• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

نشستي براي بررسي «شكسپير: ايران و شرق»

پيش از آنكه دير شود موسيقي نواحي را ثبت كنيد!

نشستي براي بررسي «شكسپير: ايران و شرق» 
نشست نقد و بررسي كتاب «شكسپير: ايران و شرق» نوشته سيروس غني با ترجمه مسعود فرهمندفر برگزار مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، نشست هفتگي شهركتاب در روز سه‌شنبه (پنجم اسفند) ساعت ۱۱ صبح با حضور اميد طبيب‌زاده، مصطفي حسيني و مسعود فرهمندفر به صورت مجازي برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند اين نشست را از اينستاگرام مركز فرهنگي شهركتاب به نشاني ketabofarhang، كانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ اين مركز در سايت آپارات پيگيري كنند.در خبر برگزاري اين نشست همچنين درخصوص معرفي كتاب «شكسپير: ايران و شرق» آمده است: اين كتاب نوشته سيروس غني با ترجمه مسعود فرهمندفر توسط نشر مرواريد منتشر شده است. تحليل ارجاعات شكسپير به ايران و شرق در نمايشنامه‌هايش از مباحث مهم اين كتاب است. درباره‌ ويليام شكسپير و آثار او كتاب‌هاي بسياري وجود دارد. نمايشنامه‌هاي او به تمام زبان‌هاي شناخته ‌شده‌ دنيا ترجمه شده‌اند. هر واژه و كلام او موضوع نقد و بررسي‌هاي بسيار بوده است. كتاب‌ها و مقاله‌هاي بي‌شماري به علايق گسترده‌ شكسپير (از گل و گياه تا موسيقي و پزشكي) پرداخته‌اند. كتاب حاضر نيز يكي از اين تلاش‌هاست كه به بررسي دانش و علاقه‌ شكسپير به ايران و ديگر مناطق مشرق ‌زمين مي‌پردازد. تعليمات تاريخي شكسپير او را با ايران باستان آشنا ساخته بود و اين دانش تاريخي بخشي از تعليمات رايج در دوران رنسانس بود. در ضمن، كتاب‌ها و رساله‌هايي هم درباره‌ ايران‌ زمين به ‌قلم جهانگردان موجود بود كه به احتمال فراوان شكسپير با آنها آشنا بود.‌نويسنده‌ كتاب حاضر، سيروس غني (۱۳94-۱۳08) فرزند قاسم غني و از ايران‌پژوهان كوشا سعي كرده است بخشي از جهان‌بيني زمانه‌ شكسپير را با بررسي ارجاعات او به مشرق‌ زمين آشكار كند. غني با بررسي دقيق بافت اجتماعي و سياسي نمايشنامه‌هاي شكسپير، سازمايه‌هاي گفتمان غالب زمانه را شناسايي مي‌كند و بدين‌ ترتيب خواننده را به درك ژرف‌تري از نمايشنامه‌هاي شكسپير مي‌رساند. سيروس غني در اين كتاب مي‌كوشد آگاهي شكسپير از ايران را در بافت تاريخي آن بررسي كند.
پيش از آنكه دير شود موسيقي نواحي را ثبت كنيد!
مكتب‌خانه موسيقي نواحي و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبي گشايش يافت. به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين مراسم مديركل دفتر برنامه‌ريزي و آموزش‌هاي هنري معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ضرورت تنطيم اساسنامه دقيقي براي مكتب‌خانه تاكيد كرد تا صيانت‌كننده هنرهاي موجود و بنيانگذار آثار در حوزه‌هاي صنايع دستي، هنرهاي تجسمي، نمايشي و سينما در كنار موسيقي نواحي باشد.
صفي‌پور همچنين از برنامه‌ريزي براي طرحي تحت عنوان «كمك به آموزش و صيانت از هنرهاي بومي در معرض فراموشي» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و افزود: آمادگي پيگيري كمك به مكتب‌خانه موسيقي خراسان جنوبي از محل اين طرح را داريم. در شرايط فعلي كه با هجوم بخش‌هاي فرهنگي غيرايراني مواجه هستيم، اولويت حمايت از هنرهاي بومي و نواهاي مقامي و سنتي است.همچنين حسن رمضاني، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي در اين مراسم با بيان اينكه در استان امكان ضبط فني قطعات موسيقي وجود ندارد، گفت: در راستاي حفظ، حراست و اشاعه موسيقي مقامي و نواحي استان بايد مستندسازي كرد. خراسان جنوبي به‌‌رغم داشتن ذخاير با ارزش فرهنگي و هنري سال‌ها در سايه بلند خراسان بزرگ بوده و ظرفيت‌هاي گسترده آن ناشناخته مانده است.به گفته وي اكنون با آغاز فعاليت مكتب‌خانه موسيقي نواحي استان و خانه فرهنگ و هنر، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتظار مي‌رود در راستاي معرفي و مستندسازي ذخاير با ارزش فرهنگي و هنري استان مساعدت داشته باشند.رمضاني با بيان اينكه اگر در طول تاريخ توانستيم فرهنگ ايراني را پاس بداريم، حاصل كوشش و ممارست در مستندسازي بوده است، اضافه كرد: متاسفانه بسياري از هنرمندان بااستعداد خراسان جنوبي به دليل نبود مستندي از آثار آنها، فراموش شده‌اند.
وي با اشاره به اينكه سهم دولت‌ها در اين موضوع اندك بوده و هر آنچه تاكنون اتفاق افتاده حاصل تلاش هنرمندان است، خطاب به مسوولان حاضر در جلسه عنوان كرد: در استان امكان ضبط فني قطعات موسيقي وجود ندارد، لذا تقاضا داريم در راستاي حفظ، حراست، مستندسازي و اشاعه موسيقي مقامي به اين مجموعه كمك كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها