• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4858 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن

چرايي كنترل الكاظمي بر مهم‌ترين شبكه اطلاعاتي دولتي فعال عراق

يك رسانه عربي نوشت كه نخست‌وزير عراق براي تقويت خود در مقابل مخالفان سياسي‌اش درصدد 
به دست گرفتن كنترل گروه اطلاعاتي امنيتي «خليه الصقور» (نيروهاي ويژه ضدتروريسم) است.
به گزارش ايسنا، وبگاه ميدل ايست‌اي در يادداشتي درباره تغييرات امنيتي مصطفي الكاظمي  نخست‌وزير عراق نوشت: خليه الصقور ترسناك‌ترين و مورد احترام‌ترين واحد اطلاعاتي در عراق است و به لطف كنترلي كه اين گروه اعمال مي‌كند، نخست‌وزير عراق به اطلاعات همه جناح‌هاي مسلح در عراق دسترسي دارد.
اين واحد ويژه اطلاعاتي كه «مهم‌ترين و خطرناك‌ترين شبكه اطلاعاتي» در عراق لقب گرفته توسط سيا و سرويس اطلاعاتي انگليس آموزش ديده و مفتخر است كه صدها عمليات موفق را عليه تندروها انجام داده و با ساير سرويس‌هاي اطلاعاتي عراق از نظر قدرت رقابت مي‌كنند. الكاظمي موفق شد كه فرماندهي اين نيروها را تغيير دهد و قدرت را از رقيبانش بگيرد تا دستگاهي را براي خود  ايجادكند كه به او دانش و قدرت مي‌دهد و به دنبال آن دردسر بزرگي را براي دشمنان سياسي‌اش درست مي‌‌كند. الكاظمي از زمان آغاز به كار در ماه مه گذشته در تلاش است تا سرويس‌هاي امنيتي و نظامي مختلف در عراق را تحت كنترل خود دربياورد.
در همين راستا، مقامات امنيتي و سياسي ميدل ايست‌اي گفتند كه كنترل اين گروه اين امكان را براي الكاظمي فراهم مي‌كند كه بر دومين سيستم اطلاعاتي در عراق نظارت كند؛ سيستمي كه از منابع انساني و فني آن هر از گاهي براي هدف قرار دادن مخالفان سياسي و غيرنظامي و از بين بردن آنها طي سال‌هاي اخير مورد استفاده قرار گرفته است.
در واقع تغيير در مواضع امنيتي 
در پي فاجعه انفجار ميدان الطيران در مركز بغداد صورت گرفت و الكاظمي كه فرمانده كل نيروهاي مسلح است در تلاش براي كاهش خسارات و رفع نقص‌هاي امنيت وارد عمل شد و 5 فرمانده ارشد امنيتي و نظامي از جمله عبدالكريم عبد فاضل معروف به ابوعلي البصري را بركنار كرد. البصري مديركل اطلاعات و مبارزه با تروريسم در وزارت كشور عراق و يكي از بنيانگذاران خليه الصقور بود.
بركناري البصري واكنش و تعجب هم‌پيمانان و رقباي الكاظمي را به همراه داشت و آنها در اين باره به ميدل ايست‌اي گفتند كه نخست‌وزير عراق درصدد تسويه حساب بوده و در همين راستا از انفجار ميدان الطيران براي بركناري فردي استفاده كرد كه اغلب سياستمداران شيعه او را فردي موفق و غير‌سياسي مي‌دانند.
در همين حال يك مقام امنيتي سابق كه بر عملكرد گروه خليه الصقور نظارت مي‌كرد،گفت كه اين گروه يكي از مهم‌ترين و خطرناك‌ترين سرويس‌هاي اطلاعاتي در عراق است. اين يك سازمان نخبه است كه به مدت ۱۰ سال در زمينه مبارزه با تروريسم و جرايم سازمان يافته فعاليت داشته و داراي تجهيزات، تخصص و شبكه‌اي از منابع است و پرونده‌هاي زيادي را در اختيار دارد كه مي‌تواند هر شخصيت سياسي يا مسلح را در اين كشور نابود كند. طبق نوشته ميدل ايست‌اي، اعضاي خليه الصقور با دقت بالايي انتخاب مي‌شوند و اغلب آنها افسران شيعه وفادار به نوري مالكي و هادي العامري، رهبر ائتلاف الفتح و سازمان بدر هستند اما براي تداوم دريافت حمايت‌هاي غرب اين وفاداري و وابستگي را نشان نمي‌دهند.

ابزار  سياسي
علاوه بر بركناري البصري، الكاظمي دستور ارتباط مجدد فعاليت اين گروه با دفتر فرماندهي كل قوا و هماهنگي كامل با بقيه سرويس‌هاي امنيتي را صادر كرد. اين امر علاوه بر ماموريت‌هاي علني سپرده شده به خليه الصقور، دست داشتن آن در ساير ماموريت‌ها را نيز آشكار مي‌كند. مقامات همچنين به ميدل ايست‌اي گفتند كه از منابع انساني و فني خليه الصقور براي تعقيب فعالان در تظاهرات ضددولتي كه از اكتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، استفاده شده است. اين مقامات در ادامه اعلام كردند كه برخي افسران خليه الصقور با برخي گروه‌هاي مسلح براي دستگيري تعدادي از فعالان بصره و كربلا همكاري كردند. يك مقام عاليرتبه امنيتي در وزارت كشور عراق در اين باره ادعا كرد كه مالكي نخستين فردي بود كه از اين گروه عليه مخالفان سياسي خود استفاده كرد. خليه الصقور تنها بخشي از ميراث مالكي است كه مخالفان سياسي از سال ۲۰۱۸ بر سر آن رقابت مي‌كنند. به گفته مقام امنيتي مذكور، ائتلاف الفتح و فراكسيون سائرون در يك رقابت شديد براي به دست آوردن بيشترين تعداد ممكن از دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي هستند. در اين ميان به نظر مي‌رسد الكاظمي به دنبال فرصتي براي حمايت از موقعيت خود قبل از انتخابات پارلماني آينده عراق است و در حال انجام يك بازي تاكتيكي است اما مخالفان او معتقدند كه كنترل تمامي سرويس‌هاي اطلاعاتي توسط يك فرد تهديدي براي همه است و به همين دليل منتقد او هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون