• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4860 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

اعتراض نمايندگان آموزشگاه‌هاي آزاد هنري

«توسعه» ديروز، «بنياد رودكي» امروز و ادامه موازي‌كاري‌ها

موسسه توسعه هنرهاي معاصر در دوران مهدي افضلي به‌ اشكال گوناگون در زمينه‌هاي غيرمرتبط ورود داشت. اين درحالي‌ بود كه اساسنامه موسسه برخلاف قوانين در دسترس عموم قرار نگرفت ولي رسانه‌ها از بعضي جزييات مطلع بودند. روزنامه اعتماد درگزارش‌هاي متعدد به فعاليت‌هاي غيرشفاف اين مجموعه اشاره كرده است. خبرگزاري تسنيم نيز در اين باره مي‌نويسد:«زماني كه معاونت هنري و بنياد رودكي اقدام به انتشار ريز مالي سال 1396 خود كردند، دركنار انتشار كمك‌هاي مالي وزارت ارشاد به نهادهاي فرهنگي، هياهويي به پا مي‌شود مبني بر اينكه چرا بودجه فرهنگي كشور بدين شكل هزينه شده است. اعتراضات به شيوه هزينه‌كرد اين بودجه و اختصاص بودجه به برخي نهادهاي ناشناخته وضعيت را پيچيده مي‌كند و تفسير و تحليل اين اعداد و ارقام در آن روزها به بحثي داغ بدل مي‌شود. در همان روزها يكي از نهادها مورد پرسش موسسه توسعه هنرهاي معاصر با مديريت مهدي افضلي بود كه در فهرست وزارت ارشاد رقمي برابر با  36 ميليارد و 680 ميليون تومان بابت توسعه هنرهاي تئاتر، تجسمي و مد و لباس دريافت كرده بود. هر چند مشخص نبود ورودي مالي اين موسسه تنها همين رقم است يا خير؛ اما خبرنگاران در گزارش‌هاي مختلف نسبت به فقدان شفافيت در اين موسسه مي‌نويسند. با اين حال نه وزارت ارشاد و نه شخص مهدي افضلي نسبت به اين اتفاقات واكنشي از خود نشان نمي‌دهند.»  با تغيير ساختاري در وزارت ارشاد، مدير موسسه توسعه هنرهاي معاصر به مديريت بنياد رودكي منصوب شد. حالا خبر رسيده كه تعدادي از نمايندگان «انجمن آموزشگاه‌هاي آزاد هنري استان تهران»  با انتشار متني از روند تاسيس «انجمن موسسات و آموزشگاه‌هاي فرهنگي هنري استان تهران» با مديريت مهدي افضلي انتقاد كرده‌ا‌ند. به گزارش خبرنگار مهر، تعدادي از نمايندگان انجمن آموزشگاه‌هاي آزاد هنري استان تهران متشكل از منوچهر فيروزي، محمد طيبي جبلي، بابك  بني حسيني،   غلامرضا رضايي و مهدي باطني با  انتشار متني از روند تاسيس يك مجموعه صنفي جديد با عنوان «انجمن موسسات و آموزشگاه‌هاي فرهنگي هنري استان تهران»  با بنيانگذاري مهدي افضلي (مديرعامل فعلي بنياد فرهنگي هنري رودكي) كه  چندي پيش در رسانه‌ها منتشر شده، انتقاد كردند.
در متن ارسال شده از سوي نمايندگان انجمن آموزشگاه‌هاي آزاد هنري استان تهران آمده است: 
«از حدود دو سال و نيم پيش گروهي به نمايندگي از مديران آموزشگاه‌هاي هنري استان تهران جهت پيگيري مطالبات صنفي،كارگروهي از مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شد‌ تا «انجمن آموزشگاه‌هاي آزاد هنري استان تهران» به ثبت برسد. اما متاسفانه با گسترده شدن روند شيوع ويروس كرونا اين روند كند و مقرر شد تا بعد از مدتي حتما اين انجمن تشكيل شود.  در اين مدت  اساسنامه اين انجمن با تعامل، همفكري و چانه‌زني‌هاي متعدد بين مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمايندگان آموزشگاه‌هاي هنري استان تهران آماده شده كه مراحل آخر ثبت را طي مي‌كند. ضمن اينكه مديران معاونت هنري، مديريت دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رياست و معاونت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران نيزكاملا واقف به اين امر بوده‌اند. حتي تا چند روز پيش نيز پيگيري‌هاي لازم از طريق جناب آقاي دكتر صفي‌پور همچنين در جلسه مورخ ۱۱ بهمن با جناب دكتر جاوداني در اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران صورت گرفت و قول‌هاي تسريع در انجام اين مهم نيز داده شد. اما اتفاقاتي در مورخه ۱۲بهمن با سرعتي باور نكردني باعث شد تا سوالاتي براي مديران موسسات فرهنگي هنري و آموزشگاه‌هاي هنري مطرح شود كه چرا ما با پيگيري بيش از دو سال و نيم، هنوز اندر خم يك كوچه‌ايم اما اشخاصي با روابط(خصوصي- دولتي) و از اهالي همان ادارات شروع به گرفتن مجوز با همين نام انجمن ما كرده‌اند! چگونه بدون فراخوان بين مديران موسسات هنري و آموزشگاه‌هاي هنري اقدام به برگزاري انتخابات در تالار رودكي كرده و مسوولان رده بالاي وزارت ارشاد از جمله معاون هنري وزير جناب دكتر حسيني نيز در اين جلسه حضور داشتند! مگر سياست دولت بر اصل خصوصي‌سازي متمركز نشده بود؟ چه عاملي باعث شد كه از مديران همان اداره براي ايجاد اين انجمن استفاده شود؟ منظور و مقصود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌ خصوص معاونت هنري از موازي‌كاري‌هاي اينچنيني چيست؟ در پشت پرده اين رويداد چه مي‌گذرد كه اين افراد از پستي به پست ديگر جابه‌جا مي‌شوند و در راس تصميم‌گيري‌هاي امور فرهنگ و هنر قرار مي‌گيرند!؟ چرا هيچ يك از مدير مسوولان موسسات و آموزشگاه‌هاي هنري در اين جلسه، اين انجمن و اين رويداد نبوده و هيچ كسي جز برگزار‌كنندگان آن مطلع نبوده‌اند؟
ما مدير مسوولان آموزشگاه‌هاي هنري خواستار شفاف‌سازي در اين روند و رويداد شگرف و عجيب بوده و تقاضا داريم سريعا نسبت به بررسي عدم صدور مجوز تحت اين نام كه نتيجه تلاش دو سال و نيم ما بوده، اقدام كنند. با تشكر -  مدير مسوولان آموزشگاه‌هاي هنري»
به گزارش مهر، روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد فرهنگي هنري رودكي طي روزهاي گذشته بود كه با انتشار يك خبر رسمي از آغاز به كار اولين انجمن موسسات و آموزشگاه‌هاي فرهنگي هنري استان تهران با هدف حمايت و توسعه كسب وكارهاي مرتبط با هنر و رونق اقتصاد هنر در قالب تشكل‌هاي عضو اتاق بازرگاني و معرفي مهدي افضلي به عنوان بنيانگذار اين انجمن خبر داد.
در اين جلسه   پس از به راي گذاشتن بخش‌هايي از اساسنامه، انتخابات هيات‌ مديره انجمن برگزار و بر اين اساس مهدي افضلي، حسين مسافرآستانه، علي متقيان، اصغر همت، احسان آقايي، سيدمحمد عمراني و عليرضا مسگرخويي  به  عنوان اعضاي هيات ‌مديره انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون