• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4861 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ بهمن

حسن روحاني و محمود واعظي از چند و چون بودجه 1400 گفتند

ارسال اصلاحيه و بودجه‌اي براي مشكلات فردا

۵ روز از رد لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي مي‌گذرد، روزي كه پس از ثبت آرا حتي برخي نمايندگان درست نمي‌دانستند به لايحه بودجه ۱۴۰۰ دولت راي مخالف داده‌اند يا به گزارش بودجه كميسيون تلفيق مجلس. دولت اما معتقد بود كه آنچه در صحن مجلس با عنوان كليات به راي گذاشته شده، گزارش كميسيون تلفيق است كه از قضا نمايندگان نيز به آن راي منفي دادند. از همين روي دولتي‌ها فرداي روز رد بودجه از مجلس به دليل رد كلياتي غيرقابل اجرا تشكر و البته اصرار كردند كه گزارش بايد به كميسيون باز گردد و دولت نبايد اصلاحيه بدهد. بعد از كنش‌ها و واكنش‌هاي دولتي‌ها و مجلسي‌ها اما حالا به نظر مي‌رسد كه اين دولت بوده كه وادار به عقب‌نشيني شده است. عقب‌نشيني كه ابتدا انتهاي هفته گذشته، رييس دفتر رييس‌جمهوري با اشاره به ارسال اصلاحيه بودجه به مجلس از آن پرده برداشت. ديروز هم در ستاد هماهنگي اقتصادي دولت كه به رياست حسن روحاني برگزار شد، نحوه اقدام دولت در رابطه با لايحه بودجه 1400 كه از سوي مجلس شوراي اسلامي به دولت عودت داده شده بررسي شد و رييس‌جمهوري خبر داد كه به زودي لايحه جديد بودجه ۱۴۰۰ به مجلس فرستاده خواهد شد. رييس‌جمهوري در اين نشست با اشاره به ارجاع بودجه از دولت به مجلس گفت: ‌«از آنجا كه دولت همواره در تلاش براي تعامل و گفت‌وگو با ساير قوا براي انجام امور كشور بوده است و در عين حال با توجه به شرايط خاص كشور در آستانه بهره‌گيري از ثمرات مقاومت حداكثري ملت در جنگ تحميلي اقتصادي، نمي‌توان زمان و امور را صرف اختلاف و چالش‌ها كرد.» حسن روحاني، با بيان اينكه برخي اقداماتي كه در بررسي و رد لايحه بودجه و ارجاع آن به دولت خلاف قاعده مرسوم و آيين‌نامه بوده است، گفت: «در اولين فرصت مصوبه جديد دولت درخصوص لايحه بودجه 1400 به مجلس ارايه خواهد شد. در عين حال از فرصت باقي مانده براي گفت‌وگو‌هاي سازنده با نمايندگان مجلس براي تنظيم اصلاحيه لايحه بودجه استفاده خواهد شد.»
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اين نكته كه دولت كماكان معتقد است لايحه بودجه ارايه شده به مجلس منطبق بر اقتضائات اقتصادي كشور بوده، تاكيد كرد: «تاخير در تصويب و جنجال بر سر موضوع مهمي چون لايحه بودجه، بي ترديد اثرات منفي خود را بر اقتصاد كشور داشته و خواهد داشت و از مجلس محترم انتظار مي‌رود، اصلاحيه دولت به دور از تنش و در آرامش مورد بررسي قرار گيرد و در كوتاه‌ترين زمان به راي گذاشته شود.»
پيش از رد كليات بودجه در مجلس يازدهم، مخالفان دولت بارها به با نگاهي سياسي لايحه تنظيمي دولت را نقد كردند. يكي از هجمه‌ها به دولت حتي پيش از تقديم لايحه به مجلس به مساله ارز باز مي‌گشت. مخالفان، دولت را متهم مي‌كردند كه دولت توانايي مديريت ارز را دارد اما آن را به بعد از انتخابات ايالات متحده واگذار كرده است. در همين راستا رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري كه با خبرنگار خبرگزاري اصولگراي فارس به گفت‌وگو نشسته است، در مواجهه با گفته اين خبرنگار مبني بر اينكه دولتمردان در زمان ارايه لايحه بودجه ۱۴۰۰ گفتند كه تصميمات اين بودجه ربطي به انتخابات امريكا ندارد و در ادامه حتي رييس‌جمهوري تاكيد داشت كه با اين لايحه قيمت دلار به ارقامي چون ۱۵۰۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان خواهد رسيد، به پرسش خبرگزاري فارس مبني بر اينكه اگر دولت توان حفظ ارزش پول ملي را داشت، چرا در سال‌هاي گذشته جلوي افزايش قيمت سرسام آن را نمي‌گرفت، پاسخ داده و گفته است: «ما در بودجه سال‌ گذشته هم كه مي‌نوشتيم همين بود. ما در بودجه 3 سال اخير با فشار حداكثري، فروش نفت را ۱.۵ ميليون بشكه مي‌گذاشتيم.»
واعظي در واكنش به اين ادعا كه اين نوع بودجه‌ريزي باعث كسري بودجه مي‌شود نيز توضيح داد: «به هر حال اگر كسري مي‌شد، ما دنبال راه‌هايي هم بوديم كه انجام بدهيم و از طرف ديگر مي‌خواستيم به دنيا بگوييم ما تحت تسليم فشارهاي شما نيستيم. (اين نيست كه) از ما بخواهند فروش نفت ما صفر باشد و ما بگوييم باشد. شما بايد اين‌گونه نگاه كنيد كه يك فشاري از طرف امريكا به ايران هست كه فروش نفت، پتروشيمي و فولادت را به صفر برسان. خب؛ ما هيچ‌وقت در بودجه سال گذشته اينها را به صفر نرسانديم.» رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري همچنين خاطرنشان كرده است كه دولت تلاش دارد تا قوه مجريه را به گونه‌اي به تيم بعدي تحويل دهد كه مشكلات موجود را حل كرده ‌باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون