• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

سفير ايران در كابل اعلام كرد

آمادگي ايران براي واردات ۵ ميليارد دلاري از افغانستان

بهادر امينيان، سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان مي‌گويد اگر شرايط در افغانستان آماده شود و دولت اين كشور اراده داشته باشد، ايران به تنهايي مي تواند 5 ميليارد دلار از جمله دو ميليارد دلار كالاي معدني از افغانستان واردات داشته باشد و آنها همه طرح ها را به دولت افغانستان ارايه كرده‌اند. 
به گزارش ايسنا، بهادر امينيان در گفت وگو با خبرگزاري آوا در كابل در مورد اينكه «با افتتاح خط آهن خواف - هرات، اميد مي‌رود روابط بازرگاني دو كشور وارد مرحله جديدي شود. استفاده تاجران افغانستان از بندر چابهار رو به گسترش است و تلاش‌هايي جريان دارد كه خط‌آهن خواف - هرات به مزارشريف و ازبكستان وصل شود. چشم‌انداز همكاري‌هاي اقتصادي و روابط بازرگاني دو كشور را چگونه مي‌بينيد؟» گفت: ما بارها اعلام كرديم كه مي‌خواهيم روابط ما با افغانستان از مرحله بازرگاني عبور كند و فقط واردات و صادرات جنس و كالا نباشد؛ بلكه بتوانيم همكاري اقتصادي بيشتر و توليد مشترك داشته باشيم،كشاورزي افغانستان بايد متحول و به يك كشور توليدكننده تبديل شود. افغانستان از تمام ظرفيت‌هاي لازم برخوردار است و ما معتقديم كه هر چه در افغانستان صلح و ثبات و پيشرفت باشد به نفع ماست و ما حاضر هستيم تكنولوژي را بياوريم. نمايشگاه گذاشتيم و بعضي از شركت‌هاي تكنولوژي دانش‌بنيان ما آمده‌اند اينجا و حاضر هستيم در توسعه اقتصاد افغانستان كمك كنيم.»
سفير ايران با اشاره به مشكلات افغانستان در بخش صنعت برق خاطرنشان كرد:«افغانستان در قسمت برق بايد زيرساخت‌هايش را تغيير دهد و ما حاضر هستيم در اين بخش نيز كمك كنيم. ما پيشنهادهاي زيادي داديم. فعلا يكي از مشكلات افغانستان صنعت برق است و اين برق در داخل افغانستان قابل حل است و نبايد برق از خارج بياورد و ما حاضر هستيم در اين بخش تكنولوژي بياوريم، نيروگاه بزنيم، هم ظرفيت خوبي براي نيروگاه‌هاي بادي است و هم براي فسيلي و خورشيدي. به اين دليل ما يك برنامه جامع به دولت افغانستان پيشنهاد داديم و منتظر پاسخ هستيم.»
امينيان همچنين در مورد توسعه خط آهن خواف - هرات نيز گفت:«در پيشنهاد داده شده به دولت افغانستان علاوه بر راه‌آهن خواف - هرات ادامه هرات به مزار شريف است كه اگر اين اتفاق بيفتد يك تحول بزرگ در افغانستان است؛ زيرا افغانستان وضعيت وصل كردن كشورها را دارد؛ چون در منطقه‌اي قرار دارد كه آسياي مركزي را به ايران و هند وصل مي‌كند؛ اما روي اين مزيت بايد سرمايه‌گذاري و زيرساخت ايجاد شود و ما حاضر هستيم، سرمايه‌گذاري كنيم. هند نيز حاضر است كار كند؛ بنابراين اگر در دولت افغانستان اراده وجود دارد هر چند مشكلات و موانع دارد كه ما تا هنوز نتوانستيم اجرايي كنيم، اگر اين مشكلات برطرف شود، اتفاقات خيلي خوبي در اقتصاد افغانستان خواهد افتاد.»
سفير ايران در پاسخ به سوالي درباره اينكه افغانستان همواره نسبت به عدم توازن در روابط بازرگاني بين دو كشور انتقاد دارد،كمتر از ۵۰ ميليون دلار صادرات افغانستان در مقابل نزديك به ۳ ميليارد دلار صادرات ايران، چگونه مي‌شود اين آمار را متوازن‌تر كرد؟» گفت:«ما بارها به دولت افغانستان و بخش خصوصي گفتيم كه افغانستان چند تا مزيت دارد و ما حاضر هستيم كه هر چه افغانستان دارد را وارد كنيم، حاضر هستيم روي تمام بخش معادن افغانستان سرمايه‌گذاري كنيم، محصولش را ببريم؛ چون ما نياز داريم و اگر شرايط را فراهم كند ما حاضر هستيم همين امروز دو ميليارد دلار كالاي معدني از افغانستان ببريم. ايران همه ساله 8 ميليارد دلار واردات بخش‌هاي كشاورزي، دامي و چيزهاي ديگر را از بيرون دارد و حاضر هستيم همه را از افغانستان ببريم؛ اما شرايط بايد در اين كشور فراهم شود و اين موضوع را با وزيركشاورزي ايران صحبت كردم.»
امينيان از سفر زودهنگام وزير كشاورزي ايران به كابل خبر داد و گفت:«قرار بود وزير كشاورزي ايران در همين هفته به افغانستان سفر كرده و با آقاي احدي؛ وزير زراعت افغانستان نيز صحبت شده، بخش زيادي كه در كشاورزي افغانستان است بايد به كار گرفته شود. ما از برزيل وارد مي‌كنيم؛ چرا از راه دور؟ اگر شرايط را فراهم كند ما مي‌توانيم 5 ميليارد از افغانستان وارد كنيم؛ اما نياز به توجه به زيرساخت دارد و ما همه اين طرح‌ها را به دولت افغانستان ارايه كرديم.»
بر اساس گزارش خبرگزاري آوا، جمهوري اسلامي ايران بزرگ‌ترين شريك تجاري افغانستان به حساب مي آيد و افغانستان بيشترين ميزان واردات خود را از اين كشور دارد اما در مقابل، صادرات ناچيزي از افغانستان به ايران صورت مي گيرد كه زمينه هاي زيادي براي توسعه آن وجود دارد. بر اساس آخرين آمار گمرك ايران در سال ۱۳۹۹ تاكنون، ميزان صادرات اين كشور به افغانستان به بيش از يك ميليارد و ۷۱۷ ميليون دلار رسيده در حالي كه از افغانستان يك ميليون و ۸۷۷ هزار دلار بوده است. حجم صادرات افغانستان به ايران در اين سال ۷۰ درصد و از ايران به افغانستان يك درصد كاهش را نشان مي دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون