• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

رييس‌جمهوري آخر هفته پركاري را پشت سر گذاشت

برجام، سي‌سخت و باقي قضايا

زلزله سي‌سخت كهگيلويه و بويراحمد به‌ طور قطع يكي از مهم‌ترين اخباري است كه ظرف يكي، دو روز گذشته منتشر شده است. حجم ويراني‌ها از يك‌سو و سرماي هوا از سوي ديگر سبب شده تا بسياري از ايرانيان نگران حال هموطنان خود در اين استان شده و از نهادهاي متولي، وزارت كشور گرفته تا هلال‌احمر و ساير نهادهاي انتصابي درخواست رسيدگي فوري و بي‌قيد و شرط به زلزله‌زدگان را داشته باشند. در همين راستا حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري و در قامت عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي روز گذشته پيگيري‌هايي را براي بهبود شرايط خدمت‌رساني به زلزله‌زدگان انجام داد. رييس‌جمهوري روز جمعه در تماس تلفني با استاندار كهگيلويه و بويراحمد، ضمن پيگيري وضعيت امدادرساني به زلزله‌زدگان اين استان از آخرين اقدامات انجام شده در اين زمينه اطلاع يافت. روحاني در اين گفت‌وگوي تلفني بر استفاده از همه ظرفيت‌هاي استان با استفاده از كمك همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي حل مشكلات مردم منطقه زلزله‌زده و لزوم اسكان موقت سريع كساني كه منازل مسكوني آنان دچار مشكل شده، تاكيد كرد. اين مقام مسوول با ابراز خرسندي از اينكه زلزله در اين استان هيچ تلفات جاني به همراه نداشته است، تصريح كرد: «باتوجه به فصل سرما، سرعت در امداد رساني و حل مشكلات مردم زلزله‌زده از اهميت بالايي برخوردار است.»
 سفر نماينده رييس‌جمهوري به مناطق زلزله‌زده
پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري همچنين نوشته است: «بلافاصله پس از وقوع زلزله در استان كهگيلويه و بويراحمد، رييس ‌دفتر رييس‌جمهوري در تماس با استاندار اين استان دستورات رييس‌جمهوري براي امدادرساني و انجام اقدامات لازم براي حل مشكلات ناشي از آن را به مقام‌هاي استان ابلاغ كرد.» به گزارش اين نهاد، به ‌دنبال ابلاغ دستورات رييس‌جمهوري براي امدادرساني سريع به زلزله‌زدگان، رييس جمعيت هلال‌احمر و رييس سازمان مديريت بحران با حضور در منطقه نظارت دقيق بر روند امدادرساني و حل مشكلات را آغاز كردند. وزير راه و ترابري نيز به نمايندگي از سوي رييس‌جمهوري با سفر به استان براي بررسي شرايط مناطق زلزله‌زده، رسيدگي به وضعيت زلزله‌زدگان و روند امدادرساني اقدام كرده است.
 ابلاغ مصوبه پارلمان
رييس‌جمهوري همچنين در ادامه اقدامات خود در پايان هفته گذشته، يك قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي را براي اجرا به قوه قضاييه و وزارت دادگستري ابلاغ كرد. به گزارش ايسنا، حسن روحاني در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، «قانون الحاق 2 ماده به كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي (تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده)» را براي اجرا به قوه قضاييه و وزارت دادگستري ابلاغ كرد.
 بايدن و جبران اشتباه ترامپ
موضوع برجام و افزايش احتمال بازگشت ايالات متحده امريكا به اين توافق بين‌المللي و البته لغو تحريم‌هاي اقتصادي ديگر مساله‌اي بود كه حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري در پايان هفته خود به آن اشاره كرد. رييس‌جمهوري در مراسم افتتاح 4 طرح ملي وزارت صنعت، معدن و تجارت به سخت‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان كه ازسوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري پيشين امريكا عليه ايران اعمال شد، اشاره كرد و خواستار جبران اشتباهات رييس‌جمهوري سابق امريكا از سوي جو بايدن، رييس‌جمهوري فعلي اين كشور شد. او در همين راستا در اظهاراتي كه ايرنا آن را منتشر كرد، گفت: «مردم ما در سختي، رنج و مشكلات هستند. زماني كه ما در دولت يازدهم كار را شروع كرديم تداوم كار دولت يازدهم در ذهن‌مان بود و فكر نمي‌كرديم ديوانه‌اي در امريكا سر كار مي‌آيد كه جنگي بي‌نظير را عليه ملت ايران آغاز مي‌كند. آنها فكر مي‌كردند مردم ايران زانو مي‌زنند و تسليم مي‌شوند. ملت امريكا و دولت فعلي اين اشتباه را فهميد، اميدواريم هرچه سريع‌تر جبران شود و دولت فعلي برابر قانون و قطعنامه 2231 تسليم شود. خجالت نكشند تسليم برابر قانون كار خوبي است و اين تسليم شدن برابر زور است كه بد است.» رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: «اينكه در تبليغات گفته مي‌شود ايران اقداماتي كرده كه امريكا را تحت فشار قرار دهد، نادرست است، ما نمي‌خواهيم به امريكا بگوييم غيرقانوني عمل كنيد. ما عمل به قانون را مي‌خواهيم، اجراي تعهدات و قوانين بين‌المللي جزو وظايف سياسي و انساني همه دولت‌هاست. اميدواريم به قانون برگردند و بتوانيم در شرايط بهتري در جهان مراودات و تعاملات خود به خصوص در بخش تجاري را انجام دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها