• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4860 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

تلاش موزه‌هاي فرانسه براي بازگشايي

راز «موناليزاي دوره ويكتوريايي»

جشنواره موسيقي فجر مجازي شد
به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي سي‌وششمين جشنواره موسيقي فجر، اجراهاي سي‌وششمين دوره جشنواره موسيقي فجر در فضاي مجازي پخش مي‌شود. با توجه به شرايط بيماري كرونا و محدوديت‌هاي حضور مخاطبان در سالن‌هاي اجراي موسيقي و به جهت همراهي با مصوبات ستاد ملي كرونا، با تصميم ستاد سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر، اجراهاي اين دوره جشنواره مجازي پخش مي‌شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز فضاي مجازي را بستر مهمي براي حوزه موسيقي خواند و برگزاري جشنواره موسيقي فجر در فضاي مجازي يك نقطه عطف و تجربه‌اي در اين دوره است.
بر همين اساس ضبط اجراي گروه‌هاي حاضر در جشنواره با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي بر اساس جدول زمانبندي آغاز شده و به زودي از سوي دبيرخانه جشنواره جدول اجراهاي سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر و بسترهاي پخش منتشر و معرفي خواهند شد. سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر در بخش‌هاي رقابتي و غيررقابتي ۲۸بهمن تا ۳ اسفند ماه برگزار مي‌شود و جايزه ترانه، جايزه موسيقي و رسانه و نشست‌هاي پژوهشي برنامه‌هاي ديگر اين دوره از جشنواره است.

راز  نقاشي  زن  سياه‌پوش  چيست؟
تابلو نقاشي «مادر ويستلر» يكي از مشهورترين آثار به جا مانده از يك هنرمند امريكايي ساكن خارج از كشور است. از اين تابلو نقاشي به عنوان «موناليزاي دوره ويكتوريايي» هم نام برده مي‌شود. به گزارش ايسنا و به نقل از مجله ديلي‌آرت، «مادر ويستلر» كه با عناوين «مادر هنرمند» و «تركيبي از خاكستري و سياه شماره يك» هم شناخته مي‌شود، يكي از مشهورترين آثار «جيمز مك‌نيل ويستلر»  به شمار مي‌رود.
«آنا مك‌نيل ويستلر» سوژه اين نقاشي، زماني كه ساكن لندن بود در مقابل بوم نقاشي قرارگرفت. او زني باسواد و جهان‌ديده بود كه در سال ۱۸۳۱ ازدواج كرد. پس از آنكه همسرش در سال ۱۸۴۹ بر اثر ابتلا به وبا درگذشت، «آنا» در تمام زندگي‌اش سياه‌پوش ماند. داستان‌هاي مختلفي درباره اين تابلو نقاشي وجود دارد؛ گفته مي‌شود «آنا ويستلر» جايگزين كسي بود كه نتوانسته بود به قرار براي خلق اين تابلو نقاشي برسد يا مي‌گويند در ابتدا قرار بود سوژه اين نقاشي ايستاده باشد اما به دليل اينكه ايستادن براي مدت طولاني براي مادر «ويستلر» راحت نبود، قرار شد سوژه نقاشي روي صندلي بنشيند.
نقاش از تكنيك‌هاي مختلفي براي خلق اين تابلو نقاشي استفاده كرده است: پيراهن مادر اين نقاش با استفاده از رنگ تيره،كم‌حجم كشيده شده است، درحالي كه حالت دست‌ها و صورت او(با استفاده از رنگ صورتي و زرد) درخشان به تصوير كشيده شده‌اند كه نشانگر اهميت نشان دادن «ويستلر» به تركيب رنگ‌ها براي درخشان كردن و ايجاد پويايي در تابلوهاي نقاشي‌اش است. اين تابلو نقاشي از دوره ويكتوريايي تاكنون به ويژه در ايالات متحده امريكا به عنوان نمادي از مادرانگي، محبت به والدين و ارزش‌هاي خانوادگي شناخته مي‌شود. براي مثال در سال ۱۹۳۴ اداره پست ايالات متحده تمبري با تصوير تابلو نقاشي «مادر ويستلر» چاپ كرد.

موزه‌هاي  فرانسه  در تلاش  براي بازگشايي
با ادامه پيدا كردن روند تعطيلي موزه‌ها در فرانسه، مديران موزه‌ها از دولت مي‌خواهند مجوز بازگشايي موزه‌ها را صادر كند.
به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري فرانسه، موزه‌هاي فرانسه كه به دليل تعطيلي‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا درمانده شده‌اند اين هفته با ارسال دو عريضه كه توسط صدها فعال حوزه هنر و موزه‌ها امضا شده است از دولت فرانسه خواستند تا فرصت بازگشايي موزه‌ها حتي به صورت جزيي را فراهم كند. مسوولان موزه‌ها اميدوار بودند با به پايان رسيدن قرنطينه سراسري بتوانند درهاي موزه‌ها را در ماه دسامبر به روي مردم بازكنند اما با افزايش آمار مبتلايان به ويروس كرونا موزه‌ها نيز در كنار رستوران‌ها، سينماها و سالن‌هاي تئاتر همچنان تعطيل باقي ماندند.
براي مثال قرار بود به مناسبت صد و پنجاهمين سالروز تولد «هانري ماتيس» نقاش فرانسوي ۲۳۰ اثر از اين هنرمند در مهم‌ترين موزه هنر مدرن فرانسه گردآوري شود. اما به دليل همه‌گيري كرونا از زماني كه اين نمايشگاه در ماه اكتبر در «مركز ملي هنر و فرهنگ ژرژ پمپيدو» آغاز شد فقط به مدت ۱۰ روز ادامه داشت و بسيار بعيد به نظر مي‌رسد پيش از موعد بازگرداندن نقاشي‌ها امكان از سرگيري اين نمايشگاه فراهم شود.
در اين دوران فقط ۱۷هزار بليت براي بازديد از اين موزه خريداري شده است. اين آمار براي موزه‌اي كه در شرايط عادي سالانه بيش از 3 ميليون بازديدكننده دارد بسيار كم محسوب مي‌شود. امكان به تعويق انداختن تاريخ برگزاري بسياري از نمايشگاه‌ها وجود ندارد چراكه آثار براي برگزاري نمايشگاه ديگري در نقطه ديگري از جهان از قبل رزرو شده‌اند يا بايد فضاي كافي براي برگزاري نمايشگاه ديگري كه از پيش برنامه‌ريزي شده بود، ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون