• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

خبرخوان

صادرات بيش از ۱۰ ميليارد دلاري به كشورهاي عربي همسايه

فرزاد پيلتن مدير كل دفترعربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران اظهار داشت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه از مجموع ۲۸ ميليارد دلار صادرات ايران از ابتداي امسال تا پايان دي‌ماه، حدود ۲۶ ميليارد و ۱۴۶ ميليون دلار به ۲۰ كشور نخست هدف انجام شده است. وي افزود: در اين فهرست همانند دوره ۹ ماهه امسال، چين، عراق و امارات به ترتيب در رتبه‌هاي نخست تا سوم و كشورهاي قزاقستان، كويت و غنا به جاي كشورهاي ونزوئلا، كويت و قزاقستان در رتبه‌هاي ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند. مدير كل دفتر عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان‌كرد: پنج كشور عربي شامل عراق با حدود ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار در رتبه دوم، امارات با نزديك به سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار در رتبه سوم، عمان با دو پله صعود نسبت به آبان‌ماه با ۳۲۳ ميليون دلار در رتبه يازدهم، قطر با ۱۳۴ ميليون دلار در رتبه شانزدهم و كويت با ۱۲۵ ميليون دلار با حفظ رتبه نوزدهم قرار دارند. مدير كل دفتر عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: مجموع صادرات غيرنفتي ايران در ۱۰ ماهه امسال نزديك به ۲۸ ميليارد دلار برآورد شده كه ۱۰ ميليارد و ۷۰۵ ميليون دلار از آن به كشورهاي عربي همسايه بوده است.

نرخ مصوب مرغ تا پايان ماه رمضان تغيير  نمي‌كند

عباس قبادي دبير ستاد تنظيم بازار كشور با بيان اينكه فروش فوق‌العاده نوروزي به معني تشديد نظارت‌ها و فراواني كالا است و نه تخفيف، از تداوم تخصيص ارز دولتي به روغن خبر داد و گفت كه قيمت مصوب مرغ تا پايان ماه رمضان تغيير نمي‌كند و اگر تا آخر هفته هم قيمت مرغ عادي نشود مرغ منجمد به بازار تزريق خواهد شد. وي همچنين با بيان اينكه ذخاير مرغ منجمد كشور به اندازه كافي است، گفت: اين اختيار به ما داده شده كه در صورت نياز مرغ منجمد به بازار عرضه شود و اگر تا آخر هفته قيمت مرغ عادي نشود از اين ذخاير به بازار تزريق خواهد شد. 


۴۰ ميليون دلار كالاي ورود ممنوع تعيين تكليف مي‌شود

در كنار ممنوعيت واردات كالاهاي گروه ۴ كه عمدتا غيرضروري و مصرفي است گروه ۲۷ نيز اولويت ارزي غير فعال داشته و در نتيجه امكان صدور كد رهگيري براي ترخيص كالاهاي آن وجود ندارد، اين در حالي است كه قبل از اين ممنوعيت حجم زيادي از كالا براساس مجوزهاي صادره وارد گمرك و بنادر شده بود كه امكان ترخيص پيدا نكرد.
آن‌طوركه مسوولان گمرك ايران اعلام كردند حدود ۴۰ ميليون دلار كالاهاي گروه ۲۷ در حال حاضر در گمرك و بنادر وجود دارد ولي به دليل عدم تعيين تكليف صاحبان‌شان دچار مشكلاتي شده و اين كالاها نيز در آستانه فساد يا متروكه شدن قرار گرفته‌اند.

ايران بايد به 600 ميليارد دلار صادرات سالانه برسد

محمدرضا انصاري، نايب‌رييس اتاق ايران و رييس كميته ارزي به افزايش بهاي ارز طي چند سال گذشته اشاره كرد و گفت: گرچه اين تشديد قيمت موجب گراني‌ها شد، اما ظرفيتي به وجود آورد تا بتوانيم صادرات را رشد دهيم. حدود ۴۰ ميليارد دلار صادرات انجام شد و اين نشان داد ما مي‌توانيم بدون اتكا به فروش نفت، سطح درآمدهاي ارزي خود را افزايش دهيم. براساس گفته‌هاي انصاري به‌‌رغم همه تلاش‌ها و استدلال‌ها، متاسفانه در اين دوره زماني برعكس عمل كرديم و دست‌وپاي لشكر خودي را بستيم و آنها را درگير معضلات سامانه نيما كرديم. اتاق روي اين موضوع  بسيار وقت گذاشت تا روند را برعكس كند.
انصاري تاكيد كرد: مكانيسم توسعه، مكانيسم حمايت از صادرات است. اتاق ايران به دنبال رفع گره‌هايي است كه در اين سال‌ها به پاي صادرات و صادركنندگان بستند. همه ما بايد به اين پرسش پاسخ دهيم كه آيا ايرانيان  استحقاق رسيدن به ۶۰۰ ميليارد دلار صادرات در يك سال را دارند؟ بله، با توجه به جمعيت و تواني كه در اين كشور نهفته است، رسيدن به اين حجم از صادارت  بايد اتفاق  افتد.

كارخانه نوآوري با موضوع پلاستيك نداريم

سعيد تركمان رييس هيات‌مديره انجمن ملي صنايع پليمر ايران گفت: صنعت پليمر يكي از صنايع پيش رو در كشور بوده است و از اين رو بيش از هر زماني به نوآوري نيازمند است و ضرورت ايجاد يك كارخانه نوآوري براي اين صنعت حس مي‌شود.
تركمان گفت: ايران در شاخص نوآوري در رتبه ۶۷ قرار داشته است، اما در حوزه خلق نوآوري رتبه ۹۰ را دارد كه بيشتر به تحريم‌ها مربوط مي‌شود. نكته جالب اين است كه از ۱۳۱ كشور در اجراي نوآوري رتبه ۵۰ را دارد.
تركمان خاطرنشان كرد: كارخانه نوآوري با صرف موضوع پلاستيك در كشور وجود ندارد، اين در حالي است كه بسياري از واحد‌هاي برتر جهان در كارخانه‌هاي نوآوري حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون