• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4860 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

استقلال در آستانه قهرماني نيم‌فصل وارد حاشيه شد

مشكل غذايي، قرارداد ۱۴ ميلياردي و مديران ناكارآمد

گروه  ورزش

استقلال در روزي كه با دفاع بسته و چند لايه نساجي مواجه شده بود، توانست با تك‌گل ديرهنگام فرشيد اسماعيلي 3 امتياز بازي را به دست‌ آورد و دوباره به صدر جدول برگردد. آبي‌ها در اين بازي يك پنالتي را هم توسط مهدي قايدي از دست دادند. قايدي كه خودش پنالتي را گرفته بود خواست با ضربه چيپ دروازه حريف را باز كند كه توپش به تيرك دروازه خورد. هواداران استقلال بعد از بازي از بازيكنان تيم‌شان خواستند بي‌خيال چيپ زدن پنالتي شوند. اين بازي حاشيه‌هايي در طول ۹۰ دقيقه  داشت كه مهم‌ترينش تعويض وريا غفوري بود.كاپيتان استقلال در اواسط نيمه دوم خطايي روي بازيكن حريف مرتكب شد سپس به  خاطر اعتراض به داور يك كارت زرد دريافت كرد و همان موقع از فكري خواست تعويضش كند.  دقيقه  ۷۵ وريا  جاي خودش را به موسوي داد و از آن ور زمين بيرون رفت و در بين راه به بطري آب و تابلوي تبليغاتي كنار زمين لگد زد تا نشان بدهد چقدر عصباني است.  غفوري يك راست راهي رختكن شد و از آنجا به سمت  خانه رفت.

مشكل  غذايي  بازيكنان  استقلال
بعد از سوت پايان بازي حاشيه‌هاي بزرگ‌تري هم در راه بود. در حالي كه سوال اصلي اين بود كه چرا كاپيتان تيم با آن شرايط از زمين خارج شده، استقلالي‌ها در مواجهه با خبرنگاران حسابي به مديريت استقلال حمله كردند. بازيكنان استقلال از مدت‌ها پيش نسبت به برخي اتفاقات مديريتي باشگاه گله داشتند. روز قبل از بازي هنگامي كه آنها مي‌خواستند براي اردو به هتل آكادمي بروند به دليل بدهي باشگاه با ممانعت مديران هتل مواجه شدند و در نهايت مشكل با وساطت فكري و سايرين برطرف شد. استقلال همچنين بابت زمين تمرين هم مثل چند سال گذشته با مشكلاتي مواجه شد كه در نهايت باعث شد آنها به مجموعه ورزشي انقلاب بروند كه گويا از كيفيت لازم برخوردار نبوده است. اينها به اضافه مشكلات مالي كه در هفته‌هاي گذشته در ميان اظهارات استقلالي‌ها به گوش مي‌رسيد و عدم رسيدگي مديريت موجب شد ستاره‌هاي آبي‌پوش بعد از برد و صدرنشيني فرصت را براي انتقاد از مديران تيم مناسب ببينند. انتقادات استقلالي‌ها به مديريت برخلاف هميشه كه بيشتر حول مسائل مالي مي‌چرخيد، اين ‌بار موارد ديگري از جمله «غذا» را هم در برگرفت. پيش از اين كمتر اتفاق افتاده بود بازيكنان يك تيم ليگ برتري بابت غذا شكايتي داشته باشند. محمد دانشگر بعد از بازي در مورد مشكلات تيم گفت:«الان شرايط ما مثل پادگان شده است. اگر تيمي به هتل برود 3 يا 4 نوع غذا مي‌گذارند اما براي ما يك مدل غذا بود چون بازيكنان زياد غذا مي‌خوردند. اصلا كسي نمي‌بيند ما چه مشكلاتي داريم. ما در ورزشگاه انقلاب تمرين مي‌كنيم كه زمينش آنقدر سنگ و شيشه دارد كسي جرات نمي‌كند تكل بزند.» دانشگر تصريح كرد:«الان رها شده‌ايم و كسي نيست. فقط كادر و بازيكنان هستند و كسي نيست. تا الان من ۱۲ درصد دريافتي داشته‌ام. از پارسال هم طلب دارم و كسي حرفي نمي‌زند.» دانشگر در حالي از ۱۲ درصد دريافتي گفت كه چند روز پيش حجت نظري، عضو هيات‌مديره استقلال اعلام كرد همه بازيكنان تيم ۳۰ درصد دريافتي داشته‌اند.  داريوش شجاعيان ديگر بازيكن استقلال در مورد شرايط تيم به نكات مشابهي اشاره كرد و گفت:«زمين تمرين‌مان خيلي بد است. باشگاه استقلال براي وعده غذايي در هتل هم مشكل دارد. شايد يك سري‌ها بدشان بيايد من اين حرف‌ها را بزنم. هر بار كه به هتل مي‌رفتيم دو نمونه غذا داشتيم. مگر مي‌شود اين تيم فقط يك نمونه غذا داشته باشد؟» داريوش شجاعيان همچنين از نبود سالن بدن‌سازي مناسب انتقاد كرد. استقلالي‌ها در زمان مديريت سعادتمند با يك باشگاه بدن‌سازي مجهز قرارداد داشتند كه گويا آن توافق بعد از رفتن سعادتمند ملغي شده است. اميرارسلان مطهري مهاجم استقلال يكي از بازيكناني بود كه مستقيما از نقش مديريت و اسپانسر استقلال در مشكلات تيم نام برد. مطهري با اشاره به وضعيت نابسامان بازيكنان گفت: «شرايط افتضاح است. نمي‌دانم آقاي مددي چه كاري مي‌كند. حداقل مي‌تواند با بازيكنان صحبت كند و بگويد مشكل چيست. مدام مي‌گويد هاي‌وب كمك كرده است. پس كجاست؟ ما چيزي نديديم. در هتل به ما گفتند به خاطر هزينه فقط يك نوع غذا به ما مي‌دهند. غذا را پرس كردند و به ما دادند.» 

پاي كادر فني  به  اعتراضات كشيده  شد
رشيد مظاهري گلر استقلالي‌ها كه بعد از يك هفته نيمكت‌نشيني به تركيب ثابت تيمش بازگشت و در بازي مقابل نساجي يك كلين شيت ديگر در كارنامه‌اش به ثبت رساند به چند سال نتيجه نگرفتن تيم اشاره كرد و از مديريت تيم خواست خودشان را جمع و جور كنند. رشيد هم مثل ساير بازيكنان از شرايط بد زمين استقلال و اينكه يك نوع غذا به آنها داده شده،گله كرد. او در بخش ديگري از اظهاراتش از محمود فكري سرمربي تيم هم انتقاد كرد. رشيد گفت:«يك چيزي در دل خودم هست كه مي‌خواستم آن  را بگويم. اينكه من فكر مي‌كنم تفكرات حاج محمود نسبت به گلرهاي تيم مانند من و سيدحسين يا همه گلرهايي كه شاگرد ايشان بوده‌اند، سنگين است و اين تفكر، فشار را روي دروازه‌بان تيم زياد مي‌كند. فرقي ندارد من باشم يا حسيني.» انتقاد مظاهري از فكري ذهن‌ها را برد به سمت نيمكت‌نشيني‌اش در بازي با نفت مسجد سليمان. بعد از آن مسابقه كه حسيني در دروازه تيم قرار گرفت، شايعه شد كه انتقاد مظاهري در رختكن از محمود فكري او را از تركيب اصلي دور كرده است. البته هر دو نفر اين مساله را تكذيب كردند.  ديگر معترض استقلالي‌ها فرشيد اسماعيلي زننده تك‌گل تيمش بود كه بعد از تعويض وريا بازوبند كاپيتاني تيمش را نيز بر بازو بست. اسماعيلي بعد از بازي مدعي شد در زمين انقلاب خرده‌شيشه ريخته بوده.كاپيتان دوم استقلالي‌ها گله‌اي هم از هواداران استقلال داشت كه فقط ۹۰ دقيقه توي مستطيل سبز را مي‌بينند و از ساير مشكلات آگاهي ندارند. در ميان اعتراضات يك ادعاي عجيب ديگر هم مطرح شد كه به نوعي كادرفني و مديريت را توامان با هم هدف قرار داد. سياوش يزداني مدافع تيم كه مدت‌ها گفته مي‌شد به خاطر مصدوميت از تركيب دور مانده در مورد آن دوران و بازگشتش به ميادين گفت:«چند هفته مصدوم بودم ولي با بهبودي مي‌توانستم بازي كنم اما مشكلاتي پيش آمد كه من خودم اعصاب بازي نداشتم. مشكلاتي با مديريت و كادر فني داشتم كه بازي نكردم.» يزداني به اين نكته اشاره نكرد كه موضع سرمربي در مورد تمايلش به بازي نكردن چه بوده است و آيا در استقلال هر بازيكني كه دلش نخواهد بازي كند، مي‌تواند اين كار را انجام دهد يا خير؟ 

ز غوغاي  جهان  فارغ
در شرايطي كه بازيكنان استقلال حسابي بعد از مسابقه كولاك كردند و مديريت تيم را زير سوال بردند، محمود فكري حرفي از اين مسائل در كنفرانس خبري بعد از بازي به ميان نياورد و بيشتر حول مسائل فني تيم حرف زد. او همچنين در مورد  ماجراي تعويض غفوري «توپ نرسيدن» به كاپيتان تيمش را دليل اين اتفاقات عنوان كرد. فكري گفت:«وريا پس از اينكه كارت زرد گرفت كمي عصبي شد و توپ كم به او مي‌رسيد. يك جا هم به من گفته بود به من توپ نمي‌رسد و سر همين موضوع عصبي شد و كارت گرفت. بعد از كارت به من اشاره كرد كه تعويضش كنم و بعد  از تعويض مستقيم به رختكن رفت. ناراحتي وريا به اين دليل بود كه توپ به او كم مي‌رسيد.» با اين حال روز بعد مشخص شد دليل عصبانيت وريا غفوري چيز ديگري بوده است.كاپيتان استقلال چند روز قبل نامه‌اي به باشگاه براي دريافت مطالباتش كه از 4 سال پيش باقي مانده بود فرستاد و در آن تهديد كرد كه در صورت پرداخت نشدن حق و حقوقش تا پيش از بازي با نساجي اقدام به فسخ يك‌طرفه قرارداد مي‌كند اما باشگاه جوابي به اين نامه نداد. وريا غفوري در حالي كه از لحاظ قانوني مي‌توانست در بازي مقابل نساجي به ميدان نرود، بازي كرد وآن شرايط به وجود آمد.گفته مي‌شود بي‌توجهي باشگاه به نامه غفوري دليل عصبانيت او بوده است. 

قرارداد  ۱۴ ميلياردي
اعتراض استقلالي‌ها درحالي وارد فضاي رسانه‌اي شده كه آنها در يك قدمي قهرماني نيم‌فصل رقابت‌ها قرار گرفتند. آبي‌ها براي رسيدن به اين عنوان بايد هفته آينده مقابل زردپوشان اصفهان كه ديگر مدعي قهرماني نيم‌فصل است و هم‌اكنون در رتبه دوم جدول جا دارد، قرار بگيرند. سپاهان در روزي كه استقلال يك هيچ نساجي را برد موفق شد ۳ بر يك دربي اصفهان مقابل ذوب‌آهن را به نفع خودش پايان دهد. آنچه هواداران استقلال را نگران كرده تاثير اين حواشي بر كيفيت تيم در آستانه اين بازي حساس است. برخي هم تصور مي‌كنند دقيقا به همين دليل است كه بازيكنان استقلال اين برهه را براي علني كردن اعتراضات انتخاب كرده‌اند تا فشار روي مديريت تيم افزايش پيدا كند تا مشكلات قديمي برطرف شود. ريشه مشكلات بين بازيكنان و مديريت تيم از چند ماه پيش شروع شد. جايي كه احمد مددي به عنوان مديرعامل جديد استقلال نسبت به قرارداد نجومي بازيكنان كه با سعادتمند منعقد شده بود، اعتراض كرد و پاي سازمان بازرسي كل كشور را وسط كشيد. مديرعامل استقلال تلاش داشت مبلغ قراردادها را كاهش بدهد كه اين امر با اعتراض بازيكنان استقلال مواجه شد. روز بعد از رفتار عجيب غفوري و حمله بازيكنان به مديريت با انتشار يك سند محرمانه از باشگاه استقلال در رسانه‌ها به نوعي ضد حمله مديران عليه بازيكنان رقم خورد. در اين سند آمده است كه در تاريخ اول آذر مددي مديرعامل استقلال نامه‌اي به كميته اخلاق فدراسيون فوتبال نوشته و در آن از افزايش مبلغ قرارداد وريا غفوري از دو ميليارد و هفتصد ميليون تومان براي فصل جاري به ۶ ميليارد تومان و ثبت رقم ۸ ميليارد تومان براي فصل بعد در زمان مديريت احمد سعادتمند شكايت كرده است. در اين نامه كه توسط «خبرگزاري فارس» منتشر شد، آمده است كه قرارداد قبلي غفوري بدون هيچ دليل قانوني فسخ و قرارداد جديد منعقد شده است. پيش از اين نيزدر يكي از برنامه‌هاي فوتبال برتر اسماعيل خليل‌زاده عضو هيات‌مديره استقلال پيام‌هايي كه احمد سعادتمند به يكي از خبرنگاران براي حمله به ساير افراد هيات‌مديره فرستاده بود را رسانه‌اي كرده بود. در آن برهه هم شايعه شد كه آن خبرنگار در خبرگزاري فارس فعاليت مي‌كند.
كاپيتان  تنها   نيست
وريا  غفوري تنها كسي نبوده كه اواسط شهريور با احمد سعادتمند در هتل آزادي جلسه گذاشت و رقم قراردادش به شكل قابل توجهي افزايش پيدا كرد. در آن برهه تقريبا تمام بازيكنان استقلال قراردادهاي جديدي با مديرعامل وقت باشگاه به امضا رساندند كه باعث بروز انتقاداتي هم شد. اظهارات مهدي قايدي بازيكن استقلال بعد از بازي مقابل نساجي همين مساله را تاييد مي‌كند.گويا قايدي تنها كسي است كه  در بين بازيكنان استقلال با همان قرارداد قبلي كار مي‌كند. اين ستاره بوشهري كه مشتريان دست به نقد خارجي هم دارد بعد از بازي با نساجي جدا از وضعيت غذا وكيفيت زمين بابت قراردادش هم شكايت كرد و مدعي شد مديران تيم اعصابش را به هم ريخته‌اند. او با بيان اينكه دوست دارد در استقلال بماند اما بايد شرايطش مشخص شود،گفت:«نزديك به 6 ماه است كه از قول باشگاه به من مي‌گذرد. باشگاه به من گفته بود قراردادت را درست مي‌كنيم. خودم هيچ اقدامي نكرده بودم ولي خودشان به من قول دادند. تا امروز، هر روز به من مي‌گويند امروز و فردا قراردادت را درست مي‌كنيم.»  قايدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا قراردادش در ابتداي فصل و زمان مديريت سعادتمند درست نشده بود؟ هم بيان كرد:«ساعت 12 شب بود كه من پيش آقاي سعادتمند رفتم. چون كمي خسته بودند گفتند به قطر مي‌رويم و قراردادت را درست مي‌كنيم. به قطر آمدند و صحبت كرديم ولي گفتند مهر باشگاه را نداريم. برگشيتم ولي متاسفانه از باشگاه رفتند. بعد آقاي مددي آمدند. مدير برنامه‌هاي من هر روز به باشگاه مي‌رفت و به او مي‌گفتند امروز و فردا قرارداد قايدي را درست مي‌كنيم. واقعا اعصاب و تمركز من را به هم ريخته‌اند. اين از يك طرف از طرف ديگر در اردو به ما پرسي غذا مي‌دهند. نمي‌دانم كجاي دنيا به بازيكنان اين‌طور غذا مي‌دهند. ما در زمين انقلاب روي سنگ و شيشه گرم مي‌كرديم.»  مشكل افزايش رقم قرارداد بازيكنان در حالي كه هنوز قرارداد قبلي‌شان فسخ نشده تنها مختص استقلال نيست. با توجه به افزايش سرسام‌آور هزينه‌ها در يك سال گذشته خيلي از بازيكنان ليگ برتري در فصل نقل‌وانتقالات از مديران تيم‌شان خواستند كه قراردادهاي قبلي فسخ و قرارداد جديدي براي اساس شرايط اقتصادي فعلي منعقد شود. در پرسپوليس شجاع خليل‌زاده به همين دليل با مديران باشگاه به مشكل خورد و در نهايت از جمع سرخ‌پوشان جدا شد. 

پنجره‌ها  هم  بسته  شدند
بحران بي‌پولي در باشگاه استقلال چند روز قبل خودش را به شكل ديگري هم نشان داده بود. روز چهارشنبه خبري مبني بر بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي باشگاه استقلال منتشر شد. در اين خبر آمده بود:«به دنبال شكايت بودوروف، بازيكن بلغارستاني و سابق تيم فوتبال استقلال پنجره نقل و انتقالاتي اين باشگاه بسته شد.»  همچنين گفته شد كه فيفا اين راي را به باشگاه ابلاغ كرده است. رقم طلب مدافع سابق آبي‌ها ۱۴۰ هزار دلار عنوان شد. در همين رابطه كاظم قيم، مدير بين‌الملل باشگاه استقلال در خصوص خبر منتشره گفت:«نكته اول اينكه هنوز به موعد نقل و انتقالات نرسيده‌ايم كه پنجره بخواهد بسته باشد. بيان اين خبر به شكل فوق صحيح نيست.» او ادامه داد:«نكته دوم اينكه در صورتي كه باشگاه استقلال طلب ۱۴۰ هزار يورويي بودوروف را پرداخت نكند با بسته شدن پنجره مواجه خواهد شد كه با تلاش مديريت باشگاه قطعا اين رقم تا زمان نقل و انتقالات پرداخت خواهد شد و جاي نگراني از اين جهت وجود ندارد.» قيم عنوان كرد كه بر فرض بسته شدن پنجره نقل و انتقالات به محض پرداخت طلب بودوروف، پنجره باز خواهد شد. بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي استقلال در شرايط فعلي جدا از مسائل فوتبالي حالتي نمادين هم دارد. انگار كه هرگز قرار نيست حواشي اين باشگاه تمامي داشته باشد. روز شنبه قرار بود جلسه هيات‌مديره باشگاه استقلال براي بررسي حواشي ايجاد شده، برگزار شود كه آن هم به دلايلي لغو شد تا در اوج حاشيه‌ها هيچ صدايي از مديران استقلال شنيده نشود.

 


ريشه مشكلات بين بازيكنان و مديريت تيم از چند ماه پيش شروع شد. جايي كه احمد مددي به عنوان مديرعامل جديد استقلال نسبت به قرارداد نجومي بازيكنان كه با سعادتمند منعقد شده بود اعتراض كرد و پاي سازمان بازرسي كل كشور را وسط كشيد. مديرعامل استقلال تلاش داشت مبلغ قراردادها را كاهش بدهد كه اين امر با اعتراض بازيكنان استقلال مواجه شد. روز بعد از رفتار عجيب غفوري و حمله بازيكنان به مديريت با انتشار يك سند محرمانه از باشگاه استقلال در رسانه‌ها به نوعي ضد حمله مديران عليه بازيكنان رقم خورد. در اين سند آمده است كه در تاريخ اول آذر مددي مديرعامل استقلال نامه‌اي به كميته اخلاق فدراسيون فوتبال نوشته و در آن از افزايش مبلغ قرارداد وريا غفوري از دو ميليارد و هفتصد ميليون تومان براي فصل جاري به ۶ ميليارد تومان و ثبت رقم ۸ميليارد تومان براي فصل بعد در زمان مديريت احمد سعادتمند شكايت كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون