• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4867 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ بهمن

۳۳ گود رها شده فقط در يك منطقه تهران

 در تهران بيش از ۲۸۰ گود رها شده وجود دارد كه در اين بين بيش  از  ۱۲۸ گود پرخطر شناسايي شده‌اند. «عبدالرضا گلپايگاني» معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران در مهر ماه سال جاري هشدار داده بود كه مالكان بايد در يك بازه زماني مشخص گود را به يك سطح ايمن برسانند و اگر اين كار انجام نشود با ضمانتنامه‌اي كه از بانك گرفته مي‌شود شهرداري خود، گود را با خاك پر مي‌كند.
در منطقه ۲۲ تهران ۳۳ گود رها شده شناسايي شده است كه ۱۸ مورد از آنها در ليست گودهاي پرخطر قرار دارند.گود مربوط به پروژه مشاركتي شهرداري تهران و گودهاي تعاوني‌ها و نهادها مهم‌ترين گودهاي خطرساز در منطقه هستند كه برخورد با آنها نسبت به ساير گودها با ملاحظات بيشتري همراه است. در بين اين گودها نيز گودهاي رها شده در اطراف درياچه چيتگر كه به عنوان يكي از كانون‌هاي گردشگري شهر تهران و منطقه ۲۲ محسوب مي‌شود و گود واقع در جنوب غربي ميدان المپيك از جمله گودهايي هستند كه به دليل مجاورت با محل عبور و مرور شهروندان و ساختمان‌هاي در حال ساخت و مسكوني، خطرات بالقوه‌اي را متوجه شهروندان در اين منطقه كرده‌اند. گود پرخطر شمال درياچه چيتگر كه به عنوان گودي با خطر بسيار زياد معرفي شده است؛ اين گود متعلق به شركت سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران است و ۳۰ متر عمق و ۱۴ هزار و ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد و در مسير پرتردد شمال غربي درياچه قرار دارد و اتصال كناره عميق‌ترين بخش اين گود به پياده‌رو مجاور خيابان علامه قزويني و جداسازي گود از پياده‌رو تنها با چند حصار فلزي گذر شهروندان از كنار اين گود را با ترس همراه كرده است، ضمن آنكه خطرات ناشي از بارندگي‌هاي فصلي و تردد خودروهاي سنگين در مجاورت ضلع شمالي پروژه نيز خطر بسيار جدي است كه جان و مال مردم را تهديد مي‌كند. 
گود مشاركتي آريانا در شمال درياچه چيتگر با ۲۰ متر عمق  و ۱۳ هزار و ۶۲۹  مترمربع مساحت ديگر گود پرخطر منطقه ۲۲ است كه مجاورت آن با برج‌هاي درحال ساخت در ضلع شرقي و مسير تردد گردشگران در ضلع جنوبي و غربي گود بر حساسيت آن افزوده است.
گود مشاركتي منطقه ۲۲ در شمال غربي ميدان المپيك ديگر گود با خطر زياد در منطقه ۲۲ است كه نزديك به ۱۳ متر عمق دارد. اين گود به دليل‌ عدم توانايي مالي رها شده است اما عمليات نيلينگ در آن انجام شده است. مجاورت اين گود با محدوده پرتردد ميدان المپيك و مجاورت با ساختمان‌هاي اطراف بر اهميت اين گود نيز افزوده است. گود واقع در ضلع غربي درياچه تحت مالكيت اجراييات (نگين) به طول ۴۰ و عرض ۲۰ و با عمق ۲۵ متري در خيابان ميركمالي قرار دارد. اين گود در سال ۱۳۸۸ احداث شده است. مجاورت آن با مركز خريد درياچه و محل پياده‌روي و رفت و آمد شهروندان در خيابان ميركمالي  بر نگراني ساكنان قسمت غربي درياچه افزوده است.
گود «تعاوني شهرداري منطقه ۱۸» در شرق درياچه كه از سال ۹۲ رها شده ۲۰ متر عمق و 11 هزار و ۵۶۹ متر مربع مساحت از ديگر گود رها شده در منطقه است. گود «مشاركتي آرين» با ۱۸ متر عمق و ۱۳ هزار و ۵۴۶ مترمربع مساحت، «عمران توسعه شاهد» در شهرك مرواريد شهر با ۱۴ متر عمق و ۱۲ هزار و ۹۲۷ مترمربع مساحت، «تعاوني مالي اعتباري عسگريه» در وردآورد با ۱۲ متر عمق و هفت هزار و ۵۵۱ متر مربع مساحت، «سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز» با ۱۰ متر عمق و ۱۲ هزار و ۲۳۹ متر مربع مساحت، «آريانا» در شمال درياچه چيتگر با عمق ۲۰ متر و وسعت ۱۳ هزار و ۶۲۹ مترمربع مساحت، «پروژه سرمايه‌گذاري و مشاركت مردمي» در شمال درياچه با عمق ۳۰ متر و مساحت ۱۴ هزار و ۷۶۰ مترمربع و 4 گود واقع در كوهك به نام‌هاي «يادگاران حماسه» با  عمق ۱۰ متر و مساحت  ۱۵ هزار و ۷۸ مترمربع، «موسسه خيريه بتول» با عمق ۱۰ متر و وسعت هفت هزار و ۳۶۸ مترمربع، «تعاوني مسكن هواناجا» با عمق ۱۵ متر و مساحت ۱۵ هزار و ۵۶۰ مترمربع و يك گود شخصي با عمق ۱۵ متر و مساحت ۱۲ هزار و ۶۶  متر مربع پرخطر‌ترين گودهاي منطقه ۲۲  است. 
«محمد  سالاري» رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره وضعيت گودهاي منطقه ۲۲ با اشاره به مالكيت عمده گودهاي موجود در اين منطقه مي‌گويد:«عمده گودهاي پرخطر در منطقه ۲۲ مربوط به تعاوني‌هاي مسكن، نهادها و سازمان‌ها است.به همه مناطق ۲۲گانه درخصوص گودهاي پرخطر هشدار داده شده و جلسات متعددي در اين خصوص برگزار شده است. نامه رسمي براي همه مناطق نيز فرستاديم و اعلام كرده‌ايم كه بايد نسبت به تعيين تكليف گودهاي پرخطر منطقه اقدام كنند و يا اگر اين امكان وجود دارد، مالك را ملزم به شروع فعاليت كنند كه ذي‌نفعان و سرمايه‌گذاران متضرر نشوند. مناطق شهرداري به نسبت خوب عمل كردند اما منطقه ۲۲ در اين زمينه مقداري تعلل داشته و اميدواريم شهردار منطقه اقدامات جدي‌تري را در اين زمينه انجام دهد. چون خطرات بالقوه‌اي  براي گودهاي پرخطر در نظر گرفته مي‌شود و  بايد در مهلت مقرر نسبت به مقاوم‌سازي آن اقدام كنند.» «مهدي صالحي» مدير كل معماري و شهرسازي شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايلنا درباره گودهاي رها شده در اين منطقه مي‌گويد:«در منطقه ۲۲ شهر تهران  ۳۳ گود رها شده وجود دارد كه از مدت رها شدن آنها ۶ ماه تا ۸ سال مي‌گذرد، البته ۲۹ مورد از اين گودها بيش از ۲ سال است كه رها شده‌اند. عمق متوسط گودهاي منطقه حدود ۱۱ متر است و از گودي با عمق ۳ متر تا گودي به عمق ۳۰ متر در منطقه ۲۲ وجود دارد و نگراني در اين منطقه مربوط به ۱۸ گود با عمق بيش از ۱۰ متر است. در اطراف ۲۲ گود ساختمان وجود دارد كه البته بيشتر آنها گودهاي كم عمق هستند و البته گودهاي عميقي هم در منطقه وجود دارد كه در اطراف آنها نيز ساختمان وجود دارد.گود ضلع جنوب غربي درياچه به عمق ۲۵ متر و گود جنب پاركينگ شركت واحد به عمق ۲۰ متر بسيار حساس است . »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون