وين‌مينت» رييس‌جمهور اين كشور با اتهامات مختلفي مواجه شده و در آستانه محاكمه قرار گرفته‌اند. به نوشته پايگاه اينترنتي شبكه «سي‌جي‌تي‌اِن»  سخنگوي «حزب ملي براي دموكراسي» به رهبري سوچي روز چهارشنبه اعلام كرد، دادگاهي در ميانمار او را به نقض قوانين صادرات و واردات متهم كرده است. از سوي ديگرپليس ميانمار نيز پرونده‌اي عليه وين مينت تشكيل داده و او را به نقض قانون مديريت فجايع طبيعي متهم كرده است. روز دوشنبه بود كه پس از انتشار اخباري درباره بازداشت سوچي، رهبر حزب حاكم ميانمار و ديگر رهبران اين حزب، ارتش اين كشور در بيانيه‌اي اعلام كرد كه قدرت را به مدت يك ‌‌سال در اختيار گرفته است. ارتش ميانمار با اعلام حكومت نظامي در اين كشور اعلام كرد كه قدرت براي مدت يك ‌سال به «مين آنگ هلينگ»  فرمانده كل ارتش ميانمار منتقل شده است. حزب اتحاديه ملي دموكراسي به رهبري سوچي در ۲۳ آبان ماه با كسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلماني ميانمار پيروز شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون