• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

كپي رايتينگ، نگارشي نوين

رامين يزدان‌شناس

براي بسياري از افراد، آشنايي با كسب و كارهاي آنلاين، با مواردي همچون «درآمد راحت اينترنتي»، «كليك كنيد، پول بگيريد» و تبليغات بدون مسووليت قانوني و اخلاقي افراد پرمخاطب در شبكه‌هاي اجتماعي شروع شد. اما تعطيلي‌هاي گسترده يا ركودي كه بسياري از مشاغل از زمان شروع كرونا با آن مواجه شدند و همچنين نياز فوري كه براي خريد آنلاين به وجود آمد باعث شد تا اكنون افراد از همه طبقات اجتماعي علاوه بر حضور گسترده در فضاي مجازي، ديد روشن‌تري هم از امكانات و شرايط اين فضا پيدا كنند. مخاطبان كسب و كار آنلاين، هوشمندانه‌تر از قبل، تبليغات و ترغيب‌ها را دنبال مي‌كنند و بازار تبليغات و جذب مخاطب به شيوه خبرهاي زرد و ادعاهاي دروغين، خوشبختانه در حال از رونق افتادن است.
در اين بازار جديد، نوشته‌هاي تجاري اهميت ويژه‌اي پيدا كرده‌اند. متن‌هاي نوشتاري، كلمات كليدي و جملاتي كه بتوانند افراد را جذب كنند تا فردي را دنبال كنند، جنسي را آنلاين سفارش دهند يا خدماتي را برگزينند، به ابزاري سودمند براي كسب درآمد از اين فضاي جديد تبديل شده‌اند. اگر در زمينه بازاريابي آنلاين مطالبي خوانده يا شنيده باشيد، احتمالاً اصطلاح «كپي رايتينگ» را هم شنيده‌ايد. اصطلاحي تقريبا به معناي «تبليغ‌نويسي» كه بسياري از مردم معناي دقيق آن، تفاوتش با توليد محتوا و جايگاه خاص آن در بالا بردن كسب درآمد از اينترنت را نمي‌دانند و حتي عده‌اي آن را با مفهوم «حق كپي‌رايت؛ حق مالكيت معنوي» اشتباه مي‌گيرند. كپي رايتينگ، شيوه نوشتن هنرمندانه و علمي مطالب تبليغاتي به صورتي استراتژيك است كه به صورت هدفمند و با تمركز بر خواننده، مخاطب را به انجام واكنشي در راستاي هدف نگارنده ترغيب مي‌كند. كسب و كارهاي بسياري، كپي رايترها يا نويسندگان تبليغات را استخدام مي‌كنند تا تمامي مطالب آنها، از متن‌هاي وبلاگ و سايت گرفته تا محتواي رسانه‌هاي اجتماعي و توضيحات محصول‌شان را با توجه به نياز مخاطب فضاي مجازي توليد كنند. علت اهميت توليد يك متن تجاري اين است كه امروزه بسياري از مردم در سراسر جهان، قبل از خريد يك محصول، براي اطلاع از شرايط و تنوع آن، به سراغ موتورهاي جست‌وجو و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌روند و اينكه شما چه كلماتي استفاده كرده باشيد و چگونه در سايت يا صفحه خود آن را قرار داده باشيد در نتايج اين جست‌وجوها و واكنش مخاطب تاثير مستقيم دارد. تا قبل از كرونا هم، صاحبان مشاغل و خصوصا مارك‌هاي تجاري به تجارت الكترونيكي و حضور مستمر و موثر آنلاين رو آورده بودند، ولي با نياز گسترده ناشي از شرايط كرونا و لزوم كم كردن از حضور در اجتماع، اين روند، سرعت و شدت گرفته است. امروز داشتن يك وب‌سايت، صفحات اجتماعي فعال و توليد محتواي با كيفيت كه باعث جذب مشتري شود، از ملزومات هر كسب و كاري است و همين مساله، باعث ايجاد زمينه كار و فرصت‌هاي شغلي‌ فراوان براي افرادي كه به اصول كپي رايتينگ مسلط هستند شده است.
صرف درج تصاوير و نوشتن مزاياي محصول يا خدمات، باعث جذب مخاطب يا برانگيختن واكنش وي نخواهد شد. از سوي ديگر با توليد ميليوني محتوا براي جذب مشتري و مخاطب، انتخاب نويسنده و نوع نگارش مطالب معرفي‌كننده يا تبليغات يك محصول، در بازار آنلاين كه هر روز هم گسترده‌تر مي‌شود، اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. از سويي همه ما با تبليغات و محتواهايي مواجه شده‌ايم كه جذاب بودند ولي نهايتا پي برده‌ايم واقعي نيستند. هنر و ارزش كار يك نويسنده محتواي تجاري اين است كه براساس واقعيت‌هاي محصول يا خدمات شما و با هنر قلم خود براي محصول شما مخاطب پيدا كند نه اينكه صرفا حقه و كلك‌هاي زودبازده جذب مشتري را در ساختن محتوا و معرفي محصول به كار ببرد. حقه و ترفندهاي غيرواقعي كه باعث جذب سريع مخاطب مي‌شود با اينكه براي صاحب كسب و كار مي‌تواند فريبنده باشد، اما در دراز مدت باعث زمين خوردن كسب و كار مي‌شود، دير يا زود مشتري متوجه اغراق كردن نويسنده يا دروغ‌پردازي گوينده خواهد شد و سرخورده كردن مخاطب و زدن در ذوق مشتري براي يك كسب و كار بسيار خطرناك است.  قانون سنگ بناي هر نهاد منظم و ماندگار اجتماعي است، به همين خاطر اين شيوه تجارت نوظهور بايد توسط گروه كارشناسان آشنا به تكنولوژي و فضاي مجازي، مسائل تجاري، اقتصادي و اجتماعي به همراه متخصصان حقوقي، به‌طور دقيق مورد بررسي قرار بگيرد و مجموعه قوانيني براي جلوگيري از انواع كلاهبرداري، عدم صداقت، گمراه كردن و به‌طور كلي هر عمل مجرمانه‌اي تدوين شود. همچنين قواعدي براي چگونگي ارايه و انجام معاملات در اين فضا در نظر گرفته شود.
اكنون فضايي نوين براي دو دسته از افراد كه قصد كسب و كار درست داشته باشند باز شده است. افرادي كه در زمينه تبليغ‌نويسي (كپي رايتينگ) و جذب مخاطب از طريق توليد نوشتار و محتوا فعاليت دارند و به عنوان حرفه آن را دنبال مي‌كنند و افرادي كه قصد فروش آنلاين محصولات يا خدمات خود را دارند مي‌توانند با اصول نوشتاري جذب مخاطب و تبليغات آشنا شوند و در كسب آنلاين خود به كار بگيرند. امكاني كه در تجارت حضوري، زماني تنها در اختيار صاحبان مشاغل و خدماتي بود كه از عهده هزينه سنگين تبليغات گسترده برمي‌آمدند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون