• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4860 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

پول مفت فيلمسازان را به نابودي مي‌كشاند؟

از گوشه و كنار جشنواره فيلم فجر

گروه هنر و ادبيات

فراستي براي روح‌الله حجازي، پيش‌بيني نابودي كرد

يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني كه در ايام جشنواره فيلم فجر به اين رويداد سينمايي مي‌پردازد فيلم‌ها را نقد و معرفي مي‌كند؛ برنامه سينمايي هفت است. شب جمعه فراستي در اين برنامه كه به تحليل و بررسي فيلم روشن به كارگرداني روح‌الله حجازي اختصاص داشت پيش‌بيني كرد كارگردان فيلم «روشن»، در ميانه راه نابودي قرار دارد. مسعود فراستي همچنين در خلال صحبتش گفت: «امثال فيلم‌هايي مثل «روشن» را نبايد جدي گرفت. بحث من جامعه‌شناسانه است، يعني الان در وضعيتي قرار داريم و وقتي با فيلمسازاني مواجه هستيم كه فيلم‌هاي اولي‌شان، موضوع مذهبي داشته و بعد به تدريج چپ مي‌شوند و حالا به اينجا مي‌رسند، موضوع تازه‌اي نيست. وقتي مي‌توانيم برآشوبيم كه استثنا ببينيم اما اين رويه تبديل به قاعده شده است.»
او افزود: «من در تندترين نقدهاي مكتوبم كه حتي يك پنجمش را در تلويزيون مطرح نكردم، دلسوز بودم اما الان نيستم. فقط براي مخاطب دل مي‌سوزانم و براي فيلمسازي كه آرام آرام با جامعه‌اش كار مي‌كند و در حال يادگيري است. اما براي امثال روح‌الله حجازي كه از بين رفته است، خير، دلسوزي نمي‌كنم. كسي كه اين فيلم را مي‌سازد در آغاز راه از بين رفتن قرار ندارد بلكه در ميانه راه نابودي قرار دارد. آغاز اين مسير حتي قبل‌تر از «اتاق تاريك» اتفاق افتاده است؛ آغاز از بين رفتن، به دليل پول مفت رخ مي‌دهد.» فراستي با طرح پرسشي ادامه داد: «آيا فيلم «روشن» مي‌توانست در كشوري هژمونيست يا توتاليتر يا ليبرال يا جهان سومي در حال جنگ با ابرقدرت‌ها ساخته شود؟ فقط در ايران مي‌تواند ساخته شود. واقعا احساس مي‌كنم توهين، حداقل كاري است كه اين فيلم با مخاطبش مي‌كند.»

به بهانه كرونا كليت سينما مورد هجمه قرار گرفت
در شرايطي كه نگراني‌ها براي شيوع ويروس كرونا در پيك چهارم افزايش پيدا كرده است و يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي جشنواره سي‌ونهم فيلم فجر از نخستين روز برگزاري تا امروز معطوف به اين نكته بوده، حسين انتظامي رييس سازمان سينمايي معتقد است كرونا بهانه‌اي بوده تا عده‌اي به سينما حمله كنند. او در واكنش به برخي حواشي مطرح‌شده درباره عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در فرآيند برگزاري جشنواره سي‌ونهم مي‌گويد: «فضايي كه به آن اشاره مي‌كنيد، نوعي حاشيه‌سازي بود تا كليت سينما از طرف عده‌اي خاص مورد هجمه قرار بگيرد. سينماگران و سينمادوستان و اساسا هر آن كسي كه به اين قبيله وابستگي دارد، ميزان رعايت‌شان در زمينه پروتكل‌هاي بهداشتي از معدل عمومي جامعه خيلي خيلي بالاتر است و بايد هم اين‌گونه باشد چرا كه اين گروه نقش الگو دارند.» 
انتظامي ادامه مي‌دهد: «ارتباط همكاران وزارت ارشاد چه در سينما و چه در بخش‌هاي ديگر مانند تئاتر و موسيقي با ستاد ملي كرونا و به تبع آن وزارت بهداشت و وزارت كشور، تعاملي ديرپا است. در طول سال هم ما همواره تابع تصميمات ستاد ملي و ستاد استاني كرونا بوده‌ايم. نسبت به رنگ‌بندي‌هاي اعلامي و به تبع آن تعطيلي يا باز بودن سينماها هم در طول سال، اين اطاعت و همراهي وجود داشته است. صادقانه مي‌گويم كه در اين امر همه ما بايد تابع ستاد ملي كرونا باشيم.» 

پژمان جمشيدي: باور كنيد كرونا ندارم
شايعاتي كه در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها درباره ابتلاي پژمان جمشيدي به بيماري كرونا منتشر شده بود با واكنش اين بازيگر همراه شد. از آنجايي كه مهرداد ميناوند و علي انصاريان از همكاران او به تازگي بر اثر ابتلا به كرونا درگذشتند نگراني براي سلامتي او بيشتر هم شد. اين فوتباليست سابق و بازيگر سينما در نشست خبري فيلم «خط فرضي» در اين باره گفت: «شايعه‌اي كه در مورد مبتلا شدن من به كرونا منتشر شد شايد شيطنت بوده يا شايد هم از سر دلسوزي بوده، تقاضا مي‌كنم از كساني كه مي‌خواهند اين اخبار را منتشر كنند، از صحبتش مطلع شوند، چون شرايط جامعه به اندازه كافي متشنج است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون