• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

اولين گام در راستاي اجراي وعده محيط زيستي بايدن

امريكا به توافق پاريس بازگشت

گروه  جهان

 

ايالات متحده روز گذشته رسما به توافق آب و هوايي پاريس بازگشت اما ديگر كشورها انتظار دارند كه امريكا علاوه بر اقدام سياسي به تعهداتش ذيل اين توافق نيز عمل كند.
در حالي كه تنها 108 روز از خروج رسمي دولت پيشين امريكا از توافق آب و هوايي پاريس مي‌گذرد، وزارت امور خارجه امريكا با صدور بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد كه ايالات متحده به اين توافق بازگشته است. در پنجم نوامبر 2019 دولت دونالد ترامپ با ارسال نامه‌اي به دبيرخانه توافق پاريس بند خروج يك‌ساله از اين توافق را فعال كرد و در نوامبر 2020 ايالات متحده رسما  از آن خارج  شد.
 جو  بايدن، رييس‌جمهور جديد امريكا در دومين روز حضور خود  در كاخ سفيد طي دستوري اجرايي اعلام كرد كه ايالات متحده به توافق پاريس بازمي‌گردد و سرانجام روز جمعه 19 فوريه آنتوني بلينكن رسما بازگشت امريكا را تاييد كرد.
توافق پاريس كه با نام پيمان پاريس نيز شناخته مي‌شود ذيل چارچوب پيمان‌نامه سازمان ملل  در تغيير اقليم (UNFCCC) در رابطه با كاستن از انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي، سازگاري و امور مالي است كه از سال ۲۰۲۰ شروع مي‌شود. متن توافق از سوي نمايندگان ۱۹۵كشور در كنفرانس تغيير اقليم  ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاريس مذاكره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصويب  شد. در ۲۲ آوريل ۲۰۱۶(روز زمين) در مراسمي در نيويورك براي امضا معرفي شد. تا سال ۲۰۱۷، ۱۹۵ عضو  UFCCC اين پيمان را امضا و ۱۴۷كشور آن را به تصويب مجلس خود رسانده‌اند. به نوشته رويترز دانشمندان و ديپلمات‌هاي خارجي از بازگشت امريكا به اين توافق كه نزديك به ۳۰ روز بعد از دستور جو بايدن رييس‌جمهور امريكا به اين اقدام در اولين روز رياست‌جمهوري‌اش رسميت يافت، استقبال كرده‌اند. از زماني كه حدود 195كشور اين توافق مربوط به سال ۲۰۱۵ را به منظور جلوگيري تغييرات فاجعه‌بار آب و هوايي امضا كردند، امريكا تنها كشوري بوده كه از اين توافق خارج شده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا اين اقدام را در پيش گرفته و ادعا كرد كه اقدام در قبال تغييرات آب و هوايي بيش از حد هزينه‌بر است. جان كري فرستاده ويژه آب و هوايي دولت امريكا روز جمعه در مراسم‌ مجازي به مناسبت ورود مجدد امريكا به اين توافق از جمله همراه با سفرا در انگليس و ايتاليا، آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل و مايكل بلومبرگ، فرستاده اهداف بلندپروازانه آب و هوايي سازمان ملل شركت مي‌كند. بايدن وعده هموار كردن مسيري به سمت انتشار صفر گازهاي گلخانه‌اي از سوي امريكا تا سال ۲۰۵۰ را داده است. دانشمندان گفته‌اند اين هدف در راستاي آنچه لازم است بوده  همچنين تاكيد كرده‌اند كه لازم است تا سال ۲۰۳۰ انتشار جهاني اين گازها به ميزان نصف كاهش يابد تا جلوي تاثيرات ويرانگر گرمايش جهاني گرفته شود. جان كري همراه با جينا مك‌كارتي، مشاور آب و هوايي داخلي بايدن در حال تدوين قوانين و مشوق‌هاي جديد با هدف تسريع به كارگيري انرژي پاك و فاصله گرفتن از سوخت‌هاي فسيلي است.كنفرانس آب و هوايي بعدي سازمان ملل قرار است در ماه نوامبر در گلاسكو برگزار شود.  در بيانيه‌اي كه ديروز از سوي وزير امور خارجه امريكا صادر شد، آمده است:«توافق پاريس يك چارچوب بي‌نظير براي اقدام جهاني عليه بحران اقليمي است. ما به اين واقعيت آگاهيم چراكه در طراحي آن نقش داشتيم و كمك كرديم كه توافق آب و هوايي به يك واقعيت تبديل شود. هدفي كه براي اين توافق تعريف شده ساده اما مهم است؛ همه ما مي‌خواهيم كمك كنيم تا از گرم شدن فاجعه‌بار زمين جلوگيري كنيم و خود را با تاثيرات مضر اين پديده سازگار كنيم.» 
آنتوني بلينكن در اين بيانيه تاكيد كرده است كه ديگر هيچ‌گاه به موضوعاتي نظير بحران اقليمي و ديپلماسي علمي به عنوان «يك موضوع اضافه»  در سياست خارجي امريكا نگاه نخواهد شد. به نوشته گاردين، سران ديگر كشورهاي عضو توافق پاريس به اقدام روز جمعه امريكا به چشم يك اقدام «نمادين» نگاه مي‌كنند و منتظرند تا اقدامات بيشتري از سوي دولت بايدن براي اجراي تعهدات انجام شود. آنها همچنين انتظار مي‌كشند تا برنامه رسمي دولت بايدن براي مقابله با گازهاي گلخانه‌اي تا سال 2030 هر چه سريع‌تر منتشر شود.   شب گذشته جان كري نماينده  ويژه رييس‌جمهوري ايالات متحده در امور تغييرات اقليمي در توييتي نوشت:«امروز زمان آن فرا رسيد. ما رسما به توافق پاريس بازگشتيم تا  دوباره بخشي از تلاش جهاني براي مقابله با بحران اقليمي باشيم. هيچ كشوري نمي‌تواند به تنهايي در اين  جنگ مبارزه كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها