• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

زنان كولبر صاحب شغل مي‌شوند

هر چند آمار دقيق، قطعي و متقني از تعداد كولبران در ايران موجود نيست اما آمارهاي غيررسمي از فعاليت 80 تا 170 هزار كولبر در مرزهاي غربي كشور حكايت دارد. همچنين اگر كولبري در سال‌هاي نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان مي‌دهد كه امروزه زنان زيادي به ناچار رزق و روزي خود را از اين راه تحصيل مي‌كنند و پا به پاي مردان، ساعت‌ها پياده‌روي طاقت‌فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب‌العبور به جان مي‌خرند. زناني كه اغلب به شكل ناشناس و با چهره‌هاي پوشيده، گرفتار معضل كولبري هستند.  با وجودي كه در سال‌هاي اخير از رفع معضل كولبري و ساماندهي كولبران زياد سخن به ميان آمده و وعده و وعيد و طرح‌هاي مختلف ارايه شده، اما در عمل، اتفاق خاصي نيفتاده و راهكاري اصولي انديشيده و عملياتي نشده است.  در اين ميان، بنياد بركت ستاد اجرايي فرمان امام كه توانمندي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي در مناطق محروم و كم برخوردار كشور را در دستور كار خود قرار داده است، امسال ورودي جدي داشته به حوزه اشتغال‌زايي كولبران سه استان مرزي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي و قرار است تا پايان سال 99، 11 هزار شغل را براي اين كولبران به بهره‌برداري برساند. 
به گفته مديرعامل بنياد بركت، اين بنياد همچنين درصدد شناسايي زنان كولبر نيز برآمده و تا به امروز تعدادي طرح اشتغال‌زايي خرد و خانگي را براي اين زنان راه‌اندازي كرده است.  اميرحسين مدني در اين باره توضيح مي‌دهد: طي ماه‌هاي گذشته 110 زن كولبر در روستاهاي 7 شهرستان سروآباد، بانه و كامياران در استان كردستان و پاوه، ثلاث باباجاني، جوانرود و روانسر استان كرمانشاه شناسايي شده‌اند و تحت پوشش فعاليت‌هاي اشتغال‌زايي بنياد بركت قرار گرفته‌اند. او خاطرنشان مي‌كند: 110 طرح اشتغال‌زايي اجتماع‌محور براي اين زنان ايجاد 330 فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم را به دنبال خواهد داشت. 
مديرعامل بنياد بركت با اشاره به سرمايه‌گذاري 99 ميليارد ريالي براي ايجاد اين تعداد شغل مي‌گويد: تا به امروز 49 طرح اشتغال‌زايي راه‌اندازي شده‌اند و 54 طرح ديگر در شرف راه‌اندازي هستند و 7 طرح نيز در مرحله تكميل فرآيند ثبت‌نام و معرفي به بانك عامل براي دريافت تسهيلات هستند. مدني با تاكيد بر اينكه تمام 110 طرح اشتغال‌زايي تا پايان سال به بهره‌برداري كامل خواهند رسيد، تصريح مي‌كند: 12 نفر از زناني را كه تا به امروز طرح‌هاي اشتغال‌زايي‌شان راه‌اندازي شده است، زنان سرپرست خانوار تشكيل مي‌دهند. به گفته او، بيشترين مشاغل زنان كولبر در رسته‌هاي شغلي پرورش دام سبك و سنگين، گردشگري، صنايع دستي و مشاغل خدماتي هستند .
مديرعامل بنياد بركت يادآور مي‌شود: بسياري از اين زنان تمايل به اشتغال‌زايي مستقل ندارند و از طريق همسران‌شان تقاضاي دريافت تسهيلات را داشته‌اند. همچنين برخي از آنان در كارگاه‌هايي كه ديگر كارآفرينان بركت راه‌اندازي كرده‌اند مشغول به فعاليت هستند.
مدني از هدف‌گذاري ايجاد 5 هزار طرح اشتغال‌زايي جديد براي كولبران در سال آينده خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: اولويت اين طرح‌ها در سه استان مرزي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي با زنان كولبر خواهد بود.
او با اشاره به فعاليت 33 مجري و تسهيل‌گر بنياد بركت با هدف اشتغال‌زايي براي كولبران خاطرنشان مي‌كند: اين مجريان و تسهيل‌گران، كولبران را در روستاها و مبادي ورودي استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي شناسايي و پس از اهليت‌سنجي، آموزش و تكميل فرآيند ثبت‌نام، براي دريافت تسهيلات به بانك عامل معرفي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون