• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

پيام شفيعي‌كدكني براي صدسالگي سميعي‌گيلاني

محمدرضا شفيعي‌كدكني در پيامي صدمين سالگرد تولد احمد سميعي‌گيلاني را تبريك گفت. متن اين پيام كه در صفحه‌اي كه نام محمدرضا شفيعي‌كدكني را بر خود دارد، منتشر شده به شرح زير است: 
«در اين ايام، استاد فرزانه ما، احمد سميعي‌گيلاني يكصد ساله شد. قرن ما از حضور فعالِ او روشنايي‌هاي بسياري يافت. اگر بيست سال دوران دبستان و دبيرستان او را از اين صد سال كم كنيم هشتاد سال از اين صد سال شب و روز در راه بهروزي اجتماعي مردمِ ايران و در راه تعالي فرهنگِ ملي ما سپري شده است.
اين‌چنين سعادتي نصيب كمتر كسي از مردم روزگارِ ما بوده است. براي او، در قرن دوم زندگي‌اش، ديرسال‌ها سلامت و نشاطِ كارِ علمي آرزو دارم و يقين دارم كه او، با همان دقت و نشاطِ قرنِ نخستينِ عمرش، سال‌ها و سال‌ها به فرهنگِ ايران‌زمين و زبان فارسي خدمت‌هاي بزرگ ديگري خواهد كرد.
دير زياد آن بزرگوار خداوند
محمدرضا شفيعي‌كدكني
بهمن ‌ماه ۱۳۹۹»
احمد سميعي‌گيلاني در ۱۱ بهمن‌ ماه ۱۲۹۹ در سنگلج متولد شد. اين مترجم، نويسنده، عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي و ويراستار در اواخر دهه ۱۳۴۰ به عنوان ويراستار در موسسه انتشارات فرانكلين آن زمان مشغول به فعاليت شد و همزمان دوره كارشناسي‌ارشد زبان‌شناسي را در دانشگاه تهران گذراند. از آثار او در حوزه ترجمه مي‌توان به «دلدار و دلباخته»، «خيال‌پروري‌هاي تفرجگر انزواجو»، «چيزها»، «چومسكي»، «ساخت‌هاي نحوي»، «سالامبو» و در حوزه تاليف به «نگارش و ويرايش»، «شيوه‌نامه دانشنامه جهان اسلام»، «آيين نگارش»، «ادبيات ساساني» و ... اشاره كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون