• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

رييس ‌دفتر رييس‌ جمهوري از تذكر رييس‌جمهوري به وزير اطلاعات خبر داد

فتواي هسته‌اي رهبري به قوت باقي است

ايام كرونا حاشيه نشست‌ها و جلسات هيات دولت اغلب خلوت است.  اغلب وزرا و معاونان در اين دوران ترجيح داده‌اند كه كمتر در جمع خبرنگاران حضور يابند. با اين حال رييس ‌دفتر رييس‌جمهوري پاي ثابت اغلب جمع‌هاي خبرنگاران در حاشيه  نشست كابينه  و به نوعي سخنگوي حياط پاستور است.  روز چهارشنبه هم محمود واعظي در جمع خبرنگاران حاضر شد و مطابق  معمول در مورد اتفاقات يك هفته اخير مورد پرسش قرار گرفت و در مورد همه ‌چيز از سياست خارجي گرفته تا انتصاب رييس سازمان استاندارد و البته تذكر به وزير اطلاعات سخن گفت. سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات دولت دوازدهم به تازگي در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني در مورد موضوع سلاح هسته‌اي و حرمت توليد، نگهداري و استفاده از اين دست تسليحات كه چند سال پيش در پي فتواي رهبري به يكي از مباحث مهم پرونده هسته‌اي ايران تبديل شد، گفته ‌بود كه «مقام رهبري فتوا داده‌اند كه سلاح هسته‌اي حرام است اما اگر گربه‌اي را در گوشه‌اي گير بيندازند، ممكن است رفتارش با وقتي كه گربه آزاد است، فرق كند و اگر ايران را به آن سمت هل بدهند ديگر تقصير ايران نيست.» اين بخش از اظهارات سيدمحمود علوي مطابق انتظار بسيار حاشيه‌ساز شد.  برخي رسانه‌هاي خارج كشور از اين سخنان چنين برداشت كردند كه اگر روند فشارها بر ايران ادامه داشته‌ باشد، جمهوري اسلامي در واكنش دست به توليد سلاح هسته‌اي مي‌زند. علاوه بر‌ آن اين گفت‌وگو  در فضاي مجازي نيز بازخورد گسترده‌اي پيدا كرد و بسياري از كاربران نيز در مورد آن نقد و نظر نوشتند. همان‌طور كه  در فضاي رسانه‌اي رسمي كشور به ‌خصوص در رسانه‌هاي اصولگرا اين سخنان مورد توجه جدي قرار گرفت و بسياري از اين رسانه‌ها ازجمله خبرگزاري تسنيم، پايگاه خبري- تحليلي مشرق‌نيوز و روزنامه‌هايي چون جوان به انتقاد ازگفته‌هاي وزير اطلاعات دولت حسن روحاني پرداختند.  همزمان يكي از اعضاي جبهه پايداري  در مجلس نيز از كليد خوردن طرح سوال از وزير اطلاعات به‌ دليل بيان اين مسائل خبر داد؛ سوالي كه حالا در نوبت رسيدگي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است و درحالي كه قرار بود دريكي از جلسات همين هفته مورد بررسي قرار گيرد، سفر علوي منجر به تعويق موقت طرح آن شد. ديروز اما خبر آمد كه رييس‌جمهوري بابت اين اظهارات نسنجيده به علوي تذكر داده  است.  محمود  واعظي در واكنش به حواشي اخير اظهارات وزير اطلاعات گفت: «موضع نظام و دولت تغيير پيدا نكرده و فتواي رهبري نيز به قوت خود باقي است و اين فتوا چيزي نيست كه با يك مطلب اين‌طوري تغيير كند»  همچنين از تذكر رييس‌جمهوري به وزير اطلاعات درخصوص اظهارات اخيرش خبر داد. 
 گزارشي  در مورد  بهنام  محجوبي دريافت نكرديم
چند روز گذشته فضاي مجازي متاثر از اتفاقاتي بود كه براي بهنام محجوبي و خانواده‌اش رخ داد. اگرچه يك ‌بار خبر درگذشت او در بيمارستان لقمان منتشر شد، پزشكان معالج او اعلام كردند كه او همچنان با دستگاه در قيد حيات است. رنج‌نامه او پيش از آن هم در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها منتشر شده‌ و سر و صداي زيادي به راه انداخته‌ بود. مساله‌اي حقوق بشري كه حتي محدود به مرزهاي داخلي نيست و برخي رسانه‌هاي خارجي نيز به آن پرداخته‌اند. از همين  روي «اعتماد»  از رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري پرسيد كه آيا دولت يا حسن روحاني بنا ندارد به اتفاقات و حواشي ورود كرده و فرد يا گروه و كميته‌اي را براي رايزني در اين مورد با قوه قضاييه انتخاب كند؟ جالب آنكه موضوعي كه چند روزي است به هشتگ اول  فضاي توييتر و اينستاگرام تبديل شده و واكنش افكار عمومي را برانگيخته از سوي دولت هيچ واكنشي به همراه نداشته است. واعظي نيز در اين مورد تنها به بيان اين جمله اكتفا كرد كه «ما هنوز گزارش كاملي- چه از طريق وزير دادگستري، چه ديگر مراجع-  دريافت نكرديم؛ بنابراين من نمي‌توانم چيزي را بگويم كه موضع دولت  باشد.»  بهمن سال گذشته هم پس از انتشار نامه نيلوفر بياني، زنداني محيط‌زيستي، معاون اول رييس‌جمهوري قول پيگيري داد اما اين وعده لا‌به‌لاي مصايب كرونا و بي‌تفاوتي دولت به مسائل حقوق بشري گم شد.
 مردم  مي‌خواستند  شريعتي  در خوزستان  بماند
از ديگر حاشيه‌سازهاي يك هفته گذشته انتصاب استاندار خوزستان به عنوان رييس سازمان استاندارد بود. غلامرضا شريعتي كه در دوران استانداري‌اش بر خوزستان بارها مورد نقد جريان‌ها  و گروه‌هاي مختلف  قرار گرفت و البته  نتوانست نظر مثبت شهروندان را نيز جلب كند، چندي پيش به عنوان رييس يكي از مهم‌ترين سازمان‌ها انتخاب شد كه اين امر به نوعي بي‌توجهي دولت به افكار عمومي تلقي شد. «اعتماد»  در مورد اين انتصاب پرحاشيه و انتخاب استانداري كه در فهرست ارزيابي وزارت كشور هم چندان توفيقي نداشته از رييس‌دفتر رييس‌جمهوري پرسيد. محمود واعظي توضيح داد كه هم  در رياست‌ جمهوري و هم در وزارت كشور از جنبه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري، مسائل امنيتي، ارتباط با مردم و... ارزيابي‌هايي از استانداران صورت مي‌گيرد كه از اتفاق يكي از اين ارزيابي‌ها به مطبوعات راه يافته است.  اشاره واعظي به همان ليست  ارزيابي منتسب به وزارت كشور بود كه نشان مي‌دهد شريعتي در رتبه سي‌ام قرار دارد. واعظي از شريعتي دفاعي تمام‌قد كرد و گفت كه او در همه ارزيابي‌ها جزو استانداران خوب بوده و توانسته استاني با اين وسعت و حساسيت را به خوبي اداره كند؛ بنابراين حق او  نيست كه براساس «يك كاغذي كه نمي‌دانم چطور از وزارت كشور بيرون رفته» مورد قضاوت قرار بگيرد.»  او همچنين گفت كه اين ارزيابي مربوط به ۲ سال پيش و در يك مورد به ‌خصوص بوده است. البته او موضوع ديگري را نيز مطرح كرد و گفت در اين مدت «بسياري از نمايندگان، مردم و مسوولان استان خوزستان با ما تماس گرفتند و نامه نوشتند و گفتند ايشان استاندار بسيار خوبي است و اجازه دهيم كه در جاي خود باقي بماند.»
 بلاتكليفي  ماجراي  هواپيماي  اوكرايني
واعظي در مورد ادعاي كي‌يف در ماجراي هواپيماي اوكرايني اشاره كرد و گفت با اينكه چندان در جريان پشت‌پرده‌ها نيست اما مي‌داند كه تماس‌هايي ميان مسوولان ايران و اوكراين برقرار شده و به سوالات آنها پاسخ و اطلاعاتي به آنها داده شده است. ضمن آنكه در جلساتي كه برگزار شده، طرف اوكرايني چنين اظهاراتي نداشته است. واعظي به پرسشي در مورد سرنوشت FATF نيز اشاره كرد و گفت كه دولت احتمال مي‌د‌هد تحريم‌ها رفع شود؛ بنابراين بايد مجمع تشخيص نيز به نوعي تصميم‌گيري كند كه در روند تعاملات بانكي مشكلي ايجاد نشود و در راستاي منافع ملي باشد. اودر مورد كرونا و اعمال محدوديت‌ها هم گفت، دولت احتمالا بنا دارد با ادامه سخت‌گيري‌ها  در اسفند و روند كاهشي اين بيماري، اين فعاليت در ايام تعطيلات نوروز را آزاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون