• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4861 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ بهمن

كيفيت؛ حلقه مفقوده توليد

اردلان حسيني

امسال در حالي سال جهش توليد ناميده شد كه با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته، شيوع و همه‌گيري ويروس منحوس كرونا امكان‌پذيري افزايش سطح توليد را كمي سخت و مشكل كرده بود اما اين موجب نمي‌شود كه همه نهادها در دستيابي به اين امر تمامي توان خود را به كار نگيرند. نكته‌اي كه شايد تاكنون به شكل دقيق و همه‌جانبه به آن پرداخته نشده الزامات شكل‌گيري جهش توليد است. اساسا در مدل‌هاي برنامه‌ريزي مرسوم، براي تحقق و دستيابي به يك هدف بايد به الزامات و پيش‌زمينه‌هاي تحقق آن به درستي توجه نمود. در واقع دستيابي به يك هدف ميسر و مقدور نيست مگر آنكه اسباب و شرايط آن فراهم باشد. در خصوص جهش توليد نيز توجه به اين امر شايان توجه است كه جهش توليد محقق نخواهد شد مگر آنكه آمادگي لازم در بخش‌هاي مختلف فراهم باشد يعني عوامل توليد از باب كمي و كيفي بايد در كنار يكديگر قرار بگيرند تا امكان‌پذيري جهش توليد را ميسر كنند. در واقع اين‌طور مي‌توان ذكر كرد جهش توليد صرفا به ابعاد كمي توليد توجه ندارد...

 چرا كه بسيار روشن است توليدي كه به چرخه مصرف وارد نشود نمي‌تواند در بلندمدت ادامه يابد لذا توليدي امكان استمرار و ادامه حيات دارد كه بتواند ابعاد كيفي را نيز مدنظر قرار دهد و توليداتي در سطح استانداردهاي مطلوب و قابل قبولِ مصرف‌كننده فراهم كند كه اگر اين مهم شكل بگيردتوليد نه تنها در سطح ملي كه در بازار بين‌المللي نيز بازار  مصرف خود را  پيدا  خواهد كرد.
متاسفانه در طي سال‌هاي گذشته تجربيات تلخي از عدم ارتقاي كيفي محصولات با وجود تجربه توليد طولاني مدت در كشور داشتيم اما به نظر مي‌رسد ديگر نمي‌توان به ادامه اين روند دلخوش بود چراكه به واسطه گسترش اطلاعات و ارتباطات و نقش شبكه‌هاي اجتماعي و... ديگر نمي‌توان به وفاداري مشتري، بدون بالا بردن سطح كيفي محصولات اميدوار بود. در واقع مفهوم بهره‌وري و كيفيت اگر در فرآيند توليد در كشور به عنوان يك مساله اساسي در نظر گرفته نشود ديگر امكان حضور در بازار داخلي نيز فراهم نخواهد بود و امروز با ورود كشورها به فرآيند تجارت آزاد و كاهش تعرفه‌ها در راستاي رقابت، توليد كيفي و بهره‌ور يك رويكرد جدي در فرآيندهاي توليدي محسوب مي‌شود. در توليدات داخلي بايد تلاش كنيم عنصر كيفيت در همه عناصر و عوامل توليد از جمله مواد اوليه، نيروي انساني و ماشين آلات به شكل جدي دنبال شود تا خروجي نيز محصولات كيفي باشد. كيفي شدن محصولات يكي از پيش‌شرط‌هاي لازم در جهش توليد است. در كنار اين عامل قيمت پايين‌تر و در دسترس بودن، پشتيباني و خدمات پس از فروش بهتر و طولاني‌تر، تنوع بيشتر، طراحي زيبا و... عوامل ديگري هستند كه در فروش بيشتر و به تبع آن جهش توليد موثر هستند و مزيت محصولات ايراني بايد در كيفي بودن آن تعريف شود تا مشتريان داخلي و خارجي متقاعد به خريد محصولات شوند. مقوله كيفي شدن محصولات توليدي، خود ريشه در عوامل مختلفي از جمله كيفيت نيروي كار، كيفيت مواد اوليه، كيفيت تكنولوژي و ماشين‌آلات دارد كه اگر كيفيت و بهره‌وري در اين عناصر رعايت شود منجر به كاهش قيمت تمام شده محصولات و در نتيجه فروش بيشتر و در نهايت توليد بيشتر مي‌شود. رويكردي كه طي سال‌ها تلاش شد در توليد اتومبيل‌هاي كار رعايت شود اگر چه كيفي شدن محصولات يك فرآيند تدريجي است و خود به  عوامل و  زمينه‌هاي متعدد ديگر بستگي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون