• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

يك عضو شوراي ائتلاف از شيوه انتخاب كانديداي اصولگرايان خبر داد

مدل نامزد-كابينه

 «در اين دوره شوراي ائتلاف به همراه نامزدي كه معرفي مي‌كند يك تركيب از كابينه را هم معرفي كند كه خواهد كرد.» اين خبري است كه پرويز سروري به خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان داده و از مدل انتخاباتي اين نهاد اصولگرايي رونمايي كرده است. سروري در مورد جزييات اين ايده گفته است: «براي مثال ممكن است براي سِمت وزير اقتصاد دولت خود سه يا چهار نفر فرد احتمالي را معرفي كرده كه در بين اينها وزير اقتصاد مشخص شود؛ علاوه بر اين يك سبد از ظرفيت‌هاي موثري كه براي برون‌رفت از وضعيت فعلي كشور موثر باشد به مردم معرفي شده و مردم مي‌دانند كه الگوي كابينه به چه صورت است و در جريان كليت كابينه قرار خواهند گرفت.» اخيرا در فضاي مجازي اينفوگرافيك‌هايي از كانديداهاي احتمالي و كابينه‌هاي احتمالي آنان دست به دست مي‌چرخد كه چندان به واقعيت نزديك نيست و حتي بعضا به طنز نزديك است. سروري هم معقتد است كه «اينها اقداماتي است كه براي تخريب مدل اصولگرايان مطرح شده تا هم مدل ما را به تمسخر بكشد و هم مردم را گيج كند. همانطور كه مي‌دانيد مدل اصلاح‌طلبان مدل امريكايي نامزد-معاون است. براي اينكه ذهن مردم مشغول شود و اگر هم زماني شوراي ائتلاف اين موضوع را رسما اعلام كرد در ميان اين ليست‌ها گم شود و مردم نتوانند واقعيت موضوع را بدانند و با اين كار جنگ رواني را به راه انداخته‌اند.» اين عضو شوراي ائتلاف همچنين به مساله برنامه‌محور بودن احزاب تاكيد كرده است. 
پيش از اين در طرح اصلاح قانون انتخابات كه ازسوي مجلس يازدهم بررسي و درنهايت به شوراي نگهبان فرستاده شد، مقرر شده ‌بود كه كانديداها در جريان نام‌نويسي و حضور رسمي در انتخابات مشاوران اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... خود را نيز معرفي كنند. اين بند البته بعدها در جريان بررسي اين اصلاحيه حذف شد. با اين حال به نظر مي‌رسد كه شوراي ائتلاف بنا دارد به صورت درون جرياني و در سطحي گسترده‌تر يعني معرفي كابينه از اين شيوه استفاده كند. البته تاكنون تنها اين بخش از اصولگرايان بوده كه از مدل «نامزد-كابينه» سخن گفته‌اند. باتوجه به اينكه در جريان انتخابات آتي احتمالا شوراي وحدت اصولگرايان نيز با محوريت جامعه روحانيت مبارز فعال خواهد بود، هنوز مشخص نيست كه اين مدل اجرايي شود يا نه. ضمن اينكه برخي از گروه‌هاي اصولگرايي اساسا از تعيين اين روش بي‌خبر بوده‌اند. 
حسين كنعاني‌مقدم، چهره سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان مدعي شده كه از اين روش شوراي ائتلاف بي‌خبر است اما توضيح داده كه «ما پيشنهادي به شوراي وحدت ارايه كرديم مبني بر اينكه نامزدي كه قرار است وارد انتخابات شود در ابتدا بايد مرام‌نامه خود را به شوراي وحدت ارايه دهد و انتخابات دو مرحله‌اي را در بين نامزدهايي كه امكان حضور در انتخابات دارند شكل دهيم؛ به گونه‌اي كه در خود شورا هم اينها صاحب راي باشند و كابينه خود را مورد بررسي قرار دهند تا مشخص شود فردي كه قصد نامزدي در انتخابات دارد آيا قادر به حل كردن مشكلات كشور خواهد بود يا خير؟ اين صرفا پيشنهاد ما بوده است.» او نيز نسبت به انتشار فهرست‌هايي از نامزدهاي احتمالي و كابينه آن واكنش نشان داده و گفته است «معتقدم كه مراجع ذي‌صلاح بايد در خصوص اين مسائل ورود پيدا كنند، اما متاسفانه وقتي وارد انتخابات مي‌شويم ليست‌هاي جعلي و اقدامات مخرب در مسير انتخابات شكل مي‌گيرد و گروه‌هاي زيرزميني، فشار و غيرقانوني به اعتماد مردم، احزاب و تشكل‌هاي سياسي ضربه مي‌زنند.»
 حمايت از رييسي، برائت از احمدي‌نژاد
همزمان كه گروه ائتلاف اصولگرايان با محوريت غلامعلي حدادعادل مشغول تعيين مدل ورود به انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۰ هستند، شوراي وحدت اصولگرايان با محوريت جامعه روحانيت مبارز هنوز به اين موضوع ورود نكرده و كسي از اعضا در مورد مدل انتخاباتي اصولگرايان صحبت نكرده است. با اين حال غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ديروز همزمان با اظهارات سروري نسبت به رفتارهاي احمدي‌نژاد به اصولگرايان هشدار داده است. مصباحي‌مقدم در چهارمين نشست «جمهور» كه از سوي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل برگزار مي‌شود گفته است كه احمدي‌نژاد به عنوان يك كانديداي مستقل وارد انتخابات شد و نبايد هزينه رفتار او را به عهده اصولگرايان دانست. او همچنين  گفته كه در دور دوم رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد مورد حمايت جريان اصولگرايي قرار گرفت و جريان اصولگرايي به محض مشاهده انحراف او، به طور رسمي اعلام كرد كه ديگر حمايتي از وي نخواهد كرد. اين چهره اصولگرا همچنين تاكيد كرده كه «هيچ‌گونه بحثي در مورد آقاي لاريجاني در جامعه روحانيت مبارز صورت نگرفته است. اينكه جامعه روحانيت در پي روي كار آمدن آقاي لاريجاني است و ديگران به دنبال آقاي رييسي هستند، يك القا از سوي ديگران است. آقاي رييسي خود عضو جامعه روحانيت مبارز است و هيچگاه از عضويت جامعه كنار نرفته است. در انتخابات گذشته نيز به ايشان راي داديم و هيچ‌گونه ترديدي در حمايت از آقاي رييسي نداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون