• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

باز هم انتخابي تيم ملي كشتي، باز هم حاشيه

دبير: دوست داريم كارهاي زيادي كنيم اما نمي‌شود

با نزديك شدن به زمان برگزاري رقابت‌هاي المپيك، بحث مسابقات انتخابي و تعيين تكليف ملي‌پوشان رشته‌هاي كشتي آزاد و فرنگي دوباره داغ شده است. چند روز قبل عليرضا دبير با حضور در برنامه نبض ورزش شبكه خبر در مورد وضعيت تيم ملي و شرايط اردويي ملي‌پوشان توضيحاتي را ارايه كرد. دبير با بيان اينكه 85 نفر ورزشكار به همراه 15 نفر پرسنل خدماتي در اردو هستند و مديريت كردن اين افراد خيلي سخت است در رابطه با برگزاري رقابت انتخابي گفت:«در تمامي اوزان انتخابي تيم ملي داريم اما به شكل‌هاي مختلف. عدالت اين نيست كه ما به همه 100هزار تومان بدهيم، عدالت اين است كه هركس براساس آورده يا داشته‌اش بگيرد، يكي 200 هزار تومان، يكي 100 هزار تومان و يكي هم هيچ مبلغي نگيرد.» رييس فدراسيون كشتي در رابطه با اجراي چرخه انتخابي كه سال گذشته با حرف و حديث‌هاي فراوان به تصويب رسيد، تصريح كرد:«ما بر سر اجراي چرخه انتخابي تيم‌هاي ملي خيلي جدي هستيم، قانوني است كه مجمع مصوب كرده و حتما به كشتي ايران كمك مي‌كند اما با توجه به شيوع كرونا خيلي از كارها را دوست داشتيم انجام دهيم اما شرايط اجازه نمي‌دهد. ما خيلي از مسابقات را دوست داريم برگزار كنيم اما نمي‌شود.» 
دبير در رابطه با تعداد دورهاي رقابت انتخابي و اوزاني كه در آن انتخابي برگزار مي‌شود، افزود: «در بيانيه كادر فني ‌كشتي آزاد آمده با صلاحديد كميته يا كادر فني شايد ۳ بار با هم انتخابي بگيرند. اين موضوع بستگي به شرايط دارد. فعلا در دو وزن انتخابي داريم. مرحله به مرحله كار انجام مي‌شود و دوستان عجله نكنند. ما در ۳ وزن هنوز سهميه نگرفتيم. در سنگين وزن ۲ جوان جلو آمدند و بايد در رقابت‌هاي بين‌المللي تست شوند. خيال همه راحت باشد انتخابي به شكل‌هاي مختلف در همه اوزان انجام مي‌شود.»
اظهارات دبير در حالي انجام شد كه با برگزاري اولين رقابت انتخابي در وزن 74 كيلوگرم حرف و حديث‌هاي زيادي پيش آمده است. روز دوشنبه رقابت‌هاي انتخابي درون اردويي تيم ملي كشتي آزاد در وزن ۷۴ كيلوگرم به منظور اعزام به مسابقات گزينشي المپيك و قهرماني آسيا در قزاقستان از ساعت ۱۱ صبح ديروز در خانه كشتي شهيد ابراهيم هادي برگزار شد. اين رقابت‌ بين جمال عبادي و يونس امامي صورت گرفت كه در نهايت يونس امامي با نتيجه ۶  بر ۳ مقابل حريف خود به پيروزي دست يافت. با توجه به نظر كميته فني امامي با اين برد، پيروز مسابقات انتخابي شد و كشتي دوم برگزار نشد.
بعد از كشتي جمال عبادي به برگزاري رقابت انتخابي در اين زمان و به اين شكل انتقاد كرد. او در گفت‌وگو با ايسنا گفت:«متاسفانه اين مبارزه در شرايط تمرينات پرفشار تيم ملي برگزار شد و وقتي به من گفتند قصد داريم انتخابي بگذاريم ديگر چاره‌اي جز قبول آن نداشتم. در اين اردو ۵ كيلو اضافه وزن داشتم و روز دوم اردو بود كه به من گفتند بايد انتخابي بگيري. در شرايطي كه تمرينات پرفشار را پشت سر مي‌گذاشتيم،كاهش وزن كار بسيار سختي است اما مجبور شدم به هر شكل وزنم را پايين بياورم تا كشتي بگيرم كه اين موضوع روي عملكردم تاثير زيادي داشت.» آزادكار وزن ۷۴ كيلوگرم ايران با انتقاد از برگزاري بد موقع انتخابي تيم ملي در شرايطي كه تمرينات پرفشار را در اردو پشت سر مي‌گذاشتند، گفت:«چرا بين من با بقيه اوزان بايد فرق بگذارند؟ چه ايرادي داشت اگر كادر فني اجازه مي‌داد، فشار تمرينات كم شود و بعد در شرايط برابر و عادلانه رقابت انتخابي را برگزار مي‌كرد.» اين كشتي‌گير در انتها گفت:«ناراحتي من از اين است كه در شرايط بسيار بدي مجبور به مبارزه شدم و با شكست نزديك حتي بار ديگر انتخابي نگذاشتند و زحماتم بر باد رفت. درحال حاضر در اردو نيستم و ممكن است تا المپيك ديگر به اردو نروم.»
علاوه بر عبادي انتقادات ديگري نيز از وضعيت انتخابي‌هاي تيم ملي مطرح شد. عليرضا رضايي قهرمان سابق سنگين‌وزن كشورمان در اين رابطه به تسنيم گفت:«انتخابي شفافيت لازم را ندارد. ماهيت كشتي ما همان چيزي است كه قبلا در موردش صحبت كرديم و قرار بود تغييراتي در آن ايجاد شود اما طبق چيزي كه ديده مي‌شود، تغييري ايجاد نشده و باز همان حرف‌هاي گيج‌كننده و عدم شفافيت حرف اول را مي‌زند. در هيچ كدام از اوزان شفافيت نداريم.» رضايي نامشخص بودن روال انتخابي را نقد ديگرش به مسابقه اخير دانست و گفت:«شايد بگويند ما برنامه داريم اما اين برنامه شفاف نيست. اينكه اعلام كنيم شايد در برخي اوزان دو برد از 3 كشتي ملاك عمل است، درست نيست. شايدي نبايد وجود داشته باشد، يا قانون براي همه هست يا نيست. همه اينها از جهت‌گيري به وجود مي‌آيد. من 30  سال از نونهالان در كشتي بودم و هميشه با اين مساله دست و پنجه نرم كردم. اين شرايط كاملا برايم مشخص است و مطمئنا عدم شفاف بودن در تصميمات به كشتي لطمه زده و اعتمادسازي را از بين برده و خيلي از كشتي‌گيران ديگر به كادرفني اعتماد نخواهند كرد. اين مدل انتخابي؛ ملي نيست، ميلي است.»
رضايي همچنين تاكيد كرد كه هيچ جاي دنيا مثل ايران مسابقات انتخابي برگزار نمي‌كنند. رضايي افزود:«روسيه در همه اوزانش 4-5 مدعي دارد و مسابقه انتخابي مي‌گذارد. در امريكا، تركيه، آذربايجان و... هم همين‌طور است. تعجب مي‌كنم از اين سيستمي كه داريم.  خودمان را علامه دهر و تافته جدابافته مي‌دانيم كه اگر اين سيستم درست بود بايد مدال‌ها را درو مي‌كرديم. مدال‌هاي تاريخ ما را ببينيد و مدال همين كشورهايي كه گفتم را با تعداد مدال خودمان مقايسه كنيد. اينها همه از اميال شخصي سرچشمه مي‌گيرد. اگر منِ درون‌مان را بكشيم،كار بهتر پيش مي‌رود.» پيش از اين و در زمان انتخاب نفرات براي حضور در رقابت‌هاي جهاني صربستان كه بعدا تبديل به رقابت جام جهاني شد، انتقادات زيادي به كادرفني و رييس فدراسيون كشتي در مورد چرخه رقابت‌هاي انتخابي و اعمال سليقه مربيان صورت گرفته بود. با اين حال به دليل حضور محدود كشتي‌گيران كشورمان در آن رقابت‌ها (دو نفر در آزاد كه يكي‌شان كرونا گرفت و نرفت و دو نفر در فرنگي) بحث رقابت انتخابي چندان جدي دنبال نشد. حال بايد ديد در فاصله باقيمانده تا رقابت‌هاي المپيك شرايط رسيدن ورزشكاران به دوبنده تيم  ملي به چه صورت خواهد بود. دبير در برنامه نبض ورزش در رابطه با جايگاه مربيان و نظرات‌شان همچنين ادغام نظرات مربيان و چرخ انتخابي تيم ملي خاطرنشان كرد:«ابتدا از آقاي بنا و محمدي تشكر مي‌كنم، انصافا پاي برقراري عدالت ايستاده‌اند. من در كار اين دوستان نه خودم دوست دارم ورود كنم و خيلي از اوقات اين اجازه را به خودم نمي‌دهم. من در كليات نقطه‌نظرات خودم را اعلام مي‌كنم. بنا و محمدي در بحث فني و مربيگري از من جلوتر بودند و هستند، هر دو بزرگ‌تر و پيشكسوت من هستند و احترام‌شان بر من واجب است. انصافا كارشان را هم بلدند. دركنار اين دوستان نيز نفرات خوبي هستند كه مي‌توانند كمك كنند و من به آن شكل دغدغه‌اي ندارم. با توجه به اينكه خودم آزادكار بودم بعضي اوقات ايشان لطف دارد و در مواردي نظر من را مي‌خواهد كه با كمال ميل قطعا كمك مي‌كنم. هم او و هم محمد بنا روي كارشان تمركز دارند و من از آنها تشكر مي‌كنم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون