• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

برنامه جديد انتخابي جام جهاني اعلام شد

همه ‌چيز عليه ما!

پس از لغو چند باره مسابقات انتخابي جام جهاني در آسيا و از دست رفتن زمان كافي برگزاري اين مسابقات به صورت رفت و برگشت در نهايت كميته برگزاري مسابقات تصميم گرفت تيم‌ها به صورت متمركز در يك كشور به رقابت بپردازند تا در مدت زمان كوتاهي تكليف اين مرحله از مسابقات مشخص شود. در نتيجه تيم ملي ايران در ۱۲ روز و در فواصل زماني3 روز يك بار با تيم‌هاي هنگ‌كنگ، بحرين،كامبوج و عراق ديدار خواهد كرد تا تكليف شاگردان دراگان اسكوچيچ مشخص شود. برنامه‌ريزي مسابقات به اين نحو و همچنين‌ شرايط بغرنج تيم‌ملي،كار شاگردان اسكوچيچ را سخت‌تر از هر زمان ديگري خواهد كرد.
در حال حاضر تيم ملي از 4 ديدار نخست خود در دور رفت فقط دو پيروزي كسب كرده و با شكست مقابل بحرين و عراق در رتبه سوم گروهش قرار دارد، گروهي كه فقط يك تيم به صورت مستقيم جواز صعود به مرحله بعد را به دست مي‌آورد. تا قبل از شيوع كرونا، اهالي فوتبال ايران اميدوار بودند با برگزاري بازي‌هاي باقي مانده كه عمدتا به ميزباني ايران بود، تيم ملي امتيازات از دست داده را جبران كند. ولي در اين برنامه‌ريزي، حق ايران بيش از هر تيم  ديگري ضايع شده است. در ادامه نگاهي به وضعيت ايران با توجه به برگزاري مسابقات به صورت متمركز خواهيم داشت.  اين برنامه‌ريزي باعث از دست رفتن ميزباني‌هاي تيم ملي با حضور تماشاگران شده است. با توجه به اينكه ايران در دور رفت در 3 ديدار از 4 ديدار خود مهمان بود، در دور برگشت مي‌توانست از هنگ‌كنگ، بحرين و عراق با حضور هواداران ميزباني كند و با فشار آنها، رقبا را شكست دهد اما در برنامه‌ريزي متمركز، بازي‌ها در يك كشور واحد و بدون حضور تماشاگران برگزار مي‌شود و شانس ميزباني ايران از دست خواهد رفت. در جدول مسابقات، ايران يك بازي كمتر از تيم‌هاي ديگر انجام داده است. در نتيجه در ادامه رقابت‌ها تيم ملي مجبور است 4 بار به ميدان برود اما رقباي ديگر مي‌توانند در يك هفته از مسابقات به استراحت بپردازند و فقط 3 ديدار را برگزار كنند. اين در شرايطي است كه مسابقات قرار است 3 روز يك بار برگزار شود و در زمان بازي ايران و عراق در هفته پاياني، شاگردان اسكوچيچ 3 بازي فشرده را پشت سر گذاشته‌اند. برگزاري مسابقات به صورت متمركز باعث به هم خوردن جدول برنامه‌ريزي مسابقات شده است. تا قبل از اين قرار بود ايران ابتدا دو بازي نسبتا آسان خود با هنگ‌كنگ و كامبوج را برگزار كند و در هفته‌هاي پاياني به مصاف بحرين و عراق برود اما در برنامه جديد، بازي با بحرين يك هفته جلوتر افتاده كه از نظر قدرت تيمي بهتر از كامبوج است و كار ايران را سخت‌تر مي‌كند. در حالي كه در گذشته تيم ملي مي‌توانست با بازي با هنگ‌كنگ و كامبوج در فروردين ۹۹ به هماهنگي بيشتري برسد و همزمان عملكرد عراق و بحرين را زير نظر داشته باشد حالا كار سخت‌تر هم مي‌شود و اسكوچيچ مجبور است از تركيب‌هاي مختلف استفاده كند تا تيم ملي دچار خستگي كمتري شود و در نتيجه ممكن است هماهنگي تيم‌ هم به علت جابه‌جايي‌هاي زياد كمتر شود. از طرفي شناخت كمتري هم نسبت به بحرين و عراق به علت زمان كوتاه براي آناليز آنها خواهد داشت. در حالي برنامه‌ريزي عليه ايران است كه تيم ملي براي صعود به صورت مستقيم نيازمند 4 پيروزي از 4 بازي است و حتي يك مساوي، كار صعود به مرحله بعد را دچار اما و اگر مي‌كند. حالا اسكوچيچ و شاگردانش بايد تلاش بيشتري براي خروج از اين مخمصه داشته باشند تا به عنوان يكي از تيم‌هاي صعود كننده به  مرحله  سوم انتخابي جام جهاني شناخته شوند و اميدهاي فوتبال ايران را زنده نگه دارند. طبق اعلام AFC بنا به درخواست هر يك از تيم‌هاي حاضر در گروه، مسابقات به صورت متمركز در يكي از كشورها برگزار مي‌شود و در صورتي كه درخواستي وجود نداشته باشد، بازي‌ها به كشور ثالث منتقل مي‌شود. ايران براي ميزباني مسابقات اعلام آمادگي كرده ولي در اين زمينه تنها نيست. كشورهاي عربي از علاقه‌مندي بحرين براي ميزباني بازي‌هاي باقي مانده نيز خبر داده‌اند.
برنامه بازي‌هاي باقي مانده ايران به اين شرح است: 
ايران-  هنگ‌كنگ  ۳ ژوئن (۱۳ خرداد ۱۴۰۰)،  ايران - بحرين  ۷ ژوئن (۱۷ خرداد ۱۴۰۰)، كامبوج - ايران ۱۱ ژوئن (۲۱  خرداد ۱۴۰۰)، ايران -  عراق ۱۵ ژوئن (۲۵  خرداد ۱۴۰۰) 
منبع: ايسنا

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون