• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

خبر

فرصت استفاده از روابط خود  با كشورهاي ديگر را از دست داديم

الهه كولايي، كنشگر سياسي اصلاح‌طلب در پانزدهمين كنگره حزب عدالت آزادي ايران اسلامي گفت: «نزديك سه دهه پيش اتحاد جماهير شوروي فروپاشيد و ما متاسفانه فرصت‌هايي بسياري كه بعد از فروپاشي اتحاد شوروي به‌طور طبيعي و به دليل موقعيت جغرافيايي ايران فراهم شد، مرحله به مرحله استفاده نكرديم و اين فرصت استفاده از روابط خود با كشورهاي ديگر را از دست داديم. در زماني زندگي مي‌كنيم كه همه كشورها تلاش مي‌كنند از فرصت‌ها استفاده كنند.» به گزارش ايلنا، كولايي با بيان اينكه اين‌گونه نيست كه ديگر نتوانيم كاري كنيم، ادامه داد: «اما در عرصه نظام جهاني كشورها براي به دست آوردن اين موقعيت‌ها تلاش بسياري مي‌كنند، متاسفانه خيلي وقت‌ها آنقدر درگير مسائل داخلي مي‌شويم كه منافع و مسائل كلان كشور را مورد توجه قرار نمي‌دهيم و باعث مي‌شود، فرصت‌هاي بسياري توسط رقباي ما در سطح منطقه مورد استفاده قرار گيرد كه براي منافع ايران موضوعيت ندارد. اما براي ما كه منافع مردم و مردم ايران به شكل ويژه مهم است بايد به ملاحظات توجه ويژه داشته باشيم.» كولايي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به شعار انقلاب اسلامي، «نه شرقي و نه غربي» تاكيد كرد كه «ايران در يك شرايطي قرار گرفته كه مي‌تواند و بايد با قدرت‌هاي شرق و غرب رابطه سازنده و مفيدي را دنبال كند. اكنون با تغييري كه در به‌ لطف خدا و با همت مردم امريكا دولت ترامپ تكرار نشد. با آمدن دولت بايدن فرصتي براي جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده تا مسائل و مشكلات خود را به‌رغم دشواري در فضايي براي رفع سوء‌برداشت‌ها و رفع بي‌اعتمادي‌ها و دفاع مناسب و درست از حقوق، امنيت و صلح ثبات و آرامش در ايران در سطح منطقه رفع كند.» اين كنشگر سياسي اصلاح‌طلب در پايان با اشاره به پتانسيل برجام گفت: «ايران مي‌تواند با بازگشت برجام با همه ايراداتي كه منتقدان به آن مطرح مي‌كند، روابط خودش را با كشورهاي شرقي نيز تقويت كرده و به عنوان يك بازيگر فعال در پروژه‌هاي منطقه‌اي از جمله يك كمربند و يك راه چين حضور پيدا كند.»


سياست فشار حداكثري  به روزهاي پاياني خود رسيده است

مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري با استفاده از هشتگ «بهار نزديك است»، وعده داد كه سياست فشار حداكثري به روزهاي پاياني خود رسيده است. حسام‌الدين آشنا در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشت: «سياست فشار حداكثري به روزهاي پاياني خود رسيده است. آيا دوران ديپلماسي حداكثري و رفع تحريم‌هاي غيرانساني فرارسيده است؟ آيا اين روزهاي كوتاه و شب‌هاي بلند زمستاني به سر مي‌آيد؟ #بهار نزديك است.»


در نقد عملكرد آنان كه راي مردم را  به ‌صراحت تزييني مي‌دانند

مرتضي مبلغ كه در وبينار اداره كل پژوهش ايرنا با عنوان «انتخابات ۱۴۰۰، مشاركت حداقلي يا حداكثري؟» حاضر شد، طرفداران مشاركت حداقلي را دو دسته دانست و توضيح داد: «دسته اول كه اكثريت را دارند، مساله‌شان قدرت است و برداشت‌شان اين است كه در صورت مشاركت حداكثري مردم راي نمي‌آورند و در تجربه هم اين را مشاهده كرده‌اند. براي همين سازوكارهايي را استفاده مي‌كنند كه مردم كمتر مشاركت كنند، چون فكر مي‌كنند در مشاركت حداقلي، پيروزي‌شان تضمين ‌شده است.» اين چهره سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: «اما بخش دوم كساني هستند كه ته دل‌شان معتقد به جمهوريت نظام نيستند و مردم‌سالاري را جزو مضرات مدرنيته مي‌دانند و راي مردم براي حاكميت را فاقد موضوعيت مي‌دانند. طبق نظر اينها، مردم عوامند و تشخيص درستي ندارند و برخي نخبگان بايد كشور را اداره كنند. بعد مي‌گويند حالا كه مجبور شده‌ايم به راي‌گيري تن بدهيم، به گونه‌اي تن بدهيم كه حداقل مضرات را داشته باشد و كساني كه مدنظر ما هستند سر كار بيايند.» به گفته او، اين نگاه در طول اين ۴۰ سال، چالش جدي نظام و مردم بوده و كساني به صراحت آن را به زبان هم آورده و راي مردم را تزييني دانسته‌اند. اينها هم به هر قيمتي سعي مي‌كنند انتخابات حداكثري محقق نشود، در حالي كه امروز بدون راي مردم حكومت به ديكتاتوري و وابستگي كشيده مي‌شود و داشتن حكومت كارآمد بدون راي مردم امكان ندارد. عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي با اشاره به اينكه «سازوكارهايي كه در عرصه‌هاي مختلف به كار گرفته مي‌شود و در طول اين چند دهه و همين امروز شاهد آن بوده‌ايم، به سمتي مي‌رود كه مشاركت حداكثري مردم را مخدوش كند»، نمونه بارز اين رويكرد را كه از چند سال بعد از انتخابات شاهد آن بوده‌ايم، در نحوه نظارت دانست كه بر انتخابات اعمال مي‌شود و گفت: «اين يعني جرياني كاملا يك‌طرفه عمل مي‌كند. من ۶ انتخابات ملي برگزار كرده‌ام و در متن اين جريان بوده‌ام و جزييات اين مسائل را مي‌دانم و بارها اعلام كرده‌ام حاضرم با مقامات ارجمند شوراي نگهبان مصاحبه و مناظره كنم تا اين وضعيت روشن شود.» به عقيده او، پيامد اين فرآيند آن است كه حداقل همه سليقه‌هاي موجود اجازه حضور در رقابت نمي‌يابند. البته اين فرآيند هم فراز و نشيب دارد گاهي باز و گاهي بسته مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها