• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4861 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ بهمن

رقابت‌هاي تنيس اوپن استراليا امروز آغاز مي‌شود

هپي اسلم يا نمايش كابوس؟

هپي اسلم يا  نمايش كابوس؟

 

نور خورشيد زردرنگ به آرامي روي سطح رودخانه يارا در كنار ملبورن پارك مي‌رقصد. اين رودخانه يك همدم ثابت به حساب مي‌آيد كه از ميدان فدريشن و در امتداد Birrarung Marr كم‌كم از شهر دور مي‌شود. اين روزها و در تابستان استراليا، شهر در آستانه نخستين گرانداسلم فصل است. رويدادي كه راجر فدرر آن را «هپي اسلم» نام‌گذاري كرده است. 

اما اين سفر سياحتي به‌ طور ناگهاني بعد از رسيدن به يك ايست بازرسي آبي‌رنگ كه روي آن علامت ماسك و اعلاميه «وضعيت سلامت مورد بررسي دقيق قرار مي‌گيرد» ديده مي‌شود، پايان مي‌يابد. تابلويي براي يادآوري اين نكته كه شرايط زندگي عادي نشده است. در مسير 3 منطقه ايست طراحي شده كه همانند قيف عمل مي‌كنند. اين راه‌حلي است براي اينكه تداخل مردم با يكديگر و افزايش احتمالي سرايت بيماري كرونا به حداقل برسد. 
استراليا موفقيتي نسبي در مهار دو موج نخست كرونا داشته است. بسته شدن مرزها، استفاده اجباري از ماسك، قرنطينه در دو شكل بلندمدت وكوتاه‌مدت از اقدامات دولت اين كشور بوده است. از زمان ظهور كرونا شهر ملبورن در يك قرنطينه 3 ‌ماهه از ماه اكتبر فرو رفت. اين سياست‌گذاري‌ها كه طبق اعلام مقامات با عنوان Covid normal معرفي شد به استراليايي‌ها اجازه داد با اطمينان تعطيلات تابستان خود را جشن بگيرند و سال تحصيلي جديد را آغاز كنند. رافائل نادال در بدو ورود به استراليا گفت:«به‌ طور كلي سال سختي براي همه جهان بوده است. ما هنوز در وضعيت بسيار دشواري قرار داريم. اما من فكر مي‌كنم  استراليا يك نمونه شگفت‌انگيز از نحوه كنترل امور به روش صحيح است.»
از آنجايي كه رويدادهاي ورزشي با شيوع همه‌گيري دست وپنجه نرم مي‌كنند، هدف اصلي حفظ ايمني شركت‌كنندگان و مسوولان برگزاري به استثناي تماشاگران است. در اينجا بيشتر بازيكنان و همراهان آنها هستند، نه هواداران كه سلامتي جامعه را تهديد مي‌كنند. حل اين مشكل چندان خوب پيش نرفته است. اول ورود صدها بازيكن و كادر همراه آنها با پروازهاي چارتر ناراحتي شهروندان اين كشور كه مدت‌هاست در خارج گرفتار شده‌اند و امكان بازگشت به كشور ندارند را برانگيخت. سپس مثبت اعلام شدن آزمايش برخي از مسافران در آن پروازها دردسرساز شد و مسوولان برگزاري رقابت‌ها را ملزم كرد تمام كساني كه در آن پرواز حضور داشتند را به قرنطينه بفرستند. اين باعث شكايت تعدادي از بازيكنان شد. آنها گفتند كه قرنطينه به ضعف در رقابت‌ها منجر خواهد شد. 
مرد شماره ۱۳ جهان روبرتو بائوتيستا آگوت تجربه خود را از قرنطينه شدن در يك هتل به «زنداني كه واي‌فاي» دارد تشبيه كرد. نواك جوكوويچ بخت اول قهرماني و نفرات دوم و سوم رنكينگ براي قرنطينه به هتل فرستاده نشدند. آنها در شهر آدلايد و در منازل شخصي اسكان داده شدند كه اين مساله نيز اعتراض تنيسورهاي ديگر را به همراه داشت. جوكوويچ در يك نامه از مقامات استراليا خواست شرايط قرنطينه را تسهيل كنند كه اين درخواست با موافقت مواجه نشد. خيلي‌ها جوكوويچ را به دورويي متهم كردند و به او گفتند حالا كه امكانات بسيار بهتري از ساير تنيسورها در اختيار دارد نبايد چنين درخواستي مي‌داد. او بايد در وهله اول زير بار اين تبعيض نمي‌رفت. استن واورينكا قهرمان سابق مسابقات آزاد استراليا در واكنش به نامه جوكوويچ در توييتي كنايه‌آميز نوشت: «از آدلايد؟ آها!»
جاي تعجب نيست كه مردم و مقامات محلي نسبت به شكايات تنيسورها نرم نشوند و آمادگي لازم براي پذيرش هرگونه آزادي اين افراد كه مي‌تواند زحمات چند ماهه آنها را در مبارزه با ويروس كرونا خراب كند، نداشته باشند. خصوصا وقتي مشخص شد كه تست پائولا بدوسا تنيسور اسپانيايي در روز هفتم قرنطينه مثبت است. بعيد است روحيه عمومي نسبت به بازيكناني كه ۲۵۶ نفر از آنها حداقل 100 هزار دلار حتي در صورت باخت در دور نخست از اين مسابقات به دست مي‌آورند، نرم شود. 
نارضايتي روز چهارشنبه هفته گذشته هنگامي افزايش يافت كه يكي از افراد حاضر در هتل بازيكنان كرونا مثبت شد و اين لرزشي در جامعه ايجاد كرد. به گفته يكي از مجريان ورزشي اين سناريوي كابوس مي‌تواند منجر به لغو مسابقات شود اما در حالي كه صداهاي مخالف زيادي وجود دارد و متحد كردن همه براي برگزاري اين تورنمنت سخت است، عمده انتقاداتي كه صورت مي‌گيرد در مورد تغيير نرم قوانين ايالت ويكتورياست كه پيش از اين تاكيد داشت اين بيماري بسيار خطرناك است و حالا در برخي موارد سهل‌انگارانه عمل مي‌كند. دنيل اندروز نخست‌وزير ويكتوريا روز پنجشنبه گفت:«استراتژي ما هميشه صفر بودن موارد ابتلا نيست. اين استراتژي تلاش براي پيدا كردن بيماران، تلاش براي داشتن فعاليت اقتصادي و تلاش براي شروع و بازسازي و بازيابي و مديريت خطر است.»
همه اتفاقات ذكرشده كمك مي‌كند تا توضيح دهيم كه تضاد قابل توجه بين تابستان استراليا كه تا حد زيادي تحت‌تاثير شيوع بيماري كرونا قرار نگرفته و زمستان فاجعه‌آميز ساير نقاط دنيا چگونه رقم خورده است. ايالت ويكتوريا جزو ايالاتي است كه در آن مسابقات فوتبال در حال برگزاري است و كارمندان دولت يك روز در هفته را براي تماشاي مسابقات اسب‌دواني تعطيل مي‌كنند. در اين شرايط برگزاري رقابت‌هاي تنيس هم مزاياي اقتصادي خوبي دارد و هم مثالي براي مديريت خوب بحران به حساب مي‌آيد. 
تنيس آزاد استراليا در سال گذشته توليد ۳۸۷.۷ ميليون دلار ثروت براي اقتصاد محلي داشت. بيشتر اين موارد به بخش‌هاي جهانگردي و مهمان‌نوازي مربوط مي‌شد. مناطقي كه امسال به ‌شدت تحت‌تاثير همه‌گيري قرار گرفته‌اند. با اين حال تعجب‌آور نيست كه مديران با وجود آگاهي از خطرات موجود در سلامت عمومي همه تلاش خود را كرده‌اند تا رقابت‌ها برگزار شود. 
اگر همه اين سناريوها آشنا به نظر مي‌رسند به اين دليل است كه سال گذشته و در آستانه گرندپري فرمول يك در ملبورن و در حالي كه ويروس به ‌شدت همه جاي دنيا را تحت‌تاثير قرار مي‌‌داد، رقابت‌ها ابتدا تعطيل نشد و تازه هنگامي كه تيم‌ها به ملبورن وارد شدند و تست برخي از شركت‌كنندگان مثبت اعلام شد، دستور لغو رقابت‌ها صادر شد. قبل از تعطيلي مسابقات هنگامي كه از لوييس هميلتون پرسيدند چرا مسابقات در اين شرايط قرار است برگزار شود، پاسخ داد:«پول حاكم است.»
 اين همان چيزي است كه در روانشناسي از آن به عنوان قانون peak-end rule ياد مي‌شود. اين قانون توسط برنده جايزه نوبل، دانيل كانمان(Daniel Kahneman) معرفي شد. اين قاعده مي‌گويد، قضاوت ما درباره تجارب‌مان مستقل از ارزيابي ما از تجربه(لذت بخش يا دردآور) تقريبا به ‌طوركامل به نقطه اوج و پايان تجربه بستگي دارد. مقامات استراليا اميدوارند كه نقطه اوجي در كار نباشد و دو هفته برگزاري رقابت دركمال آرامش و بدون سر و صدا داشته باشند و در نهايت قهرمانان جام‌هاي مشهور نقره‌اي خود را دريافت كنند و دركنار رودخانه مراسم باشكوه اختتاميه برگزار و همه‌ چيز تمام شود. آنها مي‌خواهند اين شكوه را به دنيا نشان بدهند و علاقه دارند آن نه فقط متعلق به تنيسورها كه متعلق به تمام مردم استراليا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون