• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

رييس اتاق بازرگاني و صنايع معادن تهران:

بخش اجرايي كشور به كارخانه توليد بخشنامه تبديل شده است

بيستمين جلسه هيات نمايندگان اتاق تهران صبح ديروز به دليل شيوع كرونا همچون ماه‌هاي گذشته  به صورت مجازي برگزار شد.  در ابتداي اين نشست مسعود خوانساري، رييس اتاق تهران در اين نشست به تشريح مشكلات محيط كسب‌وكار پرداخت و گفت:  چالش‌هاي محيط كسب و كار دغدغه همه فعالان اقتصادي، صنعتي و تجار كشور است و روز به روز نه تنها مشكلات كم نمي‌شود بلكه بر مشكلات قبلي افزون مي‌شود  و   متاسفانه هم تجارت و هم صنعت را دچار بحران كرده است. 
تغيير شاخص  قيمت كالاهاي  وارداتي  از  دو   جنبه
اتاق تهران(براساس داده‌هاي مركز آمار) بررسي تحليلي و آماري خوبي در اين خصوص انجام داده و تغيير شاخص قيمت كالاهاي وارداتي را از دو جنبه داده‌هاي ريالي و ارزي مورد مطالعه قرار داده است. در سال ۱۳۹۸ شاخص قيمت كالاهاي وارداتي نسبت به سال قبل  ۲۹۵ درصد افزايش پيدا كرده و درخصوص شاخص قيمت مبتني بر دلار شاهد رشد ۳۰.۳ درصدي بوده‌ايم. افزايش شاخص قيمت كالاهاي وارداتي در طول دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶، 
۱۰ برابر شده است. اگر ما تصور كنيم كه قيمت ارز در دو سال پاياني ۱۳۹۸نسبت به ۱۳۹۶ 
3 برابر شده است، يعني سال ۱۳۹۶، برابر با چهارهزار و ۴۵ تومان بوده و در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ هزار و ۹۱۸ تومان (حدود ۱۳هزار تومان) رسيده و حالا اگر تورم جهاني كه حدود  ۳.۵ درصد بوده را از آن كم كنيم در هر سال ۲۲.۵ درصد به هزينه مبادله اضافه شده است. اما آنچه رخ داده چه بوده است؟ او گفت: همان‌طور كه گفتم هزينه‌ها و شاخص ۱۰ برابر افزايش پيدا كرده در صورتي كه دلار 3 برابر رشد داشته است.  اما علت  چيست؟ اگر دقيق محاسبه كنيم ۲۷۶ درصد تورم ريالي متعلق به دو عامل فوق كه من اشاره كردم است؛ از ۹۳۵ درصد رشد ۶۹۵ درصد مربوط به افزايش هزينه‌هاي   غيردلاري    است كه شامل هزينه نحوه تخصيص ارز، هزينه اضافي ترخيص كالا از گمركات، هزينه حمل و نقل اضافي داخلي، هزينه توزيع كالا و هزينه سفته‌بازي و سود توزيع‌كننده كالا مي‌شود. ببينيد اگرچه كه بحث تحريم وجود داشته  اما باعث 3 برابر شدن قيمت ارز شده در حالي كه شاخص قيمت كالاهاي وارداتي(در طول دو سال ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶) ۱۰ برابر شده يعني ۷ برابر آن مربوط به مسائلي است كه مطرح كردم. 
كارخانه  توليد   بخشنامه 
خوانساري در بخش بعدي صحبت‌هاي خود با بيان اينكه يكي از عوامل مهم و مشكلات اصلي محيط كسب وكار صدور بخشنامه‌هاي متعدد است،گفت: مجموعه اجرايي كشور تبديل به كارخانه توليد بخشنامه شده  است؛ هر روز ما  بخشنامه‌هاي متعددي داريم كه متناقض با بخشنامه‌هاي قبلي است و يا اينكه بخشنامه جديدي است كه پاي فعال اقتصادي، توليدكننده، تاجر و مصرف كننده را مي‌بندد و دچار مشكل مي‌كند.خوانساري ادامه داد:«هزينه نحوه تخصيص ارز موضوع بسيار مهم ديگري است،  امروز اگر قرار باشد يك گشايش اتفاق بيفتد  از مرحله‌اي كه ثبت سفارش صورت مي‌گيرد تا روزي كه قرار است تخصيص ارز صورت بگيرد،  مدت‌ها زمان مي‌برد. بحث گمركات و هزينه توزيع را هم درنظر داشته باشيد؛  امروز اگر كالايي بخواهد از گمرك ترخيص شود به صورت متوسط بعيد است كمتر از 3 تا 4 ماه اتفاق بيفتد.  همه مواردي كه گفته شد باعث شده قيمت كالا در داخل يك افزايش آنچناني داشته باشد و ما تمام تقصيرها را نبايد به تحريم گره بزنيم؛ مشكلات داخلي چالش محيط كسب وكار است كه اگر به آنها نپردازيم كار پيش نخواهد رفت.   متاسفانه  در هر جلسه اتاق تهران به مشكلات پرداخته مي‌شود ولي گوش شنوايي وجود ندارد و هر روز هزينه‌هاي جديدي به مردم تحميل مي‌شود و مردم دچار مشكلات بيشتري مي‌شوند.»
ارز 4200 توماني  و  بخسنامه‌اي كه صادر  شده
رييس اتاق تهران در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ارز 4200 توماني و بخشنامه‌اي كه صادر شده اشاره كرد و گفت:«سال ۱۳۹۷ دولت تصميم گرفت كه ارز ۴۲۰۰ توماني پرداخت كند و اعلام كرد نامحدود به همه اين ارز داده مي‌شود ولي اخيرا بخشنامه‌اي صادر شده كه افراد بايد مابه‌التفاوت بدهند بركالاهايي كه وارد شده است؛ در آن سال. شايد درست باشد و افرادي سوءاستفاده كرده باشند كه قطعا به اين شكل است و آن افراد بايد مابه‌التفاوت  بدهند ولي تشخيص اينكه چه كسي كالا با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد كرده و با قيمت مصوب در بازار فروخته چگونه است و افراد حالا از كجا بايد اين مابه‌التفاوت را پرداخت كنند؟ او افزود: البته حتما افراد رانتخوار از اين ارز سوءاستفاده‌هاي زيادي كردند ولي بعد از 3 سال تصميم‌گيري و يك بخشنامه صادر كردن و آن را به همه فعالان اقتصادي بست دادن كار را با چالش رو به رو مي‌كند. خوانساري در ادامه گفت: ‌تقاضاي ما از دولت و حاكميت اين است كه براي يك ‌بار به صدور بخشنامه‌هاي جديد خاتمه دهند. هيچ كدام از ما فراموش نكرده‌ايم كه رهبر معظم انقلاب صريحا در سخنان‌شان يك ‌بار به موضوع بخشنامه‌ها اشاره كردند، پيرو جلسه‌اي كه دبير شوراي امينت در اتاق حضور پيدا كرده بود و گزارشي كه ايشان خدمت رهبري ارايه داد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون